تاریخ: ۱۸ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۱۳
بازدید: ۱۹
کد خبر: ۳۴۵۲۳۴
سرویس خبر : انرژی

۴۰ درصد مصرف برق کشور مربوط به سیستم‌های سرمایشی است

۴۰ درصد مصرف برق کشور مربوط به سیستم‌های سرمایشی است
‌می‌متالز - مدیرکل امور انرژی و مشتریان توانیر گفت: در پیک مصرف تابستان با روشن شدن وسایل سرمایشی حدود ۴۰ درصد تقاضای برق کشور در این بخش مصرف می‌شود.

به گزارش می‌متالز، عبدالامیر یاقوتی مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق در برنامه صبح و گفتگو در رادیو گفتگو اعلام کرد: سالانه نزدیک به ۱ میلیون مشترک به جمع مشترکان برق اضافه می‌شود و به این خاطر، بخشی از افزایش سالانه مصرف برق طبیعی است. در کنار افزایش تعداد مشترکین، تغییرات اقلیمی هم تاثیرگذار بوده است. در مجموع ۴.۵ درصد به پیک مصرف اضافه شده و به ۷۶ هزار و ۷۰۰ مگاوات رسیده ایم. امیدواریم با مدیریت مصرف، رشد را کنترل کنیم که متناسب با منابع تولید، برق پایدار را برای همه تامین کنیم.

او افزود: حدود ۴۰ درصد بار مصرف برق کشور مربوط به سیستم‌های سرمایشی است و این در حالی است که نکات مدیریت مصرف نسبت به این وسایل رعایت نمی‌شود.

ساناز جعفرزاده دیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید برق حرارتی نیز گفت: افزایش تولید انرژی برق از سبد‌های مختلفی مانند نیروگاه‌های برقابی اتمی و یا حرارتی می‌تواند باشد که در حال حاضر سهم عمده بخش تولید بر عهده نیروگاه‌های حرارتی است. در آمار تجمعی سال، ۹۴ درصد انرژی تولیدی کشور از نیروگاه‌های حرارتی تامین می‌شود. بالغ بر ۷۶ هزار مگاوات ظرفیت اسمی نیروگاه‌های حرارتی است و تا روز گذشته در زمان مشابه ۲.۷ درصد انرژی بیشتری را تولید کردیم و به شبکه برق کشور تحویل دادیم.

او افزود: تعمیرات و نگهداری خوبی برای آمادگی این ظرفیت انجام شده و در فصل تعمیراتی امسال تا اردیبهشت ۱۰۴ مگاوات برنامه تعمیراتی اجرا شد که بتواند پایداری تولید در دوره پیک را برای ما تامین کند. تا امروز ضریب اطمینان تولید واحد‌های نیروگاهی بیش از ۹۸ درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است. این در حالی است که در استاندارد جهانی این آمادگی معادل ۹۵ درصد است.

جعفرزاده گفت: ظرفیتی که برای تولید نیروگاه‌های حرارتی هدف‌گذاری شده، قابلیت تولید ۵۱ هزار مگاوات ظرفیت عملی است که با احتساب آمادگی ۹۸ درصدی حدود ۵۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه حرارتی در شبکه خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده