تاریخ: ۲۸ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۲۸
بازدید: ۳۲
کد خبر: ۳۴۶۰۹۵
سرویس خبر : متالورژی و مواد

تولید فرآورده‌های نسوز در چهارمحال و بختیاری ۲۹ درصد رشد یافت

تولید فرآورده‌های نسوز در چهارمحال و بختیاری ۲۹ درصد رشد یافت
‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: تولید فرآورده‌های نسوز در این استان ۲۹ درصد افزایش یافته است.

به گزارش می‌متالز، فضل‌الله رحمتی شامگاه چهارشنبه تاکید کرد: در سه ماهه نخست امسال ۱۰ هزار تن انواع اجرام و فرآورده‌های نسوز در واحد‌های صنعتی این استان تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۹ درصد رشد داشته است.

وی افزود: چهارمحال و بختیاری درحوزه فرآورده‌های نسوز دارای برند و در حوزه ملی اثرگذار بوده و به‌تازگی موفق به تولید قطعات نسوز مورد نیاز نیروگاه‌های حرارتی کشور شده است.

رحمتی تصریح کرد: در مدت مشابه سال قبل ۶ هزار و ۹۸۹ تن انواع اجرام و فرآورده‌های نسوز در واحد‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۲۹ درصد رشد داشته است.

وی یادآور شد: در گذشته این محصولات وارداتی بوده است و این کارخانه‌ها تولید انواع اجرام و فرآورده‌های نسوز (آجر‌های منیزیت، نازل‌های ذوب، کربنی مصرفی پاتیل‌ها، کوره‌های قوس الکتریک و کنورتور‌های ذوب‌آهن) با ظرفیت اسمی ۵۶ هزارتن بیشترین تولید این محصول را در کشور دارند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با اشاره به صادرات این محصول به کشور‌های عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان علاوه بر تامین نیاز داخلی اظهار داشت: مقاومت در برابر سوزانندگی، آتش‌خوردگی شیمیایی و مقاومت د برابر حرارت مهم‌ترین ویژگی آجر نسوز سفیددشت است که باعث شده صنایع فولاد از محصولات داخلی استفاده کند.

وی گفت: تولیدات منیزیت - کربنی این کارخانه در سال‌های اخیر صنایع فولاد را تامین و با کیفیت مطلوب با برترین تولیدکنندگان اروپایی رقابت کرده است و صنایع فولاد کشور، صنایع مس، سرب و روی هم از محصولات منیزیت - کرومیتی این کارخانه بهره‌مند هستند.

رحمتی تاکید کرد: تولید محصولات نسوز در کشور دارای صرفه‌جویی ارزی بالاست و در تولید بخشی از فرآورده‌های نسوز که تامین مواد اولیه آنها از خارج وارد می‌شود دارای تراز مثبت ارزی از ۳۵ تا ۱۰۰ درصد است.

چهارمحال و بختیاری ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد که تعدادی از محصولات واحد‌های تولیدی این استان به کشور‌های دیگر صادر می‌شود.

چهارمحال و بختیاری ۳۲ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب دارد هم‌اکنون دارای ۲۲ شهرک و ناحیه صنعتی است و آمادگی واگذاری زمین به متقاضیان سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی مختلف وجود دارد.

هم‌اکنون بیش از یک هزار واحد صنعتی در چهارمحال و بختیاری فعالیت می‌کند که ۳۶ واحد از این مجموعه واحد‌های بزرگ و دارای اشتغال بالای ۱۰۰ نفر و ۳۲ واحد متوسط با اشتغال بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر و بقیه واحد‌های صنعتی کوچک هستند.

تاکنون با صدور بیش از ۲ هزار جواز تاسیس و افزون‌بر ۴۰۰ طرح با سرمایه‌گذاری بالای ۶۰ درصد طرح‌های صنعتی اجرایی شده که در راستای کمک به تکمیل این طرح گام‌های بلندی برداشته شده است.

چهارمحال و بختیاری در برخی محصولات صنعتی از جمله لوازم خانگی، تولید چادر مشکی، موکت و برخی از صنایع دیگر رتبه‌های مطلوبی در کشور دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) چهارمحال و بختیاری

عناوین برگزیده