تاریخ: ۲۵ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۳۳
بازدید: ۴۹
کد خبر: ۳۴۵۹۳۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در گفتگو با «می‌متالز» عنوان کرد:

با هماهنگی سهامداران نقش خود را در زنجیره صنعت فولاد به پیش خواهیم برد

با هماهنگی سهامداران نقش خود را در زنجیره صنعت فولاد به پیش خواهیم برد
‌می‌متالز - نقشه راه شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور (کنور) در راستای توسعه متوازن زنجیره فولاد است. این شرکت به تازگی مجمع خود را برگزار کرد و سود قابل‌توجهی نیز بین سهامداران خود تقسیم کرد.

به گزارش می‌متالز، «سیدعلیرضا موسوی» مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور (کنور) در گفتگو با «می‌متالز» و همچنین اشاره خبرنگار به رضایت سهامداران عمده و خرد عنوان کرد: سهامداران در مجمع به ما لطف داشتند. سهامداران منصف هستند و زحماتی که همکاران ما در شرکت انجام می‌دهند را ملاحظه می‌کنند. به دستاورد‌های که دست یافتیم عنایت داشتند و به اقداماتی که در پروژه انجام شده، سهامداران واقف هستند. ما گزارش‌های خود را به استحضار آنها رساندیم و آنها از فرآیند‌های جاری شرکت مطلع هستند و با توجه به این امر که آنها به ما اعتماد دارند، از آنها کمال تشکر را داریم.

موسوی در ادامه با اشاره به زحمات کارگران و نیروی انسانی در مجموعه خاطرنشان کرد: البته کارگران در صف مقدم تولید قرار دارند. کاری که ما انجام دادیم، در حقیقت قدردانی از بخشی از زحمات آنها بود. امیدواریم در جمع همکاران توفیق پیدا کنیم و مطالبات آنها را بشناسیم و برخی مزایای رفاهی در حد مقدورات خود برای آنها فراهم کنیم، البته اقداماتی انجام داده‌ایم از جمله ایجاد کارانه تولید که در گذشته این کارانه را نداشتیم. در حقیقت بخشی از دریافتی‌هایی که همکاران ما دارند، متصل است به زحماتی که خود آنها انجام می‌دهند. این موضوع باعث ایجاد انگیره و همدلی بیشتر کارکنان شده است. در کل سرمایه شرکت از لحاظ سرمایه انسانی، رضایت‌بخش است و ما نیز شاهد افزایش تولید و سود آن هستیم. همچنان علاقمند به افزایش همدلی در شرکت هستیم و تمایل داریم که این همدلی‌ها بیش از پیش شود.

بررسی روش‌های تامین مالی مختلف

وی در ادامه افزود: ما وظیفه داریم ثروت خدادادی معادن را تبدیل به شغل و ارزش‌افزوده کنیم؛ بنابراین توجه ویژه به بخش اکتشاف داریم و پس از آن علاقمند هستیم که به سمت فرآوری و تولید کنسانتره پیش برویم، البته پیش‌نیاز این امر تامین مالی است؛ از این‌رو روش‌های مختلفی را برای تامین مالی دنبال می‌کنیم، به این دلیل که تامین مالی این عدد‌ها در داخل کشور معقول نیست، ضمن اینکه هزینه آن زیاد خواهد بود. اگر هر یک از این روش‌ها به نتیجه برسد، استفاده خواهیم کرد که امیدواریم به نتیجه برسد.

افزایش ظرفیت پروژه معدن گلالی

مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در مورد پروژه معدن گلالی عنوان کرد: در ابتدا ظرفیت پروژه معدن گلالی ۲ میلیون تن بود که با بررسی و مذاکره‌ای که انجام دادیم، ظرفیت آن را به ۲.۵ میلیون تن ارتقا دادیم.

تغییر زمین کارخانه

موسوی درباره زمین کارخانه توضیح داد: همچنین اصلاحاتی درباره زمین کارخانه انجام دادیم. زمین این کارخانه ابتدا ۴۸ هکتار بود و آب منطقه‌ای به ما اجازه دپو نداده بود، سنگ‌شکن هم قرار بود در همان زمین قرار داده شود، بنابراین مجبور به حمل کلوخه به مسافت ۱۲ کیلومتر تا محل و بازگرداندن باطله‌ها بودیم. از نظر محاسبات متوجه شدیم این حمل بار هزینه‌ای را به ما تحمیل خواهد کرد، همچنین برای ما کار سختی بود که چنین کاری را انجام بدهیم، بنابراین با پیگیری و حفظ حریم منطقه حفاظت‌شده محیط زیست، روستا، نهر‌ها و جاده، نزدیک‌ترین زمین را به معدن تملک کردیم که این کار انجام شد و هم اکنون در مرحله اصلاح پروانه زمین هستیم تا بتوانیم عملیات صنعتی را در آن انجام بدهیم.

موسوی در ادامه یادآور شد: ما برای این حجم از بار ناگزیر بودیم که نوار نقاله به طول ۱۲ کیلومتر بکشیم و سپس برگشت باطله داشته باشیم؛ یا اینکه جاده را تعریض کنیم، چراکه جاده فعلی که ۶ متر است، کفاف آن حجم از تردد را نمی‌دهد و برای مردم مزاحمت داشت و در کل استاندارد نبود. با اصلاح زمین هزینه‌های مربوط به ساخت نوار نقاله یا اصلاح جاده صرفه‌جویی می‌شود؛ همچنین در زمینه هزینه‌های تملک اراضی کشاورزی که مالکان بسیار و فرآیند طولانی داشت، به نوعی صرفه‌جویی می‌شود. ارزش ریالی را با احتساب نوار نقاله و جاده می‌توان محاسبه کرد. به علاوه اینکه هزینه‌های نوار نقاله در سنوات آتی را نیز باید محاسبه کرد. اگر جاده را هم عریض می‌کردیم، با توجه به افزایش احتمالی نرخ سوخت که طی سال‌های پس از زمان بهره‌برداری معدن ابلاغ می‌شد، هزینه‌ها را هم‌چنان افزایش می‌داد.

وی همچنین درباره سنگ‌شکن عنوان کرد: سنگ‌شکن را با مذاکراتی که با مدیران کردستان داشتیم، در دل معدن قرار دادیم. در ابتدا سنگ‌شکن در محل کارخانه بود که هم‌اکنون سنگ‌شکن به معدن رفته و منتظر هستیم که سازمان محیط زیست مجوز نهایی را به ما بدهد. سنگ‌شکن فکی نیز تبدیل به سنگ‌شکن ژیراتوری برای دو فاز تبدیل شده است. سنگ‌شکن ژیراتوری یک سازه عظیمی دارد و این سنگ‌شکن را با فرض تولید ۵ میلیون کنسانتره طراحی می‌کنیم. هر زمان که گزارش‌های ما تکمیل شد و منابع اجازه داد، اگر بخواهیم فاز دو را اجرایی کنیم، سنگ‌شکن مورد نظر را پیش‌بینی کرده‌ایم. زمینی که هم‌اکنون تملک کردیم با فرض احداث فاز بعدی و رینگ سبز دور آن خواهد بود.

مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور افزود: ما در حال بررسی نوار نقاله روزمینی و زیرزمینی و جاده‌ای هستیم، مطالعات که نهایی شد، آن را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

موسوی همچنین با اشاره به اینکه ذوب‌آهن غرب کشور، بر اساس یک قرارداد به یک بهره‌بردار اجاره داده شده بود، گفت: اواخر سال گذشته این بهره‌بردار به ما مراجعه کرد که من امکان تداوم این کار را ندارم و خواهان خاتمه قرارداد اجاره بود. ما با رایزنی که با مسوولان استان داشتیم، خواهان این امر شدیم که شرکت اقدام به تسویه نیرو‌های خود کند و کارخانه را به ما تحویل داد.

وی ادامه داد: ما علاقه نداریم، این سرمایه‌ها رها باقی بماند. هم اکنون از مشاوران ذی‌صلاح استفاده می‌کنیم تا سریع‌تر این دارایی‌ها را هم شامل سازه‌های تجهیزاتی و هم اراضی، مولد کنیم تا بتوانیم نقش خود را در زمینه اشتغالی که در منطقه اسدآباد مدنظر است را ایفا کرده باشیم.

موسوی در ادامه با اشاره به چشم‌انداز آینده گفت: ما باید عالمانه سرمایه‌گذاری کنیم. از منظر سهامداری سهامداران ما، به ترتیب شرکت توسعه معادن و فلزات و فولاد مبارکه هستند. ما به‌صورت ملی در حال حرکت هستیم، تا توازن زنجیره را رعایت کنیم که زمانی اتلاف منابع یا دوباره‌کاری اتفاق نیفتد؛ بنابراین بعد از تعیین استراتژی و طرح جامع و هماهنگی با سهامداران نقش خود را در زنجیره صنعت فولاد و برنامه بلندمدت نهایی خواهیم داشت.

با هماهنگی سهامداران نقش خود را در زنجیره صنعت فولاد به پیش خواهیم برد

تکمیل زنجیره در فولاد کردستان

مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در استان کردستان زنجیره تکمیل خواهد شد، گفت: بدون شک همین‌طور است، اما اینکه ما چه نقشی در این راستا ایفا خواهیم کرد، بدون شک مستلزم تدوین اسناد بالادستی و هماهنگی با سهامداران، با نگاه به زنجیره است.

موسوی همچنین درباره خرید ۳۰ درصد سهام شرکت صبا امید غرب خاورمیانه از شرکت «تجلی» عنوان کرد: این موضوع مورد مطالبه سهامداران نیز بود، ما علاقمند به این موضوع به شرط عاقلانه و عالمانه هستیم. هم اکنون ما با هماهنگی «تجلی» و هلدینگ مشترک بالاسری «ومعادن»، اقدام به گرفتن استفاده از خدمات کارشناس رسمی دادگستری برای ارزش‌گذاری آنجا کردیم. وقتی ارزش‌گذاری انجام شد، ما بهترین تصمیم خود را خواهیم گرفت که آیا سهم «تجلی» را بخریم یا تعویض کنیم و سهام به آنها بدهیم. این توافقات مستلزم آن است که این گزارشات بیرون بیاید که چه امری به نفع سهامداران ما خواهد بود. برای این امر، نمی‌توان زمان دقیق اعلام کرد، چراکه تجهیزات خارجی آن باید وارد و تامین ارز شود. به‌زودی هیاتی را به چین اعزام خواهیم کرد که با شرکت تامین‌کننده و طرف قرارداد، مذاکره‌هایی انجام بدهند. زمان نهایی را بعد از مشخص شدن ابعاد موضوع اعلام خواهیم کرد. پیشرفت پروژه نیز ۵۰.۵ درصد است.

گفتگو از علیرضا جعفری نژاد؛ پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران
با حضور سهامداران عمده و اعضای هیات مدیره ایرالکو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، مدیر امور اراضی استان مرکزی و مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای باختر انجام شد؛

واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران