تاریخ: ۲۰ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۵۹
بازدید: ۴۶
کد خبر: ۳۴۵۴۸۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
یک کارشناس صنعت گچ در حوزه اقدامات دولت چهاردهم بررسی کرد

معادن؛ شاهراه شکوفایی اقتصادی کشور

معادن؛ شاهراه شکوفایی اقتصادی کشور
‌می‌متالز - با روی کار آمدن دولت چهاردهم بسیاری از صنعتگران امیدوارند موانع بخش معدن برداشته شود؛ موانعی از جمله ناهماهنگی‌ها در سامانه جامع تجارت، محدودیت‌های ورود ماشین‌آلات خارجی، بی عدالتی در دریافت مالیات و به طور کلی رفع موانع کسب و کار از این دسته‌اند؛ کارشناسان معتقدند کشور ما با یک درصد مساحت جهان، حدود ۱۰ درصد منابع معدنی را در خود جا داده و در صورت توجه به این بخش، قادر است جای صادرات نفت را بگیرد و نقش قابل توجهی در تولید ناخالص داخلی ایفا کند.

به گزارش می‌متالز، در همین خصوص یک کارشناس صنعت و معادن گچ گفت: متاسفانه فقدان حمایت از صنعت گچ باعث شده تا در منطقه رباط سفید به عنوان یکی از قطب‌های تولید گچ کشور ظرف چند ماه اخیر دو کارخانه از هفت کارخانه فعال در منطقه تعطیل شده و سایر کارخانه‌ها هم دچار چالش‌های عدیده‌ای شوند. نیکزاد اورعی ضمن اشاره به این مطلب افزود: سامانه جامع تجارت به واسطه اینکه باعث شفافیت در معاملات شود و هر کس مالیات فعالیت خود را بپردازد بسیار حائز اهمیت است و طراحان این سامانه ایده درستی مد نظرشان بوده، اما در حیطه اجرا کسانی که مراجعه می‌کنند، ماه‌ها در ادارات دچار سردرگمی هستند.

وی ادامه داد: یک سال و نیم پیش نامه‌ای از تعزیرات برای ما صادر شد که چرا خرید و فروش را در سامانه ثبت نکرده‌اید در حالی که تا پیش از آن هیچ نامه‌ای مبنی بر ثبت این موضوع به ما ابلاغ نشده بود. به دنبال این اتفاق کارگاه توجیهی را برای فعالیت در سامانه صرفا با حضور ما برگزار کردند چرا که حجم تولید و صادرات ما بالاتر از سایر تولید‌کننده‌ها بود و سایر تولید‌کنندگان گچ به خاطر کوچک‌تر بودن از حضور در این جلسه معاف شدند.

این اتفاق باعث شد تا کسانی که از ما گچ خریداری می‌کنند، سراغ تولید کنندگان دیگر بروند چرا که سایرین هیچ‌گونه اجباری برای ثبت خریداران نداشتند. وی با اشاره به مشکلات مالیاتی تصریح کرد: مساله اصلی در بخش مالیات این است که تامین‌کنندگان حاضر به ثبت فروش محصولات در سامانه مؤدیان مالیاتی نیستند و به همین دلیل خرید‌های ما جزو هزینه‌ها به حساب نمی‌آید؛ از اینها گذشته پیمانکاری که با تلاش چند خانواده یک دستگاه تریلی برای جابه‌جایی سنگ گچ کارخانه‌ها خریداری کرده اصولا نه تمایلی به ورود به سامانه مؤدیان دارد و نه نیازی به این کار می‌بیند و در چنین شرایطی از آنجا که میزان مالیات پرداختی ۲۵درصد سود تعیین شده است، میزان سود ما به شکل غیر واقعی بالاتر می‌رود و مجبوریم ارقام را به مراتب بالاتری به عنوان سود به عنوان مالیات پرداخت کنیم، در حالی که ما مسوولیتی در برابر سایر گروه‌ها نداریم و باید به خاطر بی‌توجهی آنان به طور میانگین هر سه ماه ۲میلیارد تومان بابت این مساله پرداخت کنیم.

این کارشناس صنعت گچ با اشاره به اینکه متاسفانه نگاه به تولید‌کننده در نهاد‌های دولتی از بالا به پایین است، گفت: مالیات ارزش افزوده شامل کالا‌هایی می‌شود که ارزش افزوده‌ای در آن ایجاد شود و از سال گذشته عنوان کردند که کارخانه‌های تولیدی مشمول گاز نمی‌شوند، چون تولید‌کننده خودش مصرف‌کننده گاز است، اما با کمال تاسف این قانون صرفا در مورد برق رعایت شده و همچنان گاز مشمول مالیات ارزش افزوده می‌شود. اورعی در ادامه با اشاره به انتظارات از عملکرد دولت چهاردهم در بخش معدن خاطر‌نشان کرد: ایران یک درصد مساحت کره زمین را به خود اختصاص داده در حالی که حدود ۱۰درصد منابع معدنی دنیا در کشور ما واقع شده است و به همین خاطر معتقدم بخش معدن شاهراه شکوفایی اقتصاد ایران است.

وی در مورد واردات ماشین‌آلات معدنی و ضرورت اصلاح این روند در دولت چهاردهم گفت: ما برای خرید بیل مکانیکی از شرکت‌های داخلی اقدام کردیم و عنوان کردند که ۹ ماه دیگر به شما تحویل می‌شود و اگر در طول این مدت نرخ ارز تغییر کند، باید مابه‌التفاوت آن را بپردازید و متاسفانه زمانی که تصمیم می‌گیریم این ماشین‌آلات را از خارج وارد کنیم، عنوان می‌کنند به دلیل امکان تولید در داخل، واردات آن ممنوع است؛ این در حالی است که بیل مکانیکی ایرانی به مراتب گران‌تر از نمونه برند‌های شناخته شده جهانی به شرکت‌ها هزینه تحمیل می‌کند.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها آسیب جدی به اقتصاد وارد کرده است، اظهار کرد: در حالی که پول یک دستگاه صنعتی را به تولیدکننده آلمانی پرداخت کرده بودیم، ۱۱ ماه طول کشید تا گمرک آلمان مجوز حمل را صادر کند و با وجود این سامانه جامع تجارت بعد از این مدت زمان، ما را در صف تخصیص ارز قرار داده در حالی که ما خودمان این پول را پرداخت کرده‌ایم و هنوز هم درگیر آوردن ماشین به کارخانه هستیم.

وی افزود: گفته می‌شود که باید با نهاد‌های انحصاری برخورد شود، اما متاسفانه نظام مهندسی معدن امروزه برای معدن‌داران تبدیل به نماد یکی از نهاد‌های انحصاری شده است؛ در واقع مهندسانی که برای بررسی مباحث HSE، باطله‌برداری، شیب معدن و به طور کلی اصول معدن‌داری به شرکت‌ها معرفی می‌شوند، ۱۸ میلیون از ما دریافت می‌کنند و این در حالی است که هیچ کمکی به ما نمی‌کنند؛ حتی زمانی که از آنها می‌خواهیم که در پروژه حضور پیدا کنید عنوان می‌کنند حضور در محل پروژه برای شما ۲۵میلیون تومان تمام می‌شود و از طرفی اگر اتفاق ناگواری در معدن رخ دهد، زیر بار هیچ‌گونه مسوولیتی نمی‌روند. جالب اینکه آزمون نظام مهندسی سه سال یک بار برگزار می‌شود و تعداد اندک مهندسان در استان تناسبی با نیاز‌ها ندارد.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم ارز دو‌نرخی و یارانه‌ها از صنایع مختلف برای همیشه حذف شود، گفت: متاسفانه علاوه بر اینکه روند حذف یارانه‌ها ادامه پیدا نکرد، تورم هم به شدت افزایش یافت و امیدواریم دولت ضمن این اقدام و پایان دادن به قیمت‌های دستوری اقتصادی شفاف را رقم بزند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده
واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران
با حضور سهامداران عمده و اعضای هیات مدیره ایرالکو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، مدیر امور اراضی استان مرکزی و مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای باختر انجام شد؛

واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران