تاریخ: ۱۴ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۵۶
بازدید: ۲۵
کد خبر: ۳۴۴۹۸۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد تشریح کرد:

اصلاح سیاست‌های ارزی و کاهش فاصله ارز نیمایی با بازار آزاد، دو درخواست مهم فولادی‌ها از رییس جدید دولت

‌می‌متالز - بهرام سبحانی، رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد، اصلاح سیاست‌های ارزی و کاهش فاصله ارز نیمایی با بازار آزاد را به عنوان دو درخواست مهم فولادی‌ها از رییس دولت جدید برشمرد.

به گزارش می‌متالز، بهرام سبحانی، با بیان این که بر اساس سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور، ظرفیت تولید فولاد باید به ۵۵ میلیون تن برسد، گفت: برای دستیابی به برنامه تولید ۵۰ یا ۵۵ میلیون تن فولاد از برنامه عقب نیستیم و رشد مورد انتظار تا حدود زیادی محقق شده است.

ضرورت سرمایه‌گذاری در بخش معادن، گاز و برق

وی افزود: با توجه به ظرفیت‌های ایجاد شده برای تولید فولاد، بهره‌برداری از این ظرفیت مستلزم سرمایه‌گذاری در دیگر بخش‌های کشور، چون معادن، صنعت نیروگاهی و ... است. فولاد به عنوان یک صنعت مادر، زمانی توسعه می‌یابد که صنایع مرتبط با صنعت فولاد نیز به دنبال آن توسعه پیدا کنند.

سبحانی با بیان اینکه کمبود سرمایه‌گذاری در بخش‌های مربوط به معادن، گاز و برق از جمله چالش‌های صنعت فولاد به شمار می‌آیند، عنوان کرد: در صورت سرمایه‌گذاری به موقع در بخش معادن، گاز و برق، مسیر برای توسعه و تولید این صنعت هموارتر می‌شود. در حال حاضر ظرفیت تولید فولاد کشور به حدود ۳۲ تا ۳۳ میلیون تن رسیده، اما محدودیت‌های مربوط به تامین برق و گاز به موقع و همچنین قطعی‌های مداوم آنها، افزایش تولید فولاد به ۵۰ میلیون تن را با تاخیر مواجه کرده است.

بزرگترین معضل صنعت فولاد

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به چالش‌های این صنعت، اظهار داشت: عدم سرمایه‌گذاری مناسب در بخش‌هایی، چون راه آهن، جاده، امکانات حمل و نقلی و اسکله‌ها باعث شده زیرساخت‌های مربوط به این صنایع، متناسب با تولید فولاد رشد نکنند؛ لذا ضروری است سرمایه‌گذاری لازم در بخش‌های مربوط به ساخت نیروگاه برای تامین به موقع گاز و برق در کشور صورت گیرد.

امکان بهره‌برداری از ۳۲ تا ۳۳ میلیون تن فولاد

وی، سرمایه‌گذاری برای تولید ۵۰ میلیون تن فولاد را امری ضروری دانست و عنوان کرد: واحد‌های صنعت فولاد اقدام به اجرای طرح‌های توسعه‌ای کرده و به دنبال سرمایه‌گذار‌های جدید رفته‌اند. در حال حاضر، ظرفیت تولید فولاد به بیش از ۵۰ میلیون تن افزایش یافته، اما امکان بهره‌برداری بیشتر از ۳۲ تا ۳۳ میلیون تن در کشور وجود ندارد.

سبحانی با اشاره به اینکه ظرفیت مناسبی برای تولید فولاد ایجاد شده، تصریح کرد: در بخش معادن، استخراج و اکتشاف نیز نیازمند سرمایه‌گذاری لازم هستیم که اگر تاکنون مجموعه موارد ذکر شده به موازات توسعه فولاد حرکت می‌کردند، ظرفیت تولید به بیش از ۴۰ میلیون تن می‌رسید.

سبحانی با بیان این که هم‌اکنون دهمین کشور بزرگ دنیا در تولید فولاد هستیم، افزود: در صورتی‌که تولید فولاد به بیش از ۴۰ میلیون تن افزایش می‌یافت، این صنعت به رتبه هفتم دست پیدا می‌کرد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه صنعت فولاد به منظور تکمیل زیرساخت‌ها و احداث نیروگاه‌های جدید برای تامین برق در دولت چهاردهم نیازمند سرمایه‌گذاری است، افزود: در دولت چهاردهم، قوانین و مقررات نیازمند بازنگری است و باید مانع اجرای قوانین بازدارنده شد.

درخواست فولادی‌ها از دولت جدید

سبحانی در پایان با اشاره به اولویت‌های رییس دولت جدید برای صنعت فولاد گفت: یکی از چالش‌های اصلی صادرکنندگان فولاد این است که باید صد درصد ارز حاصل از صادرات خود را به ارز نیما تحویل دهند. این موضوع موجب مشکلاتی برای صادرات فولاد شده، زیرا فاصله قیمت ارز آزاد با ارز نیمایی بسیار زیاد است و صادرکننده مجبور است ارز خود را با نرخ نیما فروخته و هزینه‌ها را براساس ارز آزاد تامین کند که این امر برای صادرکننده مقرون به صرفه نیست؛ لذا به نظر می‌رسد، با اصلاح سیاست‌های ارزی و کاهش فاصله قیمت ارز آزاد با ارز نیمایی در دولت چهاردهم بتوان شاهد کاهش چالش‌های این بخش شد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین