تاریخ: ۲۰ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۵۵
بازدید: ۶۲
کد خبر: ۳۴۵۴۸۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
چین و اندونزی به جان بازار فلزات افتاده‏‏‌اند

عقبگرد قیمتی نیکل

عقبگرد قیمتی نیکل
‌می‌متالز - قیمت نیکل پس از رسیدن به بالاترین سطح طی ۹ماه اخیر، در روز ۹ژوئیه به سطح ۱۷‌هزار دلار به ازای هر تن رسید. دلیل عقبگرد قیمتی نیکل انحلال موقعیت‏‏‌های خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بحبوحه تقویت دلار آمریکا و داده‏‏‌های تولید ضعیف از چین هستند. شرکت تحلیلی Fitch Ratings در آخرین گزارش بازار خود اعلام کرد که پیش‌بینی قیمت نیکل خود را برای سال ۲۰۲۴ در ۱۸‌هزار دلار به ازای هر تن حفظ می‌کند؛ چراکه مازاد عرضه همچنان قیمت‌ها را نسبت به سطوح سال ۲۰۲۲ پایین می‏‏‌آورد.

عقبگرد قیمتی نیکل

به گزارش می‌متالز، قیمت نیکل در سال گذشته به‌شدت کاهش یافت و میانگین قیمت سالانه در سال ۲۰۲۳ با کاهش ۱۵.۳ درصدی به ۲۱‌هزار دلار و ۶۸۸ سنت به ازای هر در تن رسید، در حالی که در سال ۲۰۲۲ هر تن نیکل ۲۵‌هزار دلار و ۶۱۸ سنت گزارش شده بود. با توجه به اینکه تولید توسط تولیدکننده‌های اصلی نیکل چین و اندونزی در حال افزایش است، شرکت فیچ انتظار دارد که با توجه به مازاد عرضه قیمت نیکل در سال ۲۰۲۴ در مسیر کاهشی قرار گیرد. به‌رغم افزایش کوتاه‌مدت در اوایل سال که قیمت‌ها به بالاترین سطح سالانه خود رسیده بود، قیمت نیکل در ۲۸ ژوئن به ۱۷ هزار و ۲۹۱ دلار در هر تن رسید که به دلیل بدتر شدن احساسات سرمایه‌گذاران کاهش یافت. این سطح نشان‌دهنده افزایش ۴.۳ درصدی قیمت نیکل از ابتدای سال تا به امروز است. اما با کاهش خوش‌بینی بازار، ۱۵.۵‌درصد کاهش ماهانه قابل‌توجهی را نیز نشان می‌دهد. تغییر چشمگیر جو بازار از اوایل ژوئن این امکان را داد که قیمت نیکل را در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۴ بیشتر تحت فشار قرار دهد. با وجود فشار‌هایی که در حال حاضر بر قیمت‌های نیکل وجود دارد، فیچ انتظار دارد که ریسک‌های صعودی از جمله اختلالات احتمالی عرضه و تضعیف دلار آمریکا در اواخر سال، برای کاهش قیمت‌ها در طول سال و جلوگیری از کاهش قابل توجه نسبت به سطوح فعلی، وجود داشته باشد.

ادامه افت قیمت نیکل در سال ۲۰۲۴

در سمت عرضه، فیچ پیش‌بینی می‌کند افزایش قابل‌توجه عرضه در سال ۲۰۲۴ (همان‌طور که در سال ۲۰۲۳ مشاهده شد) که با افزایش تولید در اندونزی و چین تغذیه می‌شود، عامل اصلی کاهش قیمت خواهد بود. فیچ مازاد ۲۵۳‌هزار تنی در بازار جهانی نیکل در سال ۲۰۲۴ را پیش‌بینی می‌کند که اندکی از مازاد ۲۰۹‌هزار تنی تخمین زده‌شده برای سال ۲۰۲۳ بیشتر است. فیچ اشاره کرد که این مازاد در درجه اول به افزایش تولید آهن و نیکل و محصولات نیکل متوسط در اندونزی نسبت داده می‌شود که نتیجه مستقیم افزایش سرمایه‌گذاری در بخش نیکل این کشور پس از اعمال ممنوعیت صادرات سنگ نیکل در سال ۲۰۲۰ است. در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴، تولید نیکل تصفیه‌شده اندونزی با ۲۴.۷‌درصد افزایش به ۳۸۳‌هزار تن رسید که از ۳۰۷‌هزار تن در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ افزایش یافت. فیچ انتظار دارد نرخ رشد سالانه تولید نیکل ۱۷‌درصد در سال ۲۰۲۴ باشد. خارج از اندونزی، دومین تولیدکننده بزرگ نیکل تصفیه‌شده جهان، یعنی چین، رشد ۲.۳ درصدی را در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴ به ثبت رسانده که از ۲۱۵‌هزار تن در سال ۲۰۲۳ به ۲۲۰‌هزار تن رسیده است. فیچ اشاره کرد که تایید برند‌های جدید نیکل در LME یک پاسخ استراتژیک برای رسیدگی به موجودی‌های کم و کاهش خطر نوسان قیمت بود. فیچ گزارش داد: همراه با از بین رفتن موقعیت کوتاه شیانگ گوانگدا که به رسیدن قیمت‌ها به صورت لحظه‌ای از ۱۰۰‌هزار دلار به ازای هر تن منجر شد، پایین بودن ذخایر عاملی بود که به جهش قیمت در مارس ۲۰۲۲ کمک کرد و همچنان خطرات افزایشی قیمت را به همراه دارد.

برای اصلاح سطوح پایین موجودی و افزایش نقدینگی، LME ساعات معاملاتی آسیا را در ۲۰ مارس ۲۰۲۳ پس از توقف آن به دنبال افزایش قیمت در مارس ۲۰۲۲ از سر گرفت. این در کنار سایر اقدامات مانند تعیین محدودیت‌های معاملات روزانه با هدف تثبیت بازار است؛ تسریع روندی که از طریق آن برند‌های جدید نیکل می‌توانند در قرارداد‌های LME تحویل داده شوند. پس از سال ۲۰۲۴، فیچ انتظار دارد که قیمت نیکل به طور پیوسته تا سال ۲۰۲۸ افزایش یابد و به ۲۱‌هزار دلار و ۵۰۰ سنت در تن افزایش یابد؛ چراکه مازاد بازار به دلیل افزایش تقاضا برای نیکل همراه با افزایش تولید باتری‌های EV کاهش می‌یابد. فشار صعودی بر قیمت‌ها تا حدی با افزایش مداوم تولید در اندونزی جبران می‌شود که ناشی از پیشرفت‌های فنی در تبدیل سنگ معدن نیکل کلاس ۲ با عیار پایین‌تر است که در اندونزی به‌وفور وجود دارد؛ نیکل درجه‌یک با درجه بالاتر که می‌تواند در صنعت باتری مورد استفاده قرار گیرد.

فیچ پیش‌بینی می‌کند که قیمت‌ها در سال ۲۰۳۳ به ۲۶‌هزار دلار در هر تن برسد؛ چراکه مازاد بازار به طور قابل‌توجهی به ۲۴‌هزار و ۵۰۰ تن کاهش می‌یابد و فشار صعودی بر قیمت‌ها وارد می‌کند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده