تاریخ: ۲۷ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۰۶
بازدید: ۲۲
کد خبر: ۳۴۶۰۵۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
عباس‌پور:

دولت چهاردهم سند توسعه معدنی را تدوین کند/ معدن‌کاران از فرسوده بودن ماشین‌آلات معدنی گلایه‌مند هستند

دولت چهاردهم سند توسعه معدنی را تدوین کند/ معدن‌کاران از فرسوده بودن ماشین‌آلات معدنی گلایه‌مند هستند
‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به ضرورت تدوین سند توسعه معدنی در دولت چهاردهم، گفت: هرچند معدنکاران بار‌ها از فرسوده بودن ماشین‌آلات معدنی گلایه داشتند، اما این مشکل همچنان پاربرجا است و متأسفانه فرسوده بودن ماشین‌آلات، هزینه بسیاری به معدنکاران تحمیل می‌کند.

به گزارش می‌متالز، روح‌الله عباس‌پور درباره ضرورت استفاده از ظرفیت معادن، گفت: با وجود اینکه ایران دارای ۷ درصد ذخایر معدنی جهان و ۶۷ نوع ماده معدنی است، اما نتوانسته از این ظرفیت به درستی استفاده کند و در بسیاری از موارد یا معادن بلااستفاده و راکد مانده‌اند یا به دلیل برخی موضوعات مانند نبود ماشین‌آلات معدنی به روز، اکتشاف به درستی انجام نشده است.

نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی یکی از موانع پیش‌روی بهره‌برداری از معادن را عقب‌ماندگی در اکتشافات برشمرد و ادامه داد: متاسفانه تاکنون اقدامات چشم‌گیری در حوزه اکتشافات صورت نگرفته و بسیاری از پهنه‌های جغرافیایی معدنی کشور شناسایی نشده است.

وی با بیان اینکه حوزه معدن با صنایع جانبی خود می‌تواند نقش مهمی در اشتغالزایی داشته باشد، اضافه کرد: هرچند اقداماتی در حوزه صادرات مواد معدنی صورت گرفته، اما باید به جای خام‌فروشی به سراغ فرآوری مواد معدنی رفت تا بتوان از یک سوء با تکمیل زنجیره ارزش، درآمد بیشتری به دست آورد و از سوی دیگر زمینه اشتغالزایی را فراهم کرد.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با اشاره به فرسوده بودن ماشین‌آلات معدنی، این موضوع را یکی از چالش‌های این حوزه دانست و ادامه داد: هرچند معدن‌کاران بار‌ها از وضعیت ماشین‌آلات معدنی گلایه داشتند، اما این مشکل همچنان پاربرجا است و متأسفانه فرسوده بودن ماشین‌آلات، هزینه بسیاری به معدن‌کاران تحمیل می‌کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن افزود: وزارت صمت باید برای استفاده از ظرفیت معادن در دولت چهاردهم سند راهبردی توسعه معدنی تدوین کند و وزیر صمت نیز در راستای اجرای این سند گام بردارد.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده