تاریخ: ۳۱ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۵۴
بازدید: ۴۶
کد خبر: ۳۴۶۳۳۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات عنوان شد

رشد ۲۷ درصدی سود خالص شرکت «ومعادن»/ «ومعادن» ۳۶ تومان سود به ازای هر سهم پرداخت کرد

رشد ۲۷ درصدی سود خالص شرکت «ومعادن»/ «ومعادن» ۳۶ تومان سود به ازای هر سهم پرداخت کرد
‌می‌متالز - مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) ۱۹ تیر ۱۴۰۳ با حضور ۸۴.۵ درصدی سهامداران، اعضای هیات‌مدیره، حسابرس و بازرس قانونی شرکت در تهران برگزار شد. در این مجمع ۳۶ تومان سود به ازای هر سهم مورد موافقت مجمع عمومی عادی سالیانه قرار گرفت. روزنامه کثیرالانتشار «دنیای اقتصاد» به عنوان روزنامه رسمی شرکت انتخاب شد.

به گزارش می‌متالز، سود خالص شرکت «ومعادن» از ۱۳.۸ همت در سال ۱۴۰۱ به ۱۷.۴۶ همت در سال ۱۴۰۲ رسیده که رشد ۲۷ درصدی داشته است. همچنین سود خالص گروه (تلفیقی) از ۱۶.۸ همت در سال ۱۴۰۱ به ۲۶.۲ همت در سال ۱۴۰۲ ارتقا یافته و با ۵۶ درصد رشد همراه بوده است.

در این مجمع «اردشیر سعدمحمدی» مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با ارائه گزارشی از عملکرد این شرکت عنوان کرد: ترکیب سهام‌داران «ومعادن» را گروه فولاد مبارکه با ۵۰.۴۵ درصد، صندوق بیمه روستاییان و عشایر با ۱۹.۳۷درصد، شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین با ۷.۷۵ درصد و سایر سهامداران به میزان ۲۲.۴۳ درصد تشکیل داده است. سهام شرکت جزو شرکت‌های عمومی و مطرح در کشور است.

سوددهی ۴۳۰ میلیون دلاری

سعدمحمدی در ادامه خاطرنشان کرد: سود شرکت در سال ۱۴۰۱ از ۳۸۱ میلیون دلار به ۴۳۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۲ ارتقا پیدا کرده و بناست در سال ۱۴۰۶ به سود ۱.۱ میلیارد دلار برسیم. با توجه به طرح‌هایی که در گروه‌های دیگر در سهام آنها سهیم هستیم، به این سوددهی خواهیم رسید.

وی در ادامه افزود: در ۱۴۰۱ درآمد عملیاتی شرکت از ۱۳ هزار و ۳۵۶ میلیارد تومان به ۱۷ هزار و ۴۲۵ میلیارد تومان ارتقا پیدا کرده است و این نشان‌دهنده رشد ۳۰ درصدی درآمد عملیاتی شرکت است. همچنین در گروه از ۲۰ هزار و ۷۹۹ میلیارد تومان به ۳۲ هزار و ۴۰۵ میلیارد تومان ارتقا پیدا کرده‌ایم که موید رشد ۵۶ درصدی است. همچنین در رقم سود خالص، شرکت از ۱۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به ۱۷ هزار و ۴۶۶ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ ارتقا پیدا کرده و رشد ۲۷ درصدی را برای سود خالص در شرکت رقم زده است. در رشد تلفیقی گروه از ۱۶ هزار و ۸۸۶ میلیارد تومان به ۲۶ هزار و ۲۳۵ میلیارد تومان رسیده که رشد ۵۵ درصدی را شاهد هستیم. این اعداد بیانگر رشد شرکت در ابعاد مختلف است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در ادامه تصریح کرد: تمام شرکت‌های زیرمجموعه «ومعادن» سودده بوده و درآمد عملیاتی این شرکت‌ها همگی صعودی بوده‌اند.

سعدمحمدی همچنین یادآور شد: سال گذشته نزدیک به یک میلیارد سهم ما را شرکت‌های بازنشستگی صبا تامین و ۸۰۰ میلیون را نیز صندوق بازنشستگی فولاد کشور به فروش رسانده‌اند تا بتوانند روشی برای تامین حقوق بازنشستگان داشته باشند؛ بنابراین در قدرت مانور روی قیمت در بازار دچار تنش شده بودیم، از این‌رو مجبور بودیم به گونه‌ای بازی کنیم که برنده بازی باشیم. آنچه سهم ما را دچار تنش کرد، کاهش سود شرکت‌های سنگ آهن بود که با توجه به اینکه سهامدار آنها بودیم، روی سود ما نیز تاثیرگذار شدند.

وی ادامه داد: ارزش سهم ما روند صعودی داشته و همچنان جا دارد که ارزش این سهم افزایش پیدا کند. اگر بتوانیم پروژه‌های خود را به خوبی جلو ببریم، جا برای رشد بیشتر قیمتی همچنان وجود دارد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات افزود: بهای تمام‌شده ما در بازار ۲۳ هزار و ۷۵۷ میلیارد تومان بوده و ارزش بازار کنونی ما ۱۶۲ میلیارد تومان است. ۱۳۸ هزار تومان افزایش ارزش نسبت به قیمت تمام‌شده در بازار داشتیم.

سعدمحمدی با اشاره به افزایش سرمایه شرکت، عنوان کرد: سال گذشته با افزایش سرمایه از سود انباشته موفق شدیم سود را به ثبت برسانیم و سهام آن را تعیین تکلیف کردیم که سرمایه شرکت در اسفند ۱۴۰۲ به ۳۰۰ هزار میلیارد ریال ارتقا یافت.

رشد ۲۷ درصدی سود خالص شرکت «ومعادن»/ «ومعادن» ۳۶ تومان سود به ازای هر سهم پرداخت کرد

پرتفوی شرکت «ومعادن»

وی در مورد پرتفوی شرکت نیز بیان کرد: ۹۲ درصد سهام شرکت بورسی و ۸ درصد غیربورسی است و این موضوع نشانگر شفافیت عملکرد شرکت است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در ادامه با اشاره به رشد سبد سرمایه‌گذاری در این شرکت عنوان کرد: در کانه‌های فلزی ۶۹ درصد، فلزات اساسی ۸ درصد، سرمایه‌گذاری ۹ درصد و سایر صنایع نیز ۱۲ درصد رشد داشته‌ایم. همچنین ۷۲ درصد مازاد ارزش پرتفوی بورسی ما بوده که مربوط به ابتدای تیرماه است.

سعدمحمدی افزود: ترکیب ارزش پرتفوی بورسی شرکت، شامل گل‌گهر ۲۵ درصد، چادرملو ۱۷ درصد، گهرزمین ۱۴ درصد، صبانور ۱۳ درصد، ملی مس ۱۲ درصد، فولاد خراسان ۷ درصد، تجلی ۷ درصد، ارفع ۳ درصد و سایر ۲ درصد بوده‌اند.

وی همچنین گفت: مجموع پرتفوی شرکت‌های بورسی ما ۳۱ شرکت و شرکت‌های غیربورسی ۴۵ شرکت هستند که در مجموع ۷۶ شرکت در مجموع فعالیت دارند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات عنوان کرد: تولیدات محصولات فولاد در کشور، در زمینه کنسانتره سنگ آهن ۱۵ درصد تولید آن ارتقا پیدا کرد. گندله ۸.۸ درصد، آهن اسفنجی ۵.۳ درصد و فولاد خام ۵.۵ درصد، ورق تخت ۱.۵ درصد، ورق سرد ۱.۱ درصد و ورق طولی فولادی ۱.۳ درصد ارتقا یافته است. سهم گروه «ومعادن» در تولید، ۴۹ درصد در کنسانتره، در گندله ۴۰ درصد، در آهن اسفنجی ۲۳ درصد و در فولاد خام ۱۲ درصد بوده است.

پروژه‌های «ومعادن»

سعدمحمدی به پروژه‌های «ومعادن» اشاره کرد و گفت: در ۹۹ پروژه «ومعادن»، ۷ پروژه پیشران است که ۱.۳۵ میلیارد یورو مبلغ سرمایه‌گذاری آن شده است. در پروژه گل‌گهر، چادرملو و ملی مس نیز دخیل هستیم. سهم «ومعادن» در پروژه‌ها ۳.۵ میلیارد یورو است. اگر با ارز ۴۴ هزار تومانی بانک مرکزی در نظر بگیریم، معادل ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است. برای سرعت بیشتر پروژه‌ها باید یک سرمایه مالی داشته باشیم.

پیشرفت پروژه‌ها

وی همچنین در زمینه پیشرفت کارخانه‌های این مجموعه عنوان کرد: کارخانه ۱.۶ میلیون تنی آهن اسفنجی بیجار ۳۴ درصد پیشرفت کرده است. در صبا امید گندله‌سازی یک میلیون تنی داریم. در صبانور کنسانتره ۲ میلیون تنی را به ۲.۵ میلیون تن ارتقا دادیم. همچنین در پویا انرژی که جزو طرح‌های پیشران کشور بوده‌ایم، کار ظرف ۱۱ ماه تمام شد و امروز برق آن را به فروش می‌رسانیم و سود آن وارد سیستم شده است و امسال نیز سود خوبی خواهد داشت؛ به همین دلیل برای ارتقای راندمان کارخانه کلاس A توربین‌هایی که ۳۶۶ مگاوات در پویا انرژی سمنان شکل گرفته است، یک خط ۳۶۶ مگاواتی جدید بخار شکل دادیم که باعث شده راندمان کارخانه از ۳۵ درصد به ۵۴ درصد افزایش یابد که هم باعث افزایش سوددهی می‌شود و هم فروش برق به دولت خواهیم داشت. آهن اسفنجی در فولاد کردستان با ظرفیت ۱.۱ میلیون تن است که امیدواریم تا سال آینده افتتاح شود.

مس جانجا جزو افتخارات ماست

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات همچنین درباره پیشرفت مس جانجا بیان کرد: مس جانجا در منطقه محروم نهبندان یکی از افتخارات ماست که ظرف یک سال و نیم گذشته اکتشاف و ژئوفیزیک آن تکمیل شد. در آنجا بیش از ۲۷ هزار متر حفاری اکتشافی انجام دادیم که ذخیره آن مشخص و معدن باز شده است. برای این معدن ۱۵ دستگاه ۱۰۰ تن جدید خریداری شده است. مناقصه احداث کارخانه انجام و پیمانکار آن نیز مشخص شده و نصب تجهیزات کارگاه آغاز شده است. آب و برق آن نیز مشخص شده است. امیدواریم ظرف سه سال آینده شاهد راه‌اندازی کارخانه کنسانتره ۱۳۰ هزار تنی مس جانجا در نهبدان باشیم که قابلیت صادرات و ارزآوری دارد.

دریافت فایل: گزارش ارائه‌شده توسط دکتر «اردشیر سعدمحمدی» مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت

سایر پروژه‌ها

سعدمحمدی با اشاره به سایر پروژه‌ها این شرکت گفت: کارخانه الکترود گرافیتی در کازرون با ظرفیت تولید سالیانه ۳۰ هزار تن در شرکت صنعت‌گستر سورنا، احداث کارخانه فروآلیاژ شیروان با ظرفیت تولید سالیانه ۴۰ هزار تن، احداث کارخانه تسمه نوار نقاله استیل کورد با ظرفیت تولید سالیانه ۱۵ هزار تن در شرکت کانیار ساعی و احداث کارخانه تایر با ظرفیت تولید سالیانه ۲۷ هزار تن در شرکت آریا تایر هامون، سایر پروژه‌های ما به‌شمار می‌روند.

حفاری‌های انجام‌شده

وی همچنین درباره حفاری‌های مجموعه «ومعادن» عنوان کرد: حفاری‌ها و عملیات اکتشافی در شرکت صبانور تا پایان سال ۱۴۰۲ مقدار ۱۸۶ میلیون تن به ذخایر قطعی شرکت اضافه کرده و طی دو سال گذشته ذخایر قطعی صبانور از ۴۴ میلیون تن به ۲۶۴ میلیون تن رسیده است که ارزش برجای این ذخایر، حدود ۷۵۰ میلیون دلار است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات همچنین درباره سود شرکت عنوان کرد: ۱۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان، سود سال گذشته شرکت بوده است.

سعدمحمدی در ادامه توضیح داد: مجموعه سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات یک نهاد مالی است. سابقه کاری آن خرید و فروش سهم بوده است. این شرکت تولیدی ندارد و یک نهاد مالی است که پروژه‌ها را راه‌اندازی می‌کند. شرکت‌های تولیدی محصولات خود را به فروش می‌رسانند و افزایش سرمایه می‌دهند. اما شرکت «ومعادن» یک نهاد مالی است و پول نقد به دستش نمی‌رسد، پروژه‌های شرکت‌ها نیاز به افزایش سرمایه دارند. گرداندن این بازی افزایش سرمایه متفاوت است و باید به این موضوع توجه شود. با این وجود، ۲۷ هزار و ۳۳۵ میلیارد تومان کل هزینه‌های شرکت بوده است.

پروژه‌های شرکت «تجلی»

وی همچنین درباره شرکت «تجلی» به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های «ومعادن» عنوان کرد: شرکت «تجلی» ۵۷ درصد کار آنها در حوزه معادن است که پروژه‌های مختلفی را در زنجیره فولاد در دست اقدام دارد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با اشاره به پروژه‌های شرکت «تجلی» ادامه داد: در فولاد سرمد ابرکوه سه طرح آهن اسفنجی ۱.۲ میلیون تنی، یک فولاد ۸۰۰ هزار تنی و یک واحد کلاف داریم که این واحد امسال وارد مدار تولید می‌شود. در فولاد شرق خراسان واحد کنسانتره ۲.۵ میلیون تنی را داریم که هم‌اکنون ۳۸ درصد پیشرفت داشته است. در فولاد کردستان سهیم هستیم. در معدنکار باختر یک شرکت جدید برنده مناقصه معدن جانجا شده است. سالانه ۱۶ میلیون تن سنگ مس وارد کارخانه می‌شود تا بتوانیم ۱۳۰ هزار تن مس تولید کنیم. نسبت باطله‌برداری چهار به یک است، یعنی در سال در ازای ۶۰ میلیون باطله‌برداری باید به ۱۶ میلیون تن ماده معدنی برسیم. معدن جانجا ظرف سه سال آینده باید ۷۵ میلیون تن عملیات معدنی انجام بدهد. معدنکار باختر و همچنین صبانور سهامدار «تجلی» شده‌اند. شرکت مدیریت بین‌المللی همراه، جاده، ریل، دریا (هیمکو) نیز دارای سکوی اختصاصی است تا بتواند حمل‌و‌نقل معادن و صنایع را انجام بدهد. ستاره سیمین هرمز نیز یک پروژه آهن اسفنجی است که در هرمزگان واقع شده است. امیدواریم با این روند رو به رشد، شرکت «تجلی» تبدیل به یک بنگاه اقتصادی شود.

سعدمحمدی افزود: کار اکتشافی در صبانور شکل گرفته و معدن باباعلی در واقع میزان ذخیره قطعی اضافه‌شده آن ۲۷ میلیون تن است. در معدن دیگری، ۱۲۷ میلیون تن به ذخیره آن اضافه شده است. همچنین به ذخیره ظفرآباد نیز اضافه شده است. هم‌اکنون در سال جاری اکتشافات ما اعداد خوبی را نشان می‌دهد.

رشد ۲۷ درصدی سود خالص شرکت «ومعادن»/ «ومعادن» ۳۶ تومان سود به ازای هر سهم پرداخت کرد

اقدامات قابل توجه در زمینه اکتشاف

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که یکی از پاشنه آشیل‌های فولاد، سنگ آهن است، تصریح کرد: در زمینه اکتشاف اقدامات خوبی در دست اقدام داریم. در این راستا ۱۵ دستگاه حفاری خریداری کرده‌ایم که کار اکتشافی ما را انجام می‌دهد. در صبانور آینده خوبی برای سنگ آهن می‌بینم. در کنار معدن زمینی را خریداری کرده‌ایم تا هزینه حمل‌و‌نقل را کاهش دهیم. در فولاد کردستان آهن اسفنجی ۳۴ درصد پیشرفت کرده است. پروژه گندله‌سازی خاورمیانه نیز در شرف افتتاح است.

تامین برق گروه «ومعادن»

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات افزود: پروژه نیروگاه دو ۱۸۰ مگاوات سیکل ترکیبی بود و دو ۱۸۰ مگاوات بخار نیز پروژه جدید هستند که همگی نزدیک به ۱۱۰۰ مگاوات برق تولید می‌کنند که برق مورد نظر گروه خود را می‌توانیم تضمین کنیم. همچنین در کرمانشاه نیز نیروگاه ۴۰ مگاوات تجدیدپذیر در دست اقدام داریم.

تنوع سرمایه‌گذاری

سعدمحمدی ادامه داد: تنوع محصول داریم و از فولاد به مس سرمایه‌گذاری داشته‌ایم که این اقدام خوبی به‌شمار می‌رود؛ چراکه میزان سرانه مصرف مس در دنیا به ازای هر نفر ۳.۲ کیلوگرم است. ظرف ۱۵ سال آینده یک میلیارد به جمعیت جهان اضافه می‌شود و تقاضای مس افزایش پیدا می‌کند. از سوی دیگر افزایش ماشین‌های برقی تقاضای مس را افزایش می‌دهند، چراکه ماشین برقی ۸۹ کیلوگرم مس مصرف می‌کند، در حالی که ماشین‌های معمولی ۴ کیلوگرم برق مصرف می‌کنند. سالانه ۴ تریلیارد دلار در حوزه زیرساخت‌ها در دنیا سرمایه‌گذاری می‌شود که مس ۴۶ درصد این زیرساخت‌هاست که سبب تقاضای جدید می‌شود. در سال ۲۰۵۰ مصرف مس به بالغ از ۳۷ میلیون تن می‌رسد و قیمت مس در جهان افزایش می‌یابد.

سعدمحمدی همچنین خاطرنشان کرد: شرکت نادر خاکی ایرانیان در زمینه فروآلیاژ نیز در مجموعه مشغول به کار هستند. در گروه فولاد نیز در زمینه آهن اسفنجی ۴.۹ میلیون تن در دست اقدام داریم که ۱.۱ میلیون تن در اقلید، ۱.۱ میلیون تن در اردبیل، ۱.۶ میلیون تن در بیجار و ۱.۱ میلیون تن در سرمد است. در بخش معدن نیز «تجلی» به شدت اکتشاف را پیگیری می‌کند که در آینده به محدوده‌های خوبی در مس و طلا خواهیم رسید.

پیگیر قیمت زغال‌ سنگ

وی همچنین درباره در مورد کک‌سازی طبس و قیمت زغال سنگ عنوان کرد: به زودی کک طبس را تعیین تکلیف خواهیم کرد. کک ظرف سه و نیم سال گذشته ۲۶.۵ درصد قیمت شمش فولاد خوزستان را داشته است. قیمت کک پایین آمده و تنها خریدار آن ذوب‌آهن اصفهان است و خریدار دیگری نداریم. البته زغال‌سنگی‌ها امروز قیمت را ۳۳.۵ درصد اعلام کرده‌اند. باید ببینیم چگونه می‌توانیم با ذوب‌آهن قیمت ببندیم، زیرا بین ۲۶.۵ تا ۳۳.۵ فاصله وجود دارد. این موضوع را باید در نظر گرفت که شرایط زغال‌سنگی‌ها بسیار سخت است. ۳۵ درصد قیمت تمام‌شده کوره بلند نیز از کک است. سال گذشته شرایط مالی خوبی را طی نکرده و منفی بوده‌اند. البته آخرین قیمت جهانی نیز افزایشی بوده است. باید تمام عوامل را کنار یکدیگر قرار داد تا تصمیم منطقی برای قیمت کک گرفت.

گزارش از پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده