تاریخ: ۰۴ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۰:۵۳
بازدید: ۱۳
کد خبر: ۳۴۵۶۶۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ثروت زیرزمینی که به همت شهید رئیسی در شرق ایران استخراج شد

ثروت زیرزمینی که به همت شهید رئیسی در شرق ایران استخراج شد
‌می‌متالز - از استان سیستان و بلوچستان به عنوان رنگین‌کمان معادن کشور یاد می‌شود؛ ظرفیتی که تا قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم تقریباً مغفول مانده بود و حالا با احداث معادنی از جمله «مس سیاسترگی» به فعلیت رسیده است.

به گزارش می‌متالز، از استان سیستان و بلوچستان به عنوان رنگین‌کمان معادن کشور یاد می‌شود؛ ظرفیتی که تا قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم تقریباً مغفول مانده بود و حالا با احداث معادنی از جمله «مس سیاسترگی» و «طلای تفتان» به فعلیت رسیده است.

مواد معدنی مکشوفه در استان سیستان و بلوچستان شامل کرومیت، مس، منگنز، آهن، طلا، تیتانیوم و کانی‌های فلزی نظیر تالک، منیزیت، گل‌سفید، آنتیموان، فلدسپات خاک صنعتی، نیکل، کائولن، سیلیس و سنگ‌های ساختمانی به‌ویژه گرانیت، این استان را به رنگین‌کمان معادن کشور تبدیل کرده است.

معدن و واحد صنایع معدنی «مس سیاسترگی» با مساحت ۲۴.۸۶ کیلومترمربع با استخراج اسمی سالانه ۷۰ هزار تن کانسنگ مس با عیار میانگین ۰.۸ در شهرستان نیمروز احداث شده که با توجه به ذخیره کشف شده، استخراج معدن به میزان یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن با عیار میانگین ۰.۴ افزایش یافته است.

سرمایه‌گذاری اولیه معدن بر اساس طرح مصوب ۴۴۰ میلیارد ریال و سرمایه‌گذاری به روز معدن چهار هزار میلیارد ریال و اشتغال بخش استخراج و اکتشافات تکمیلی معدن ۱۰۰ نفر است.

ظرفیت کارخانه فرآوری این معدن سه هزار تن کاتد در سال و میزان سرمایه‌گذاری آن ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بوده و اشتغال واحد فرآوری و پشتیبانی کارخانه ۱۸۰ نفر است.

جمع کل سرمایه‌گذاری این پروژه معدنی و صنایع معدنی یک هزار و ۵۰ میلیارد تومان با مجموع اشتغال ۲۸۰ نفر بوده و در حال حاضر این پروژه با پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد به بهره‌برداری رسیده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده