تاریخ: ۱۸ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۱۴
بازدید: ۳۱
کد خبر: ۳۴۵۲۴۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

رکوردشکنی صبانور در تولید

رکوردشکنی صبانور در تولید
‌می‌متالز - شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور طی ۳ ماهه نخست ۱۴۰۳، در تولید کنسانتره و گندله رکوردشکنی کرد.

به گزارش می‌متالز، زین‌العابدین میرزایی، مدیر کارخانه کنسانتره شرکت صبانور در جریان بازدید گروهی از کارشناسان ایمیدرو گفت: ظرفیت تولید این کارخانه ۶۰۰ هزار تن است که تولید واقعی در سال ۱۴۰۰ به ۶۳۰ هزار تن رسید و پیش‌بینی می‌شود امسال نیز این رقم افزایش یابد.

وی افزود: تولید کارخانه کنسانتره طی سه ماه نخست امسال، به ۱۵۵ هزار تن رسید. ظرفیت اسمی کارخانه طی مدت مذکور ۱۲۰ هزار تن است.

میرزایی با اشاره به اینکه سالانه بیش از یک میلیون تن مواد معدنی با عیار ۳۰ درصد وارد کارخانه تولید کنسانتره می‌شود، تصریح کرد: مواد معدنی پس از پرعیارسازی به ۴۰ تا ۴۳ درصد، وارد فرآیند فرآوری می‌شود. وی ادامه داد: با توجه به ذخایر موجود، طرح‌های توسعه‌ای و افزایش ظرفیت کارخانه‌های موجود تا ۴۰ درصد قابل تامین است.

مدیر کارخانه کنسانتره شرکت صبانور درباره طرح‌های توسعه‌ای این شرکت گفت: عملیات اجرایی طرح کنسانتره ۲.۵ میلیون تنی گلالی و عملیات اجرای فاز ۲ اکتشافات تفضیلی اجرا شده است. همچنین، طرح مطالعاتی بررسی عناصر دیگر، از غیر از آهن در حال انجام است.

افزایش ۳۵ درصدی تولید گندله

مجتبی محبوبی‌راد، مدیر کارخانه گندله‌سازی صبانور نیز در جلسه مذکور با اشاره به ظرفیت ۵۵۰ هزار تنی این کارخانه گفت: این کارخانه طی ۳ ماهه نخست امسال، ۱۵۵ هزار و ۵۶۹ تن گندله تولید کرد که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال گذشته (۱۱۵ هزار و ۳۰۹ تن)، حدود ۳۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. وی افزود: میزان توقف تولید این کارخانه طی ۳ ماهه اخیر، به کمترین میزان طی ۵ سال اخیر رسیده است. به طوری که میزان توقف تولید از ۳۹۳ ساعت در سال ۹۹ به ۳۶۱ ساعت در ۱۴۰۳ کاهش یافته است. بنا به این گزارش، شرکت معدنی و صنعتی صبانور واقع در استان همدان در اسفند ۷۵ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید.

این شرکت از مرحله اکتشاف، استخراج، فرآوری سنگ آهن تا تولید محصولات کنسانتره و گندله دانه‌بندی فعال است. سنگ آهن دانه‌بندی این شرکت، در معادن باباعلی، گلالی و مجموعه معادن شهرک و کورکوره در استان‌های همدان و کردستان تولید می‌شود. این محصول با مشخصات کیفی مطلوب به عنوان خوراک مصرفی کارخانجات کنسانتره‌سازی صبانور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مجموعه معدنی و صنعتی صبانور دارای ۲ کارخانه کنسانتره‌سازی و گندله‌سازی در استان همدان است و زنجیره تولید در این استان، از مرحله تولید سنگ آهن دانه‌بندی تا تولید کنسانتره آهن و در نهایت، گندله آهن به صورت پیوسته فعال است. گندله تولیدی در کارخانه‌های فولادی به مصرف می‌رسد. همچنین زنجیره تولید این مجموعه معدنی در استان کردستان از مرحله تولید سنگ آهن دانه‌بندی و مصرف آن به عنوان خوراک کارخانه کنسانتره‌سازی فعال است. برنامه راه‌اندازی کارخانه گندله‌سازی بیجار و سایر پروژه‌های این مجموعه در مراحل تکمیلی زنجیره قرار دارد.

منبع: ایمیدرو

عناوین برگزیده