تاریخ: ۲۷ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۸:۴۸
بازدید: ۲۰
کد خبر: ۳۴۶۰۶۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل شرکت توسعه معادن کرومیت کاوندگان بنا:

چین؛ بازار هدف "کرومیت" است/ منگنز و کرومیت محصولات استراتژیک صنعت فولاد

چین؛ بازار هدف
‌می‌متالز - مجمع عمومی عادی شرکت توسعه معادن کرومیت کاوندگان بنا با حضور سهامداران در تاریخ ۱۴۰۲/۰۴/۲۷ برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، مجمع عمومی عادی شرکت توسعه معادن کرومیت کاوندگان بنا در روز جاری برگزار شد.

بر اساس این گزارش، تورج معراجی، مدیرعامل شرکت توسعه معادن کرومیت کاوندگان بنا اظهار کرد: شرکت از سال ۹۵ در ۴ مرحله افزایش سرمایه داشته و تاکنون سرمایه شرکت به ۱۵۵ میلیارد تومان رسیده است. این افزایش سرمایه در سه مرحله از محل مطالبات و آورده نقدی و یک مرحله از محل سود انباشته انجام شده است.

وی افزود: ما در شرکت دو ماده معدنی اصلی کرومیت و منگنز تولید می‌کنیم. هر دو فلز برای صنعت فولاد استراتژیک هستند و در صنعت فولاد نقش مهم و بسزایی دارد. منگنز بلافاصله و پس از استخراج قابل فروش است و این محصول از مزایای معادن شرکت "کرومیت" محسوب خوهد شد که از نظر عیار این محصول کیفیت بسیار مطلوبی دارند.

معراجی بیان کرد: تولید جهانی کرومیت در دنیا صعودی بوده که این موضوع ناشی از نیاز صنعت فولاد جهان به این محصول است.

مدیرعامل "کرومیت" درخصوص صادرات جهانی کرومیت ادامه داد: آفریقای جنوبی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان کرومیت در دنیا بوده و سهم ایران از تولید این محصول معادل یک درصد است.

وی توضیح داد: چین، به عنوان بزرگترین وارکننده و بزرگترین تولیدکننده فروکروم در دنیا معرفی شده است. چین بازار هدف "کرومیت" است و همین امر باعث می‌شود که بازار فروکروم آن از سایر کشور‌ها متمایز و ممتاز شناخته شود.

سرمایه‌گذاری‌های شرکت: 

شرکت با سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بالادستی قصد دارد ضمن برقراری و ایجاد زنجیره تامین یعنی تامین مواداولیه شرکت تابعه خود جهت فرآوری و تبدیل مواد اولیه به محصول فروکروم ضمن جلوگیری از خام‌فروشی با ایجاد ارزش افزوده بیشتر و کاهش هزینه‌های سربار، حمل‌ونقل، بیمه و ... سودآوری ببیشتر برای شرکت حاصل می‌شود. ۳۷۰.۰۰۰ میلیون ریال در طرح احداث کارخانه فروکروم نیشابور هزینه شده است. درصد پیشرفت پروژه معادل ۹۸ درصد بوده و با توجه به انجام عملیات ساخت و پیش بینی پیشرفت فیزیکی تا پایان شهریور سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید. لازم به ذکر است، باتوجه به پیشرفت فیزیکی پروژه موفق به اخذ پروانه بهره بردرای و اخد کروم با ظرفیت ۱۲۰ هزار تن سالیانه شده است. 

معراجی با اشاره به تنوع محصولات خاطرنشان کرد: ما علاوه بر تولید کرومیت و منگنز در تلاش هستیم تا محصولات دیگری تولید کنیم و این تنوع محصول باعث می‌شود که شرکت در یک مسیر حرکت نکند. اگر در یک بازار یک محصول دچار رکود شد، به بازار محصول دیگر ورود کنیم که حاشیه امنی برای شرکت خواهد بود.

مدیرعامل "کرومیت" درخصوص تمرکز معادن گفت: تمرکز معادن در یک جا باعث می‌شود که از پراکندگی جلوگیری شود، زیرا این امر، باعث کاهش هزینه‌ها خواهد شد و به نفع سهامداران است. 

وی درباره عملکرد مالی "کرومیت" عنوان کرد: درآمد عملیاتی شرکت از مبلغ ۹۷۳.۲۶۳ در سال ۱۴۰۱، به مبلغ ۱.۳۷۰.۷۳۰ در سال ۱۴۰۲ رسیده که رشد ۴۸ درصدی را محقق کرده است. این رشد ناشی از افزایش نرخ فروش بوده است. همچنین سود خالص شرکت نیز از ۶۹۵.۴۹۱ به ۱.۰۶۶.۱۴۱ رسید که معادل ۵۳ درصد افزایش ثبت شده و ناشی از افزایش نرخ فروش بوده است. همچنین، فروش کلوخه منگنز نیز با افزایش ۱۲۲ درصدی به ۱۱۲۸ تن رسیده است.

در پایان مجمع، با موافقت سهامداران صورت مالی شرکت به تصویب رسید.

روزنامه ابرار به عنوان روزنامه کثیرالانتشار تعیین شد.

در نهایت، در این مجمع، ۶۶ ریال سود به ازای هر سهم "کرومیت" بین سهامداران تقسیم شد.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده