تاریخ: ۱۹ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۴۲
بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۳۴۵۴۲۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی:

تنگنا‌های صنعت سرب و روی شدت گرفته است

تنگنا‌های صنعت سرب و روی شدت گرفته است
‌می‌متالز - رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران گفت: اجبار تولیدکنندگان برای عرضه محصولات در بورس کالا منطقی نیست و متاسفانه شرکت‌های سرب و روی را با مشکلات متعددی مواجه کرده است.

به گزارش می‌متالز، حسن حسینقلی، رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران با بیان اینکه متاسفانه وضعیت رقابتی ما خوب نیست و بازار مان بهم ریخته است اظهار داشت: اشتباهی که دولت سیزدهم نسبت به بازار معدن داشت بسیار بد بود و در دولت سیزدهم وضعیت صنعتگران از نگاه درآمدی بدتر هم شده است.

وی ادامه داد: در واقع دولت سیزدهم به بخش صنایع معدنی که به نوعی پیشروی اقتصاد کشور است، توجه ویژه‌ای نداشته و به آن به عنوان یک بخش حمایت شونده نگاه نمی‌کند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران تاکید کرد: افزایش بی‌رویه حقوق دولتی و رشد غیر منطقی قیمت مواد اولیه و گذاشتن عوارض صادراتی ازجمله بزرگترین چالش‌های صنعتگران است.

حسینقلی بیان کرد: متاسفانه عدم هماهنگی‌ها مابین مجلس و دولت باعث مشکلات این بخش شده است، چراکه مجلس ۰/۵ درصد مالیات را تصویب می‌کند، اما هیات وزیران ۱۰ تا ۲۰ درصد مالیات در نظر می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱، صادرات ۵ میلیارد دلار بیش‌تر از میزان واردات بود و در سال ۱۴۰۲ با افزایش عوارض صادراتی مواجه شدیم که به ۱۷ میلیارد دلار رسید و در نتیجه ۲۲ میلیارد دلار در اثر عوارض و مالیات به صورت علل حساب، توانستیم صادر کنیم.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران افزود: در حالی که کل صادرات ما باید حدود ۵۰ میلیارد دلار باشد، اما حدود ۲۲ میلیارد دلار کاهش صادرات داریم.

حسینقلی گفت: این نوع نگاه به فرآیند کار و فعالیت و اجبار تولیدکنندگان به عرضه محصولات در بورس کالا درست نیست و متاسفانه شرکت‌های سرب و روی را با مشکلات متعددی مواجه کرده‌اند.

وی با بیان اینکه صنعت سرب و روی با دو مشکل مواجه هستند، گفت: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی که یک شرکت دولتی است، قیمت مواد معدنی خود را افزایش داده است و در بورس کالا عرضه کرده که با قیمت بالا به فروش می‌رساند.

حسینقلی بیان کرد: همچنین بازگشت ارز حاصل از صادرات نیز یکی دیگر از معضلات صنعت ماست که در این زمینه بخشنامه‌ای هم صادر شده است. متاسفانه در طول ۳ سال گذشته درگیر مشکلات بازگشت ارز حاصل از صادرات هستیم؛ به گونه‌ای که در شرایطی هستیم که قیمت دلار ثابت نبوده و با مشکلات کمبود و محدودیت انرژی نیز مواجه هستیم.

وی اظهار کرد: هم اکنون به دلیل بحران ناترازی انرژی ۳ روز در هفته با قطعی برق مواجه ایم و شوک‌هایی که قطعی برق به کوره‌های ما می‌زند بسیار جدی است و چند میلیارد به ما آسیب زده است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود، بیان کرد: متاسفانه مسئولان بدون توجه به عواقب تصمیمات خود، برق را به عراق صادر می‌کنند و به جای اعمال محدودیت برای برق خانگی شاهد قطعی‌های مکرر و محدودیت‌های برقی و گازی در بخش صنایع هستیم.

وی اضافه کرد: آنگونه که مقرر شده باید ۷۱ درصد از انرژی‌های نو استفاده کنیم، زمانی که چنین دستوراتی صادر می‌شود، باید اجازه تهیه ژنراتور برق را هم بدهند و یا ارز مورد نیاز را به تولیدکنندگان بدهند.

حسینقلی اظهار کرد: متاسفانه دولت ورود ماشین‌آلات معدنی را ممنوع کرده است و تنها مجوز را به شرکت‌های مونتاژکار داده‌اند و این بستر و شرایط برای تولید آماده نیست و مشکلات تولید را دوچندان کرده است.

وی در پایان افزود: امیدواریم آقای پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب مردم با روی کار آوردن وزیری متخصص بتواند تاحدودی مشکلات صنعت را برطرف کند.

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

عناوین برگزیده