تاریخ: ۱۶ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۲۶
بازدید: ۲۵
کد خبر: ۳۴۵۱۰۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل فولاد مبارکه در آئین اختتامیه هشتمین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری ایران:

اولین گام نوآوری، تحول و تغییر در نگاه مدیران به مقوله نوآوری است/ یک ایرانی هر کجا اراده کرده و خواسته، توانسته است

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: بر این باورم در حوزه نوآوری در گام صفر نیازمند نوآوری در نگاه مدیران هستیم، نوآوری با شعار محقق نمی‌شود، اولین تغییر و اتفاق در سازمان تغییر در نگاه مدیران به مقوله نوآوری است و تا وقتی نگاه مدیران را تغییر ندهیم به گونه‌ای که نوآوری در نگاه آنها حاکم شود، اثرگذار نخواهد بود. پس گام صفر، تحول و نوآوری در نگاه مدیران است.

به گزارش می‌متالز، محمدیاسر طیب‌نیا در آئین اختتامیه هشتمین دوره جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری ایران (IRAMIT ۲۰۲۳) ضمن تبریک حماسه حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری و آرزوی توفیق و سربلندی برای مسعود پزشکیان منتخب مردم ابراز امیدواری کرد که رئیس جمهور منتخب بتواند در عرصه اقتصاد، صنعت و کسب‌وکار تحولاتی را ایجاد کند به گونه‌ای که در سال جاری شاهد جهش تولید باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه «پیتر دراکر» به عنوان پدر کسب‌وکار نوین، محیط کسب‌وکار را به تنور داغ تشبیه کرده است و نوآوری را شرط ماندن در این تنور دانسته اظهار کرد: در محیط کسب‌وکار کشور زمانی که مدیران همدیگر را می‌بینند از شرایط گلایه دارند، این مختص کشور ما نیست و فضای کسب‌وکار در همه جای دنیا همین شرایط را دارد، البته شاید در کشور ما ناپایداری‌های بیشتری داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه به اعتقاد بنده لزوم توجه به نوآوری برای ماندن در تنور داغ کسب‌وکار بیشتر متوجه مدیران کسب‌وکار است و نه افراد نوآور، گفت: اغلب ما در خصوص اهمیت و ضرورت‌های حوزه نوآوری و مفهوم نوآوری صحبت می‌کنیم، اما کمتر به راهکار‌های چگونگی دستیابی به آن توجه کرده‌ایم. در ادبیات استراتژی امروز بیشتر از اینکه در خصوص تهدید‌ها و فرصت‌های کسب‌وکار صحبت شود به زیست بوم و محیط کسب‌وکار اهمیت ویژه‌ای می‌دهند.

وی اضافه کرد: در مقوله محیط کسب‌وکار وقتی که صحبت می‌شود، می‌گویند در این محیط توجه بیشتر به سرعت تغییرات است، در مواجهه با سرعت تغییرات نیز ۲ نکته مهم چابکی و انعطاف پذیری مورد تاکید است، اگر می‌خواهیم در مواجهه با سرعت تغییرات موفق باشیم باید این دو نکته را اصل قرار دهیم. چابکی برای اینکه سریع بتوانیم با تغییرات همراه شویم و انعطاف پذیری هم یعنی اینکه با تغییرات هم‌فاز شویم و در هر دو موضوع به نبوغ خلاقیت و ابتکار نیاز داریم.

نوآوری مقوله دیربازده است

طیب‌نیا با تاکید بر اینکه نوآوری مقوله دیربازده است و نیاز به صبر و حوصله و مقابله با شکست‌ها دارد، ادامه داد: نوآوری مانند مزرعه ذرت نیست که امروز بکاریم و ۲ ماه دیگر برداشت کنیم، بلکه مانند گردو و پسته است که باید از آن مراقبت کرد، پس باید برای نوآوری در سازمان شناخت قبلی، صبر و حوصله و ساختار سازی داشته باشیم.

وی در خصوص روند توجه به نوآوری در فولاد مبارکه ابراز کرد: چند گام در این زمینه در شرکت دنبال شد؛ بر این باورم در گام صفر در حوزه نوآوری نیازمند نوآوری در نگاه مدیران هستیم. نوآوری با شعار محقق نمی‌شود، اولین تغییر و اتفاق در سازمان تغییر در نگاه مدیران به مقوله نوآوری است و تا وقتی نگاه مدیران را تغییر ندهیم به گونه‌ای که نوآوری در نگاه آنها حاکم شود، اثرگذار نخواهد بود. پس گام صفر تحول و نوآوری در نگاه مدیران است.

باید بدانیم چطور با نوآوری رفتار کنیم

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تاکید کرد: مدیران بیش و پیش از همه در مواجهه با پذیرش و یا عدم پذیرش نوآوری قرار می‌گیرند و مقوله نوآوری باید از بالا به پایین در سازمان تسری پیدا کند. در کتاب ۱۰ گانه نوآوری آورده شده که ۹۰ درصد از نوآوری‌ها معمولاً با شکست مواجه می‌شود و ما باید بدانیم چطور با نوآوری رفتار کنیم، عدم پذیرش طرح‌ها و نگاه‌های جدید و ادامه روند قبل چالش‌هایی است که در عدم تغییر نگاه مدیران به فناوری ایجاد خواهد شد.

وی تصریح کرد: ما در فولاد مبارکه ضمن فرهنگ‌سازی در خصوص لزوم نوآوری، گام‌های بعدی را آغاز کردیم و شیوه‌های جدیدی را در این حوزه در فولاد مبارکه پیش گرفتیم. اولین گام بعد از فرهنگ‌سازی و تغییر نگاه، راه‌اندازی شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه برای رهایی از بروکراسی اداری در شرکت‌های بزرگی مانند فولاد مبارکه و با مأموریت شتاب‌دهی به طرح‌های نوآورانه بود که از چابکی لازم برخوردار شویم و بتوانیم در این فضا حرکت کنیم.

طیب‌نیا حرکت به سمت نوآوری باز را دیگر اقدام فولاد مبارکه در حوزه توسعه فناوری و نوآوری دانست و گفت: ما با ایجاد مراکز نوآوری در دانشگاه‌ها و ایجاد دفاتر در دانشگاه‌ها، روند قبلی را مبنی بر اینکه دانشجویان و دانشگاه‌ها به سمت ما بیایند را تغییر دادیم و ما به سمت نخبگان، شرکت‌های دانش بنیان و شهرک‌های علمی و تحقیقاتی رفتیم و با حمایت‌های زیست بوم نوآوری کشور توفیقات خوبی را به دست آوردیم.

حمایت از ۳۰ شرکت دانش بنیان طی ۲ سال 

وی اضافه کرد: در مرحله بعد تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه را محقق ساختیم که با حمایت‌های خوب هیئت مدیره و مجموعه مدیریت ارشد شرکت با بودجه یک هزار میلیارد تومانی به سمتی رفتیم که در مدت زمان کمتر از ۲ سال با بررسی بیش از ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در ۳۰ شرکت دانش بنیان سرمایه‌گذاری خطرپذیر انجام دادیم.

مدیران باید ریسک شکست‌ها را تحمل کنند

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه مدیران باید نسبت به نوآوری تغییر نگاه داشته باشند تا بتوانند این مراحل را طی کنند، گفت: مدیران باید ریسک شکست‌ها را تحمل کنند و صبرشان را در مورد به بار نشستن نوآوری افزایش دهند، گفت: ما در فولاد مبارکه با این نگاه و به لطف خداوند توانستیم در عرصه تولید در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۴ محصول جدید و در سال گذشته ۱۲ محصول جدید را تولید و ارائه کنیم و امسال نیز هدف‌گذاری عرضه ۱۰ محصول جدید را در بازار داریم و این علاوه بر اقداماتی است که در شرکت در حال شکل‌گیری است.

وی اضافه کرد: در سال گذشته فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین صادر کننده غیر نفتی کشور معرفی شد و نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی سیکل ترکیبی را در کمتر از ۱۸ ماه به بهره‌برداری رساند و ما با ورود به حوزه نوآوری در همه بخش‌ها و نه تنها در حوزه تولید و حتی در بخش مسئولیت‌های اجتماعی و روابط عمومی نشان دادیم که ایرانی هر کجا اراده کرده و خواسته توانسته است، انشالله همه ما و شما بخواهیم و اراده کنیم چرا که می‌توانیم.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین