تاریخ: ۲۷ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۵۸
بازدید: ۶۱
کد خبر: ۳۴۶۰۵۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
طاهری با اشاره به تصویب آئین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده:

پاس گل مجلس به دولت در ساماندهی بازار خودرو به ثمر نشست/ قیمت خودرو متعادل می‌شود

پاس گل مجلس به دولت در ساماندهی بازار خودرو به ثمر نشست/ قیمت خودرو متعادل می‌شود
‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به تصویب آئین نامه واردات خودرو‌های کارکرده در دولت، گفت: در قانون ساماندهی صنعت خودرو مجوز واردات خودرو‌های نو و کارکرده به دولت داده شد که در صورت اجرای این قانون قیمت خودرو در بازار متعادل می‌شود.

به گزارش می‌متالز، مصطفی طاهری درباره تصویب آئین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده در دولت، گفت: در قانون ساماندهی صنعت خودرو مجوز واردات خودرو‌های نو و کارکرده به دولت داده شد باوجود تاکید و اصرار مجلس و کمیسیون صنایع و معادن مجلس این قانون اجرایی نشد و نسبت به این ظرفیت بی‌توجهی شد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با واردت خودرو‌های کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال قیمت خودرو در بازار متعادل می‌شود چراکه قیمت خودرو آبشاری است و با محدودیت واردات خودرو‌های خارجی که مصرف‌کننده خاصی دارد قیمت برخی از آنها تا ۱۰ برابر نسبت به کشور‌های همسایه افزایش پیدا کرد و از آنجاکه بهای خودرو به صورت آبشاری است، ۱۰ برابر قیمت این خودرو‌ها بر قیمت تمام خودرو‌ها حتی خودرو‌های داخلی نیز اثر گذاشت.

وی با بیان اینکه در صورتی که بتوان قیمت خودرو‌های خارجی را کاهش داد، این موضوع بر قیمت خودرو‌های داخلی نیز اثر می‌گذارد، اضافه کرد: با واردات خودرو‌های کارکرده در فاصله کوتاهی می‌توان بازار را تا حدودی سامان داد، زیرا واردات خودرو‌های کارکرده به ثبت سفارش و... نیاز ندارد و در صورت وجود اراده می‌توان بستر واردات سریع آن را فراهم کرد.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با اشاره به اینکه دولت باید بر ارزبری و تنظیم قیمت خودرو نظارت داشته باشد و این موضوع را رها نکند، تصریح کرد: در ابتدا ممکن است تقاضا برای خودرو‌های کارکرده خارجی زیاد باشد، اما به تدریج این موضوع تنظیم می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: تعرفه در واردات خودرو باید به گونه‌ای تعیین شود که خودرو با قیمت مناسب به دست مردم برسد، مهم‌ترین ابزار دولت در تنظیم‌گری واردات خودرو تعیین تعرفه است و در این زمینه باید به سه پارامتر شرایط ارزی، تولید داخل، رقابت‌پذیر کردن توجه کرد.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده