تاریخ: ۱۶ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۱۰
بازدید: ۳۳
کد خبر: ۳۴۵۰۴۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

بهینه‌سازی انبار‌های محصول مجتمع فولاد سبا

‌می‌متالز - با هدف کاهش هزینه‌ها، افزایش ظرفیت بارگیری، رفع مغایرت‌های ایمنی و استانداردسازی فعالیت‌ها، پروژه بهینه‌سازی انبار‌های محصول و سیستم تخصیص و حمل محصول مجتمع فولاد سبا طراحی و اجرا شد.

به گزارش می‌متالز، در پی انجام موفقیت‌آمیز این پروژه برخی رؤسا و کارشناسان مرتبط در این باره چنین گفتند:

آرش حاجی‌پور، رئیس برنامه‌ریزی و کنترل روش‌های تولید فولاد سبا:

با توجه به پراکندگی انبار‌های مختلف محصول سبا و نبود زیرساخت‌های مناسب (ازجمله جرثقیل، نور مناسب و...) راندمان و ظرفیت بارگیری و حمل محصول، کم بود و در چندین مورد نیز حوادث ایمنی رخ داده بود. با ارزیابی دقیق مشکلات و تحلیل شرایط، چندین پروژه در این زمینه تعریف و اجرا شد که برخی از آنها عبارت‌اند از: پروژه‌های ساخت انبار کلاف جدید با شرایط استاندارد و نور کافی؛ راه‌اندازی جرثقیل‌های جدید؛ راه‌اندازی سیستم حمل ریلی بین انبار‌ها و اجرای پروژه سیستم تخصیص، بارگیری و حمل شناور محصولات. تعریف و اجرای این پروژه‌ها علاوه بر استانداردسازی شرایط، افزایش ایمنی و کاهش هزینه، افزایش راندمان حمل محصول و در نتیجه افزایش ظرفیت بارگیری را در پی داشت. اجرای این پروژه‌ها با همکاری قابل‌تقدیر همکاران واحد‌های مختلف مدیریت IT و شرکت ایریسا انجام شد.

مهدی کرمی، رئیس اجرای پروژه‌های جنبی مجتمع فولاد سبا: پروژه انبار کلاف مجتمع فولاد سبا

انبار کلاف Zone۱ مجتمع فولاد سبا به‌منظور دپوی محصول، به طول ۴۰۰ متر و عرض ۳۲ متر در فروردین‌ماه ۱۴۰۳ به بهره‌برداری رسید. در انجام این پروژه بیش از ۱۵۰۰۰ مترمکعب خاک‌برداری، ۵۷۰۰ مترمکعب قالب‌بندی، ۲۷۹ تن میلگرد، ۴۰ تن آهن‌آلات، ۴۶۰۰ مترمکعب بتن‌ریزی، ۹۷۵ تن آسفالت، ۸۰۰ متر ریل A۱۲۰، و ۹۰۰ متر ریل UIC۶۰، دو دستگاه سوزن ریلی، ۷۵۰ عدد تراورس بتنی، ۷۰۰۰ متر سیم و کابل، یک دستگاه پست کامپکت، ۴ دستگاه تابلو برق، ۱۷ عدد پایه روشنایی ۱۵ متری به همراه پروژکتور و متعلقات، ۳۰۰۰ متر لوله PVC، هزار متر لوله PE و یک ساختمان اپراتوری اجرا شده است.

با بهره‌برداری از این انبار، ضمن افزایش ظرفیت دپو کویل تا سقف ۴۹۰۰۰ تن، امکان بارگیری و تخلیه ریلی و جاده‌ای در زمان کمتر فراهم شده است. این پروژه توسط مدیریت تکنولوژی و اجرای پروژه‌های فولاد سبا و شرکت مهندسی فولاد مبارکه دستگاه نظارت و شرکت سازه پیشگام مدیسه اجرا گردید.

در اجرای این پروژه، مدیریت برنامه‌ریزی و پشتیبانی پروژه‌ها، مدیریت قراردادها، مدیریت عملیات و واحد تکمیل و انبار محصولات، مدیریت انرژی و سیالات واحد حمل‌ونقل و واحد‌های تولید و توزیع برق، جرثقیل‌ها، روشنایی، حفاظت فیزیکی و ایمنی همکاری کرده‌اند. از تمامی همکاران در انجام این پروژه تشکر و قدردانی می‌گردد.

عباس رضایی، رئیس حمل‌ونقل مجتمع فولاد سبا: پروژه حمل ریلی کلاف از انبار K۸ به انبار روباز K۵ , K۶

با توجه به محدود بودن ظرفیت انبار K۸ و ضرورت تخلیه این انبار و ایجاد فضا برای محصولات در حال تولید، پروژه حمل ریلی کلاف از انبار K۸ به انبار روباز K۵ , K۶ تعریف و اجرا گردید که مزایای آن به این شرح است: ۱- افزایش ایمنی؛ ۲-کاهش چشمگیر هزینه‌های حمل طبق قرارداد با حذف تریلی‌ها و ریچ استاکرها؛ ۳- حمل تعداد ۱۰۰ کلاف به‌طور متوسط در هر شیفت ۱۲ ساعته کاری (۲۴ ساعت ۲۰۰ کلاف که در صورت مساعدت واحد انبار از نظر بارگیری و تأمین جرثقیل قابلیت افزایش نیز دارد)؛ ۴-کاهش مصرف سوخت و آلاینده‌های زیست‌محیطی (تعداد ۵ واگن حامل ۲۵ کلاف با یک دستگاه کشنده (لکوموتیو) حمل می‌شود؛ اما در حمل جاده‌ای، ۲۵ تریلی این تعداد را حمل می‌کند)؛ ۵- کاهش تردد در مسیر اصلی شرکت و گذرگاه انبارها، باسکول و میدان و...؛ ۶- سهولت بارگیری واگن توسط اپراتور‌های جرثقیل؛ ۷-کاهش نیروی انسانی مرتبط با حمل؛ ۸- افزایش سرعت عملیات انتقال کلاف به‌نحوی‌که حمل ریلی ۲۵ کلاف از زمان بارگیری تا زمان تخلیه کامل با احتساب زمان مانور، در حالت نرمال بودن فعالیت اپراتور‌های جرثقیل، استانداردسازی شرایط، افزایش ایمنی و کاهش هزینه است (حمل ۲۵ کلاف با دو دستگاه تریلی حداقل ۳ ساعت زمان می‌برد)؛ ۹- کاهش استهلاک جرثقیل‌های سقفی و دروازه‌ای و عدم نیاز به حرکت‌های طولی به‌دلیل متمرکز و ثابت بودن واگن‌ها در نقاط بارگیری و تخلیه کلاف‌ها.

مهدی ناظم‌الرعایا، رئیس نورد گرم مجتمع فولاد سبا

یکی از مواردی که می‌تواند ارسال کلاف را در انبار‌های محصول تسهیل و تسریع کند و در رضایت رانندگان و کاهش ترافیک نقش بسزایی داشته باشد کاهش زمان بارگیری محصولات سباست. با توجه به هدف‌گذاری و تشکیل جلسات متعدد با واحد‌های مختلف برنامه‌ریزی تولید سبا و برنامه‌ریزی حمل محصولات، موفق به پیاده‌سازی سیستم ارسال شناور محصولات سبا شدیم.

نظر به تعدد انبار‌های محصولات سبا، با داشتن این سیستم می‌توان از کلاف‌های مشابه جهت ارسال استفاده کرد و فضا‌های مناسب جهت چیدمان کلاف را افزایش داد.

در این راستا زحمات و پیگیری‌های واحد برنامه‌ریزی تولید و برنامه‌ریزی حمل محصولات فولاد سبا شایسته قدردانی است.

اردشیر بهرامی، کارشناس برنامه‌ریزی و متالورژی مجتمع فولاد سبا: پروژه ایجاد سیستم تخصیص، بارگیری و حمل شناور محصولات

با توجه به نحوه چیدمان کلاف‌ها و میزان در دسترس بودن جرثقیل‌ها و همچنین غیرقابل‌برنامه‌ریزی بودن ورود کامیون‌ها جهت بارگیری، بعضاً عملیات بارگیری به‌علت درگیری بیش‌ازحد جرثقیل‌ها با کندی مواجه می‌شود که یکی از علت‌های آن تخصیص محصولات در موقعیت نامناسب به سفارش است.

درصورتی‌که مشخصات محصولات از نظر کیفی، ابعادی، تست‌های موردنظر و... امکان تغییر و انتخاب کلاف نزدیک‌تر به مکان جرثقیل را به کاربر انبار بدهد، بخشی از جابه‌جایی‌ها و معطلی‌ها در این فرایند کاسته می‌شود و این امر به افزایش اثربخشی و کارایی این بخش کمک می‌کند؛ بنابراین با توجه به رویکرد شرکت‌ها مبنی بر تولید اقتصادی حداکثری و افزایش بهره‌وری، پروژه «سیستم تخصیص، بارگیری و حمل شناور محصولات» تعریف و اجرا شد.

از مزایای اجرای این پروژه می‌توان به این موارد اشاره کرد: کاهش خرابی جرثقیل‌ها؛ افزایش ظرفیت حمل محصول؛ افزایش سرعت بارگیری؛ رضایت رانندگان؛ ایمنی بیشتر و درگیری کمتر کارکنان انبار محصول.

محمدرضا احمدی، سرپرست کارگاه تکمیل و ارسال مجتمع فولاد سبا:

به‌منظور بهینه‌سازی و تسریع در عملیات ارسال محصولات سبا، با مشارکت و همکاری واحد‌های کارگاه تکمیل، برنامه‌ریزی و تولید سبا، برنامه‌ریزی و ارسال محصول و شرکت ایریسا، پس از برگزاری جلسات متعدد، پیگیری‌های لازم انجام شد و از خردادماه ۱۴۰۳ این سیستم پیاده‌سازی شده و در حال اجراست. از مزایای این سیستم می‌توان به استفاده بهینه از فضای انبار‌های کلاف، کاهش تعداد جابه‌جایی کلاف‌ها، تسریع در زمان بارگیری کلاف، کاهش کارکرد مکانیسم‌های حمل کلاف و افزایش رضایت رانندگان تریلر اشاره کرد.

علی سلطانی، فورمن انبار ارسال مجتمع فولاد سبا: پروژه راه‌اندازی جرثقیل طرح توسعه انبار k۵-k۶

پروژه راه‌اندازی جرثقیل طرح توسعه انبار k۵-k۶ با توجه به ضرورت تسریع در امر بارگیری کلاف و چیدمان اصولی کلاف، تعریف و اجرا گردید که مزایای آن به این شرح است: ۱- کاهش هزینه‌ها، به این دلیل که انتقال و بارگیری کلاف با مکانیسم‌هایی مثل ریچ استاکر هزینه‌بر است؛ ۲- ایمنی بالاتر چیدمان و بارگیری کلاف با جراثقال در مقایسه با مکانیسم‌هایی مثل جراثقال موبیل یا ریچ استاکر؛ ۳- انجام بارگیری به‌صورت ۲۴ ساعته؛ ۴- انتقال کلاف از انبار داخل به انبار k۵-k۶ با واگن؛ ۵- روشنایی مناسب انبار؛ ۶- امکان بارگیری تریلر‌های لبه‌دار؛ ۷- کاهش ترافیک و متعاقب آن کاهش حوادث به‌خیرگذشته؛ ۸- کاهش چشمگیر زمان انتقال کلاف با واگن در مقایسه با انتقال کلاف با کمرشکن؛ ۹- ظرفیت بالای انبار که امکان چیدمان حدود ۴۴ هزار تن کلاف در انبار وجود دارد.

منبع: فولاد مبارکه اصفهان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده