تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۳۴
بازدید: ۲۴
کد خبر: ۳۴۶۶۹۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خواف:

معادن پلاسری خواف ۱۸ هزار هکتار عرصه طبیعی را تخریب کرده‌اند

معادن پلاسری خواف ۱۸ هزار هکتار عرصه طبیعی را تخریب کرده‌اند
‌می‌متالز - رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان خواف، گفت: معادن پلاسری شهرستان خواف تاکنون ۱۸ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی را تخریب کرده‌اند.

به گزارش می‌متالز، سعید شفیعیان گفت: عمده مسائل زیست‌محیطی که در شهرستان خواف وجود دارد مربوط به آلودگی هوا و ایجاد گرد و غبار توسط معادن است.

وی افزود: برای رفع مشکلات، معادن ملزم به کاهش عوامل آلودگی هستند و این اداره از تمام ظرفیت‌های قانونی برای کاهش تبعات ایجاد گرد و غبار استفاده می‌کند تا در عین اینکه فعالیت اقتصادی صورت گیرد، تبعات ناشی از فعالیت‌های معدنی برای محیط‌ زیست کمتر شود.

رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست شهرستان خواف با بیان اینکه به جز دو کانون اصلی گرد و غبار در خواف، معادن پلاسری عملاً موجب ایجاد یک کانون گرد و غبار انسان‌ساز دیگر هم در شهرستان شده‌اند، خاطرنشان کرد: معادن پلاسری شهرستان خواف تاکنون ۱۸ هزار هکتار عرصه طبیعی را تخریب کرده‌اند.

وی درصدی که معادن تسطیح و احیاء کرده‌اند نسبت به تخریبی که صورت گرفته را بسیار اندک دانست و گفت: تاکنون حدود ۷ درصد از عرصه‌های تخریب شده طبیعی توسط معادن پلاسری احیاء شده است.

تمام معادن فعال در فهرست آلاینده‌ها قرار دارند

شفیعیان با اشاره به اینکه تمام معادن فعال حوزه شهرستان در فهرست آلاینده‌ها قرار دارند، از فعالیت حدود ۳۰ معدن در منطقه خبر داد و افزود: متأسفانه معادن در حوزه حیات‌وحش هم تأثیراتی منفی داشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: تمامی عرصه‌هایی که اکنون معادن در آنها فعالیت دارند زمانی زیستگاه آهوی ایرانی بوده است و اکنون زیستگاه این‌گونه جانوری در منطقه حفاظت شده سیرخون و مرزی این شهرستان متمرکز شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست شهرستان خواف با تأکید بر اینکه با استقرار معادن در مناطق چهارگانه به جد مخالف هستیم، گفت: تاکنون در مناطق چهارگانه شهرستان خواف معدن فعالی نداشته‌ایم.

رشد ۵۸ درصدی در پایش آلودگی واحد‌های صنعتی و معدنی خواف

وی در ادامه از رشد ۵۸ درصدی تعداد پایش آلودگی‌ها در واحد‌های صنعتی، معدنی، تولیدی و خدماتی در فصل بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

شفیعیان گفت: به جز افزایش ۱۲ پایش و ۱۹ مورد بازدید پایشی برای انجام آزمایش و نمونه‌برداری آب و هوا در سه ماهه اول سال، به استناد اطلاعات و آمار استخراج شده از سامانه جامع محیط‌ زیست کشور ۴۳ بازدید کارشناسی از واحد‌های صنعتی، معدنی و خدماتی شهرستان در بهار امسال انجام شده که طی آن بیش از ۳۰ اخطاریه زیست‌محیطی به واحد‌ها ابلاغ شده است.

شفیعیان گفت: خود اظهاری از طریق پایش لحظه‌ای و برخط منابع آلاینده در واحد‌های صنعتی شهرستان خواف در حال پیگیری است که در بهار امسال سامانه برخط یکی از واحد‌ها با اعتباری بالغ‌بر ۲۰۰ میلیارد ریال راه‌اندازی شد و بر اساس گزارش واصله دو شرکت دیگر نیز در حال پیگیری خرید و نصب سامانه‌های مذکور هستند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست شهرستان خواف تصریح کرد: پایش مستمر و شناسایی منابع و واحد‌های آلاینده از تکالیف مهم این اداره است و اقدامات قانونی متناسب در برابر آلودگی‌های احتمالی با جدیت و بدون اغماض از طریق مراجع مربوطه پیگیری می‌شود.

خواف با یک میلیون هکتار وسعت از وسیع‌ترین عرصه‌های طبیعی در بین شهرستان‌های استان خراسان رضوی برخوردار است و دارای یک منطقه حفاظت شده، یک تالاب ملی و ۲ منطقه شکار ممنوع است.

عرصه‌های طبیعی خواف از نظر حیات وحش جانوری، زیستگاه گونه‌های تحت حمایتی، چون پلنگ ایرانی، قوچ و میش وحشی، آهو، فلامینگو و حواصیل و تعدادی دیگر گونه‌های نادر پرندگان و حیات وحش است.

مرکز شهرستان ۱۶۰ هزار نفری خواف با ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در فاصله ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده