تاریخ: ۲۷ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۵۵
بازدید: ۲۹
کد خبر: ۳۴۶۰۸۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران عنوان کرد:

صادراتی که برای زنجیره آلومینیوم نمی‌صرفد

صادراتی که برای زنجیره آلومینیوم نمی‌صرفد
‌می‌متالز - صنعت آلومینیوم در ایران با تکیه بر ظرفیت انرژی توسعه‌ یافته است. با این وجود میزان مواد معدنی لازم برای تولید شمش یعنی بوکسیت در کشور محدود است و بخش مهمی از مواد اولیه مورد نیاز برای تولید شمش با تکیه بر واردات تامین می‌شود؛ این در حالی است که تولیدکنندگان شمش، باید چالش‌هایی را در مسیر واردات مواد اولیه مورد نیاز خود پشت سر بگذارند و مشکلات در شرایط تحریم و نبود تعاملات بین‌المللی و پولی و بانکی میان ایران و سایر کشور‌ها و همچنین نوسانات ارزی کشور روز‌به‌روز بیشتر می‌شود؛ بنابراین صنایع تولیدکننده شمش آلومینیوم ناچارند در ازای صادرات، محصول اولیه‌شان را با کشور مقصد تهاتر کنند.

به گزارش می‌متالز، از سوی دیگر زنجیره پایین‌دست آلومینیوم هم همواره از عرضه اندک و رقابت قیمتی بالا در بورس کالا گله‌مند هستند و اعتقاد دارند دولت باید راهی را برای عرضه بیشتر تولیدکنندگان شمش و البته رفع مشکلات آنان برای تامین ارز جهت تامین مواد اولیه در پیش بگیرد.

نگرانی محدودیت برق در روز‌های آینده

در همین خصوص رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم گفت: اگر چه این روز‌ها ناترازی صنعت برق گریبان‌گیر تولید شمش آلومینیوم نبوده، اما ممکن است اعمال محدودیت‌های برق به عنوان اصلی‌ترین عنصر تولید آلومینیوم به روز‌های آینده منتقل شود و همین امر زنجیره تولید آلومینیوم را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار دهد.

هوشنگ گودرزی ضمن اشاره به این مطلب افزود: قطع برق صنایع آلومینیوم علاوه بر اختلال در چشم‌انداز رشد ۸ درصدی اقتصادی کشور، قیمت آلومینیوم را در زنجیره تولید به‌شدت افزایش می‌دهد و همین امر زنجیره و صنایع پایین‌دست را دچار مشکلات عمده‌ای می‌کند.

اقدام تولیدکنندگان آلومینیوم برای احداث نیروگاه

وی با اشاره به اینکه ۲۲ تا ۲۸ درصد قیمت تمام شده آلومینیوم ناشی از هزینه‌های برق است، گفت: تولیدکنندگان آلومینیوم با توجه به ناترازی برق کشور به سمت احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر حرکت کرده‌اند و ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان که تامین یک درصد برق مورد نیاز از محل منابع تجدیدپذیر را برای صنایع پرمصرف الزام کرده و در سال پنجم این عدد به ۵ درصد می‌رسد، مزید بر علت شده است.

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ادامه داد: اگر رفع ناترازی را به دولت واگذار کنیم، حتی چنانچه از نقدینگی لازم هم برخوردار باشد، قطعا بسیار زمان‌بر است و منطق ایجاب می‌کند که علاوه بر حرکت صنایع به سمت تولید، عموم مردم هم باید به این سمت سوق داده شوند؛ به‌طور مثال در بسیاری از کشور‌ها تسهیلات لازم را به مالکان پرداخت می‌کنند تا با خرید تجهیزات روی پشت‌بام خانه‌ها پنل‌های خورشیدی نصب کنند و از این راه علاوه بر اینکه مقداری بیش از مصرف ماهانه را به عنوان اقساط پنل‌ها دریافت می‌کنند، در ادامه و مستهلک شدن تسهیلات، این برق را از خانه‌ها خریداری می‌کنند. علاوه بر این، مالکان ساختمان‌ها را مجبور به دوجداره بودن برای حفظ انرژی می‌کنند.

صادراتی که برای زنجیره آلومینیوم نمی‌صرفد

وی با بیان اینکه گران شدن شمش آلومینیوم به دلیل عرضه کمتر از میزان نیاز داخلی باعث سخت شدن شرایط زنجیره تولید شده است، عنوان کرد: متاسفانه شرکت‌های زیر‌مجموعه صنعت آلومینیوم به دلیل رقابت بالا در بورس کالا، شمش را با قیمت دلار آزاد خریداری می‌کنند و به دلیل این گرانی عملا صادرات برای زنجیره صرفه اقتصادی ندارد.

ایجاد کمبود؛ راهکار افزایش قیمت آلومینیوم

گودرزی عنوان کرد: با وجود اینکه صنعت آلومینیوم از برق یارانه‌ای به میزان بسیار بالا استفاده می‌کند و میزان تولید فراتر از نیاز داخلی است، اما خودش را در برابر زنجیره تولید داخلی مسوول نمی‌داند؛ متاسفانه مهندسی کردن بورس کالا باعث شده شرکت‌های زیرمجموعه این صنعت نتوانند با خرید مورد نیاز شمش ارزش‌افزوده بیشتری در این صنعت ایجاد کنند؛ این اتفاق در حالی می‌افتد که قوانین لازم در این خصوص وجود دارد، اما در حیطه عمل به آن بی‌توجهی می‌شود. به هر حال تولید‌کنندگان برای فروختن به قیمت بالاتر، ایجاد کمبود را یک راهکار در دسترس می‌دانند، اما وزارت صمت باید مانع ایجاد این وضعیت شود؛ در چنین شرایطی وقتی قیمت آلومینیوم در ایران از نرخ جهانی بالاتر باشد مصرف‌کننده داخلی به واردات تمایل بیشتری پیدا می‌کند، چرا که قیمت‌های وارداتی ارزان‌تر از قیمت‌های داخلی است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های تولید‌کننده شمش آلومینیوم هیچ‌گاه به میزان نیاز کشور در بورس کالا آلومینیوم عرضه نمی‌کنند، ادامه داد: اگر میزان عرضه به تناسب تقاضا باشد، قیمت شمش به حدود ۴۵ هزار تومان می‌رسد و از یک سو سود شرکت‌های تولیدکننده شمش کاهش می‌یابد و از سوی دیگر صنایع پایین‌دست قدرت رقابت در عرصه صادرات را کسب می‌کنند و ایجاد اشتغال در کشور افزایش می‌یابد.

ارزان‌فروشی به خاطر تاخیر در تخصیص ارز

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم با اشاره به اینکه صنایع پایین‌دست آلومینیوم صادرات بسیار محدودی دارند، اظهار کرد: این شرکت‌ها مجبور هستند ملزومات تولید شرکت خود را از طریق ارز حاصل از صادرات تامین کنند، چرا که سیاست‌های بانک مرکزی زمان‌بر است و تولید‌کننده مجبور است جنس را ارزان‌تر برای تسریع در کار صادر کند. وی همچنین خاطرنشان کرد: به دلیل مصرف بالا، انرژی بالاترین سهم را در قیمت تمام‌شده آلومینیوم به نسبت سایر فلزات رنگی و غیر‌رنگی دارد و زمانی که قیمت انرژی تغییر کند، طبیعی است که قیمت این محصول بالاتر برود، اما نکته جالب اینجاست که برخی کشور‌هایی که انرژی را وارد می‌کنند، شمش آلومینیوم را ارزان‌تر از شرکت‌های ایرانی تولید می‌کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده