تاریخ: ۲۳ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۲۰
بازدید: ۳۵
کد خبر: ۳۴۵۸۳۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بهار تولیدکنندگان سرب و روی، طلایی نبود

بهار تولیدکنندگان سرب و روی، طلایی نبود
‌می‌متالز - افزایش قیمت جهانی سرب و روی در صورت مالی بسیاری از تولیدکنندگان داخلی اثر مثبتی نداشت. درآمد بهار ۱۴۰۳ در تعداد زیادی از تولیدکنندگان سرب و روی کاهش یافته است. اگرچه پیش‌بینی می‌شود فروش آنها در فصل تابستان افزایش پیدا کند.

به گزارش می‌متالز، بهار ۱۴۰۳ به روز‌های طلایی سرب و روی در بازار‌های جهانی تبدیل شد. با افزایش تقاضا به خصوص از سوی چینی‌ها قیمت فلزات پایه رشد کرد. قیمت فلز روی به بالاترین سطح در طول ۱ سال گذشته رسید. رشد قیمت فلزات پایه هنوز متوقف نشده است ولی صورت مالی تعدادی از تولیدکنندگان داخلی سرب و روی از کاهش درآمد آنها حکایت دارد. صورت‌های مالی ۹ تولیدکننده داخلی در این گروه نشان می‌دهد درآمد آنها به طور متوسط در بهار ۱۴۰۳ نسبت به بهار ۱۴۰۲ حدود ۱۳ درصد کاهش یافته است.

درآمد خرداد ماه و مجموع درآمد بهار تعدادی از تولیدکنندگان داخلی در زمینه فلزات پایه به خصوص سرب و روی به صورت نمودار زیر است:

بهار تولیدکنندگان سرب و روی، طلایی نبود

فاسمین بزرگترین تولیدکننده در گروه مورد بررسی است. این شرکت خردادماه به درآمد ۵۳۷ و در فصل بهار به درآمد ۱۰۵۳ میلیارد تومانی رسید. کیمیا، فزرین و فگستر در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. فروش ۶ مورد از این شرکت‌ها در طول خردادماه کمتر از ۵۰ میلیارد تومان بود و به غیر از فاسمین تمام شرکت‌ها در فصل بهار درآمدی کمتر از ۲۰۰ میلیارد تومان به ثبت رسانده‌اند. درآمد تعدادی از این شرکت‌ها نسبت به بازه زمانی مشابه سال قبل کاهش چشم‌گیری پیدا کرده است.

نسبت درآمد شرکت‌های مورد بررسی نسبت به خرداد و بهار ۱۴۰۳ به صورت نمودار زیر است:

بهار تولیدکنندگان سرب و روی، طلایی نبود

فتوسا بیشترین افت درآمد در خرداد ۱۴۰۳ نسبت به خرداد ۱۴۰۲ را به ثبت رساند. درآمد این شرکت در این بازه زمانی ۷۹ درصد کاهش یافت. فروی، فرآور و فسرب نیز به ترتیب با کاهش درآمد ۵۶، ۵۵ و ۳۹ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند و در نهایت درآمد خرداد ۱۴۰۳ برای فزرین نسبت به خرداد ۱۴۰۲ حدود ۶ درصد کاهش یافت. در طرف مقابل درآمد خردادماه زنگان ۸۱ درصد بالاتر از مدت مشابه سال قبل بود. درآمد کیمیا و فاسمین نیز به ترتیب ۵۴ و ۳۳ درصد افزایش یافته است. تعدادی از شرکت‌های این گروه افت درآمد قابل ملاحظه‌ای به ثبت رسانده‌اند، این افت درآمد در مجموع فروش فصل بهار نیز به چشم می‌خورد.

فروی در بهار ۱۴۰۳ نزدیک به ۶۳ درصد درآمد کمتری نسب به بهار ۱۴۰۲ داشت. درآمد فگستر نیز ۵۸ درصد کاهش یافته‌است. تنها درآمد فاسمین، فزرین و زنگان افزایش یافت. رشد درآمد فاسمین تنها ۱ درصد بود ولی زنگان خرداد و به صورت کلی بهار پرفروشی را سپری کرد. درآمد این شرکت در بهار ۱۴۰۳ حدود ۴۹ درصد بالاتر از بهار ۱۴۰۲ بود. انتظار می‌رود در ماه‌های پیش‌رو و به خصوص فصل تابستان افزایش قیمت جهانی فلزات اثر مثبتی در صورت‌های مالی تولیدکنندگان این گروه داشته باشد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده