تاریخ: ۱۸ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۱:۳۰
بازدید: ۲۰
کد خبر: ۳۴۵۲۲۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رشد شاخص بورس تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

حرکت بازار‌ها به سمت قیمت تعادلی درنتیجه ایجاد "هیجان"

حرکت بازار‌ها به سمت قیمت تعادلی درنتیجه ایجاد
‌می‌متالز - هیجان انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور کشور، بازار‌ها را به سمت قیمت تعادلی خود هدایت کرد؛ دلار به ارزش ذاتی خود نزدیک شد و به رقم ۵۹ هزارتومان رسید و شاخص بورس نیز از کف قیمت به صعود نزدیک شد. این هیجان، نهایتا تا فردا یا پس فردا می‌تواند تداوم پیدا کند. در روز جاری نیز شاخص بورس بیشترین رشد خود را در یک ساعت و نیم ابتدایی تجربه کرد و پس از آن شاخص درجا زد، که این موضوع می‌تواند به معنای تخلیه هیجان باشد.

به گزارش می‌متالز، سجاد بوربور، کارشناس بازار سرمایه، درخصوص تغییرات مثبت ایجاد شده از آغاز هفته (همچون کاهش قیمت دلار آزاد و رشد شاخص بورس)، بیان کرد: زمانی که بازار‌های کشور در انتظار انتخاب یکی از دو کاندیدای نهایی ریاست جمهوری بودند، نرخ دلار بالای ۶۱ هزار تومان قرار داشت و با نقدینگی بیش از ۸ هزار و ۳۰۰ همت که درحال حاضر وجود دارد، با یک رشد اقتصادی نسبتا ناپایدار ۳.۵ درصدی، ارزش دلار با رقمی بیش از ۵۵ یا ۵۶ هزارتومان مواجه نبود؛ بنابراین قیمت دلار بالای ارزش ذاتی خود قرار داشت.

بوربور ادامه داد: باتوجه به نسبت‌های مالی موجود و نسبت فاندامنتال، دست و پا زدن بورس در کف قیمت قابل مشاهده بود.

وی افزود: در همین شرایط، هیجان انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور کشور، بازار‌ها را به سمت قیمت تعادلی خود هدایت کرد؛ دلار به ارزش ذاتی خود نزدیک شد و به رقم ۵۹ هزارتومان رسید و شاخص بورس نیز از کف قیمت به صعود نزدیک شد.

کارشناس بازار سرمایه درخصوص تداوم این شرایط مثبت، بیان کرد: این هیجان، نهایتا تا فردا یا پس فردا می‌تواند تداوم پیدا کند. در روز جاری نیز شاخص بورس بیشترین رشد خود را در یک ساعت و نیم ابتدایی تجربه کرد و پس از آن شاخص درجا زد، که این موضوع می‌تواند به معنای تخلیه هیجان باشد.

وی تصریح کرد: امروز، قیمت دلار نیز افزایش اندکی را تجربه کرد؛ بنابراین می‌توان گفت توان جبهه‌های غالب درحال تضعیف است و این احتمال وجود دارد که فردا، آخرین روز رشد بازار به دلیل این هیجان باشد.

صعود پایدار بورس، وابسته به اقدامات و برنامه‌های آقای پزشکیان

بوربور اظهار داشت: در روز جاری، معادل بانکی نزخ اوراق اخزا با رشد اندکی مواجه شد که ثبات یا افزایش این نرخ، به برنامه‌های اقتصادی آقای پزشکیان وابسته است.

وی مطرح کرد: یکی از اصلی‌ترین عوامل ریزش بورس، دلار نیمایی بود که نرخ آن تفاوتی جدی با بازار آزاد داشت. در نظر داشتن یک برنامه جهت نزدیک ساختن این دو نرخ، می‌تواند مفید واقع گردد و به همین دلایل، نگاه‌های منتظر برای صعود بازار، به اقدامات و برنامه‌های آقای پزشکیان خیره است.

عوامل رشد پایدار بورس

کارشناس بازار سرمایه اشاره کرد: مادامی که شرایطی برای رشد دلار نیما و کاهش نرخ بهره وجود نداشته باشد، نمی‌توان به رشد بورس امیدوار بود. 

بوربور با تأکید بر لزوم رشد بورس به‌طور پایدار گفت: شاخص بورس، با قواعد فاندامنتال می‌تواند به صورت پایدار حرکت کند. درحال حاضر مسیر حرکت بورس را "هیجان" به دست گرفته که توانایی این هیجان برای رقم زدن رشد بازار قطعا تضعیف خواهد شد.

وی افزود: آنچه به صورت جدی قابلیت پیگیری و تکیه را دارد، برنامه آقای پزشکیان برای رشد بازار است و تصمیم جدی بازار برای ادامه رشد، به این برنامه‌ریزی وابسته خواهد بود.

تأثیر رئیس جمهور منتخب بر اقتصاد جهانی و روابط خارج از ایران

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: درحال حاضر برای پیش‌بینی تأثیر رئیس جمهور منتخب ایران بر اقتصاد جهانی و روابط خارج از ایران، زمان مناسبی نیست. این مساله اهمیت دارد که سیاست کلی آقای پزشکیان "ارتباط با شرق و غرب" است و بر لزوم آن تأکید کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین راهکار‌هایی که باور به رشد پایدار بورس را رقم خواهد زد، مرادوات جهانی است و رسیدن به مراوده پایدار با شرق و غرب، امید به رشد اقتصاد تماما تضعیف شده کشور را رقم خواهد زد. این وعده‌ها به گوش مردم کشور رسیده، اما درحال حاضر نمی‌توان در این خصوص اظهار نظر نمود و پیش‌بینی آن در گرو مشاهده اولین نشانه‌ها جهت برداشتن گام‌هایی در این مورد، از سوی دولت چهاردهم است. در حال حاضر تنها می‌توان به چنین وعده‌هایی خوشبین بود، اما تأثیر دولت جدید بر اقتصاد را اجرایی شدن این وعده‌ها در آینده ایجاد خواهد کرد.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده