تاریخ: ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۳۰
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۲۷۴۳۲۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
گزارش؛

سیستان و بلوچستان، رنگین کمانی از معادن

‌می‌متالز - سیستان و بلوچستان با قرار داشتن بر روی کمربند فلزی و معدنی جهان، رنگین کمانی از معادن را در خود جای داده و احیای ۹ معدن راکد استان در دولت سیزدهم نشان از نگاه ویژه دولتمردان برای بهره‌گیری از این ظرفیت خدادادی در جهت ایجاد اشتغال و توسعه همه‌جانبه این نقطه از ایران اسلامی است.

به گزارش می‌متالز، سیستان و بلوچستان با قرار داشتن بر روی کمربند فلزی و معدنی جهان که از صربستان تا پاکستان ادامه دارد حاوی ذخایر غنی از فلزات و کانسار‌های معدنی از قبیل کرومیت، مس، منگنز، سرب و روی، قلع، تنگستن، طلا و همچنین عناصر و کانسار‌های غیرفلزی نظیر تالک، منیزیت، گل سفید و سنگ‌های ساختمانی و تزئینی به ویژه گرانیت و مرمر است.

سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های بزرگ معدنی کشور محسوب می‌شود به‌طوری که از ۶۰ نوع ماده معدنی شناسایی شده در کشور، ۲۸ نوع آن به‌طور قطع و در شرایط کنونی در این استان وجود دارد.

سیستان و بلوچستان از حیث داشتن عناصر معدنی فلزی از کم‌نظیرترین استان‌های کشور محسوب می‌شود و بیشترین میزان آهن پلاسری، مس و آنتیموان و طلای کشور را با پراکندگی وسیع دارد.

شناخت مزیت‌های سرمایه‌گذاری در بخش معدن می‌تواند علاوه‌بر هدایت سرمایه‌ها و منابع به سمت بهره‌برداری توان رقابتی در بازار‌های بین‌المللی ایجاد کند که این امر در سیستان و بلوچستان به عنوان رنگین کمانی از معادن دور از انتظار نیست.

سیستان و بلوچستان با توجه به ظرفیت‌ها و ظرفیت‌های فراوانی که در حوزه ذخایر معدنی دارد در صورت ایجاد زیرساخت‌های مناسب می‌تواند به عنوان موتور محرکه کشور عمل کند که این امر در دولت سیزدهم با ورود بسیاری از شرکت‌های بزرگ معدنی در این استان در حال تحقق است.

معادن مس، آنتیموان، منیزیت، تیتانیوم، کانسنگ طلا، کرومیت و سایر معادن کوچک و بزرگ مقیاس از ظرفیت‌های مهم سیستان و بلوچستان محسوب می‌شوند که در دولت مردمی آیت الله رئیسی تلاش فراوانی برای به فعلیت رساندن این ظرفیت عظیم صورت گرفت تلاشی که با گذشت یکسال نتیجه بخش شد و موجب شد تا ذخایر قطعی استان به میزان ۳.۴میلیارد تن برسد.

موقعیت جغرافیایی ویژه سیستان و بلوچستان به لحاظ برخورداری از ۱۱۰۰ کیلومتر مرز خاکی با کشور‌های پاکستان و افغانستان و ۳۰۰ کیلومتر مرز ساحلی در کنار دریای عمان و دسترسی به آب‌های آزاد بین‌المللی خارج از تنگه هرمز و امکان ارتباط با کشور‌های شرق آسیا، شبه قاره هند، کشور‌های حوزه خلیج‌فارس و بازار‌های افریقایی موجب شده این روز‌ها توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران به آن جلب شود.

در این میان وجود معادن غنی و متنوع و سهم بالای سیستان و بلوچستان در برخورداری از این معادن و امکان توسعه فعالیت‌های معدنی و قرار داشتن استان بر روی کمربندی فلزائی و معدنی جهان که از صربستان تا پاکستان ادامه دارد با ذخایر معدنی مانند کرومیت، مس، منگنز، سرب و روی، قلع، تنگستن، طلا و کانسار‌های غیرفلزی نظیرتالک، منیزیت، گل سفید، فلدسپات، کائولن، سیلیس و سنگ‌های ساختمانی به ویژه گرانیت، وجود بیش از ۴۰۰هزار تن گارنت با عیار ۴۰ درصد، ۱۰ میلیون تن آندالوزیت، ۵میلیون تن فلدسپات، ۱۳۰ هزار تن سیلیس با عیار ۸.۹۹ درصد و ۴۳ هزار تن آنتیموان از جمله مهم‌ترین این ظرفیت هاست.

از همین رو به عقیده کارشناسان؛ سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های مستعد در زمینه سرمایه‌گذاری به‌ویژه در بخش معدن است، صد‌ها معدن متنوع و رنگارنگ گنج‌های نهفته‌ای هستند که سرمایه‌گذاران را به خود می‌خوانند. معادنی که کانی‌های فلزی و غیرفلزی گرانبها، چون طلا و سنگ‌های زینتی گوشه‌ای از این گنج‌های وجودی آن به حساب می‌آیند.

سیستان و بلوچستان به دلیل قرار گرفتن روی کمربند فلزی جهان یکی از استان‌های مستعد در زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه معدن محسوب می‌شود و معادن متنوعی را داراست که به شایستگی می‌تواند برای دستان بیکار جوانان این خطه شغل ایجاد کرده و در نهایت تغیر چهره استان را به دنبال داشته باشد.

رشد ۲ برابری تولید مواد معدنی در سیستان و بلوچستان

حسین مدرس خیابانی، استاندار سیستان و بلوچستان گفت: میزان تولید مواد معدنی استان در پنج ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۲ برابر رشد داشته که این نشان از توجه دولتمردان برای بهره‌گیری از ظرفیت معادن در این منطقه است.

وی با اشاره به اشتغال بیش‌از ۸ هزار نفر در پروژه‌های معدنی سیستان و بلوچستان افزود: یکی از ملاک‌های مهم واگذاری معدن داشتن کارخانه صنایع فرآوری و تولید از سوی سرمایه گذران است.

خیابانی ادامه داد: حضور شرکت‌های بزرگ معدنی در استان سیستان و بلوچستان اهمیت فراوانی دارد که نشان از ظرفیت فراوان این منطقه و جذابیت برای سرمایه‌گذاران است.

استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: یکی از ملاک‌های کارآمدی در حوزه معدن، تولید از محل ذخیره معدنی بوده که این امر در این استان معدنی باید افزایش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: زمان کشف تا بهره‌برداری از معدن در سیستان و بلوچستان باید کوتاه شود در این راستا ظرفیت اسمی معادن قابل و میزان بهره‌برداری اهمیت دارد.

مدرس خیابانی بیان کرد: ۲۸۰ پروانه اشتغال، ۳۹ پروانه اکتشاف با ۲۰۵ نفر، ۵ گواهی کشف به میزان۲.۷ میلیون تن و ۱۳ پروانه بهره‌برداری با اشتغال ۴۱۸ نفر در امسال تا کنون صادر شده است.

وی عنوان کرد: ۴۱۷ معدن با ذخیره ۳.۴میلیارد تن در سیستان و بلوچستان داریم که از این میزان ۴۰۰ معدن کوچک مقیاس و ۱۷معدن بزرگ مقیاس است.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه ۴۱۷ شرکت معدنی در این استان وجود دارد، گفت: ۹ معدن راکد استان در دولت سیزدهم تا کنون فعال شده است.

وی اظهارکرد: خوشبختانه همکاری جدی ایمیدرو با سیستان و بلوچستان در بخش معادن صورت گرفته که این امر در پیشرفت معادن استان بسیار موثر است.

مدرس خیابانی با بیان اینکه معادن از جنس ثروت‌های زیرزمینی است که باید به اشتغال تبدیل شود افزود: توجه به اهمیت و به فعلیت رساندن معادن و ایجاد ثروت و اشتغال برای استان تا کنون موجب اشتغال ۲۹ هزار و ۴۰۰نفر شده است. وی بیان کرد: معدن یکی از مهم‌ترین مزیت‌ها در سند توسعه سیستان و بلوچستان به شمار می‌رود و با توجه به ظرفیت‌های معدنی استان، شکوفایی این بخش پیشران توسعه منطقه محسوب می‌شود.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به شرایط خشکسالی حاکم بر جنوب شرق کشور، توجه به بخش معدن این استان که از مزیت‌های منطقه بوده به بهبود و ارتقای معیشت مردم کمک بسزایی خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: با حضور سرمایه‌گذاران معدنی سیستان و بلوچستان، بهره‌مندسازی مردم استان از حضور این شرکت‌ها اولویت ماست.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: با توجه به اینکه معادن استان در مناطق دورافتاده و روستا‌ها بوده در کنار معادن، ایجاد صنایع معدنی وابسته، به معیشت روستاییان و همچنین محرومیت‌زدایی و توسعه مناطق دور افتاده استان کمک بسزایی خواهد کرد.

وی بیان کرد: تاکنون در سیستان و بلوچستان ۳۷ تن طلا شناسایی شده و ذخیره خوب تیتانیوم در منطقه فنوج نیز شناسایی که سرمایه‌گذاری توسط یکی از شرکت‌های توانمند معدنی کشور جهت ایجاد معدن و صنایع وابسته در حال انجام است.

مدرس خیابانی تصریح کرد: ۵۰۰ میلیون تن ذخایر مس در سیستان و بلوچستان تا کنون کشف شده که در همین ارتباط شرکت‌های توانمند کشوری اعلام سرمایه‌گذاری به میزان ۵ هزار میلیارد تومان کرده‌اند.

وی بیان کرد: در سیستان و بلوچستان طرح‌های بزرگ ازجمله فولاد چابهار، طلای بزمان، مس شمال زاهدان، مس نیمروز و صنایع معدنی منیزیت با پیشرفت‌های فیزیکی قابل قبول در حال انجام است که نهایتا با اتمام این طرح‌ها جهش اقتصادی در استان انجام خواهد شد.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: استراتژی توسعه‌ای تعریف شده برای توسعه این استان در ۲ بخش معدن و تجارت بوده و با توجه به ذخایر خوب معدنی که در استان داریم توجه به معدن ایجاد صنایع را هم در پی‌خواهد داشت که این مهم در استان ما در حال انجام است.

سیستان و بلوچستان صاحب کارخانه فولاد شد

وی بیان کرد: نخستین کارخانه تولید میلگرد فولادی به ظرفیت ۳۰ هزار تن در استان سیستان و بلوچستان در شهرک صنعتی کامبوزیا زاهدان راه‌اندازی شد.

مدرس خیابانی تصریح کرد: بسیاری از استان‌های پیشرو دارای صنعت فولاد هستند و این افتخار نصیب سیستان و بلوچستان شده تا به این صنعت دست پیدا کند.

وی افزود: با همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی کارخانه فولاد با ظرفیت توسعه ۶۰ هزار تن و تولید ۳۰ هزار تن میلگرد در فاز اول راه‌اندازی شد.

استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: کارخانه فولاد موجب اشتغال ۶۰ نفر از جوانان استان شده و هم‌اینک نیز در حال اجرای طرح‌های توسعه برای افزایش ظرفیت تولید پروفیل و لوله است.

ایمیدرو به دنبال حضور در معادن سیستان و بلوچستان

وجیه الله جعفری، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست شورای معادن سیستان و بلوچستان گفت: سازمان ایمیدرو به دنبال بسترسازی برای حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در معادن کشور از جمله سیستان و بلوچستان است.

وی اظهارکرد: تسهیل گری، بسترسازی و کاهش ریسک حضور سرمایه‌گذار بخش خصوصی در معادن کشور و استان سیستان و بلوچستان از اولویت‌های سازمان ایمیدرو است.

جعفری افزود: اکتشاف دقیق مواد معدنی منجر به این می‌شود تا معادن به درستی فعال و واحد‌های فرآوری در کنار این معادن ایجاد شود.

معاون وزیر صمت ادامه داد: در مرحله ثبت محدوده‌های معدنی باید شرکت‌های توانمند با توجه به ضریب ریسک بالا در بخش معدن، در استان سیستان و بلوچستان حضور یابند.

وی گفت: از طریق استفاده از طرح آمایش شهرستانی که در وزارت صمت آماده شده است می‌توان واحد‌های فرآوری بر اساس ظرفیت مواد معدنی آن منطقه ایجاد کرد.

سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنعت و معدن سیستان و بلوچستان

ایرج حسن پور، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: با سرمایه‌گذاری بیش‌از ۹۴۲ میلیارد تومانی شرایط اشتغال برای ۵۹۶ نفر در بخش‌های صنایع و معادن فراهم شده است.

وی اظهارکرد: با پیگیری‌های انجام شده و جذب سرمایه‌گذاری در بخش حمایت از تولید سیستان و بلوچستان تعداد ۲۴ واحد تولیدی در نقاط مختلف استان افتتاح و یا قابل افتتاح است.

حسن‌پور بیان کرد: معدن مس سیاسترگی یکی از معادن منطقه سیستان در شمال سیستان و بلوچستان است که با پیشرفت ۸۵درصدی پیش‌بینی می‌شود تا پایان شهریور امسال به بهره‌برداری برسد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: وجود ۳ معدن بزرگ در نیمروز، این شهرستان را به یک قطب معدنی در جنوب شرق کشور تبدیل کرده است.

وی بیان کرد: شهرستان نیمروز دارای معادن بسیار غنی در منطقه سفیدآبه بوده و ۹۷ درصد معادن شمال سیستان و بلوچستان را به خود اختصاص داده است.

حسن پور گفت: از ظرفیت‌های معدنی شهرستان نیمروز می‌توان به معادن آنتیموان و مس جانجا و مس سیاسترگی اشاره کرد که از معادن بسیار غنی با عیار بالاست.

وی تصریح کرد: با بهره‌برداری از طرح بزرگ معدنی و صنایع وابسته «مس جانجا» در شهرستان نیمروز واقع در شمال این استان حداقل زمینه ایجاد اشتغال ۶ هزار نفر به طور مستقیم و پنج هزار نفر غیرمستقیم فراهم می‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: با بهره‌برداری از معدن و کارخانجات جانجا، سالانه ۱۳۰ هزار تن کنستانتره مس در شمال استان تولید می‌شود.

وی افزود: باتوجه به کشف ذخایر مختلف معدنی از جمله طلا، مس، آنتیموان و منیزیت در سیستان و بلوچستان و حضور سرمایه‌گذاران بزرگ کشوری در حوزه معادن، زمینه توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال در این استان فراهم خواهد شد.

گنجی در دل سیستان و بلوچستان

علیرضا خرم، کارشناس معدن اظهارکرد: سیستان و بلوچستان به لحاظ طبیعی از ظرفیت‌های خدادادی گسترده و چشمگیری برخوردار است که از آن جمله می‌توان به گستردگی تنوع معادن در آن اشاره کرد، که این خطه از کشور را تبدیل به رنگین کمان معادن کشور کرده است.

وی با اشاره به اینکه در زمینه تجارت خارجی و صادرات نیز سیستان و بلوچستان با دارا بودن مرز‌های خاکی و آبی طولانی می‌تواند برای کل کشور ارزش افزوده ایجاد کند، افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر مطالعات خوبی در بخش معدن استان انجام شده و با توجه به کمبود منابع آب استان، شکوفایی بخش معدن می‌تواند در توسعه استان
مؤثر باشد.

خرم ادامه داد: در کنار معادن طلا، معدن مس استان سیستان و بلوچستان هم از جمله ظرفیت‌های بی‌نظیری است که در منطقه شناسایی شده و در مرحله مطالعات اکتشافی قرار گرفته است.

این کارشناس معدن تصریح کرد: در بخش فرآوری مواد معدنی هم استان سیستان و بلوچستان به مرحله ایجاد صنایع فرآوری رسیده و با توجه به این ظرفیت شرکت‌های بزرگ فعال در این حوزه می‌توانند برای انجام سرمایه‌گذاری و ایجاد صنایع معدنی اعلام آمادگی کند که موجب ایجاد اشتغال پایدار در منطقه می‌شود.

سخن پایانی

توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیر سیستان و بلوچستان به‌ویژه در بخش معدن علاوه‌بر توسعه و پیشرفت این استان سبب شکوفایی و پویایی اقتصاد کشور نیز خواهد شد بنابراین حضور شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی در این نقطه از ایران اسلامی به تحقق این امر کمک شایانی خواهد کرد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده