تاریخ: ۲۸ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۰۸
بازدید: ۲۵
کد خبر: ۳۴۶۱۰۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
قیمت فلز سرخ در نزدیکی پایین‏‏‌ترین سطح دو هفته اخیر قرار گرفت

رمزگشایی از فرود آرام بهای مس

رمزگشایی از فرود آرام بهای مس
‌می‌متالز - منابع خبری بازار جهانی فلزات، از فرود قیمتی مس در روز گذشته (چهارشنبه ۱۷ ژوئیه)، خبر دادند. بر اساس اطلاعات منتشرشده درباره آخرین وضعیت بازار معاملات فلز سرخ، معاملات آتی مس در روز چهارشنبه (دیروز)، زیر ۴.۴۵ دلار در هر پوند نگه داشته شد و در نزدیکی پایین‌ترین سطح دو هفته اخیر قرار گرفت؛ اگرچه باز هم شاهد رشد قیمت‌ها بودیم.

رمزگشایی از فرود آرام بهای مس

به گزارش می‌متالز، بر اساس تحلیل ارائه‌شده در وب‌سایت trading economics، افزایش ذخایر جهانی مس و همچنین تقاضای ضعیف برای فلز سرخ، دلیل کاهش قیمت در روز گذشته است. بررسی داده‌ها و اطلاعات مربوط به معاملات مس در بازار جهانی نشان می‌دهد که موجودی مس در انبار‌های تحت نظارت LME، Comex و بورس شانگهای در ماه ژوئیه افزایش یافته است. داده‌های ناامیدکننده درباره وضعیت تولید ناخالص داخلی سه‌ماه دوم در مصرف‌کننده اصلی این فلز یعنی چین نیز چشم‌انداز تقاضا را مختل کرده است؛ اگرچه معامله گران امیدوار بودند که مقامات چین، اقدامات محرک جدیدی را در سومین پلنوم این هفته ارائه کنند. در جای دیگر، جروم پاول، رئیس فدرال‌ رزرو، روز دوشنبه گفت که داده‌های اخیر تا حدود زیادی احتمالات موجود در خصوص بازگشت تورم به سطح هدف را تقویت کرده و بانک‌مرکزی منتظر نخواهد ماند تا تورم به ۲‌درصد برسد و نرخ‌ها را کاهش دهد. این گزارش تاکید می‌کند که چشم‌انداز کاهش نرخ بهره آمریکا، انتظارات مربوط به رشد جهانی و تقاضای فلزات را تقویت می‌کند. فرود آرام بهای جهانی مس در حالی روز گذشته رقم خورد که در برخی ساعات، فلز سرخ، رشد مثبت خفیف را نیز تجربه کرد. به‌طور نمونه، در حوالی ساعت ۱۳ روز گذشته به وقت تهران (در لحظه تنظیم این گزارش)، با ۰.۶‌درصد رشد مثبت، متوسط قیمت ۹۷۳۰ دلار در هر تن را تجربه کرد.

جایگزینی فلز سرخ با آلومینیوم؟

برخی منابع خبری و تحلیلی دیگر مربوط به بازار معاملات مس، اما با تاکید بر اثر کاهش تقاضا برای خرید این فلز پرکاربرد در معاملات روز گذشته و تاثیر آن بر فرود قیمتی آن، تغییر رویکرد بزرگ‌ترین خریدار مس را عامل کاهش قیمت اخیر آن عنوان کردند. در گزارشی که روز گذشته در همین زمینه در وب‌سایت mining.com منتشر شد، یک سوال کلیدی مربوط به این تغییر مسیر قیمتی در بازار مس مطرح شد. در این گزارش اعلام شد، برای ماه ها، زمانی که مس به سطوح بی سابقه قیمتی صعود کرده و سپس دوباره سقوط قیمت‌ها را تجربه کرد، یک سوال کلیدی در سراسر صنعت فلزات مطرح شد؛ اینکه اپراتور شبکه دولتی چین در حال انجام چه کاری است؟ بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد، بزرگ‌ترین خریدار مس در جهان، شرکت State Grid از چین، خرید سیم مسی خود را در سال‌جاری کاهش داده و در عین حال خرید سیم آلومینیومی را که یک جایگزین ارزان‌تر است، افزایش داده است. اگرچه مسلما این موضوع، واکنشی طبیعی به افزایش قیمت مس است. احتمال جایگزینی در مقیاس بزرگ مس در شبکه‌های برق چین می‌تواند تاثیر معناداری بر تقاضای جهانی داشته باشد و برخی از معامله گران، آن را دلیلی برای گمانه زنی‌های موجود علیه اجماع گسترده در راستای افزایش کسری و افزایش قیمت مس در سال‌های آینده می‌دانند. چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مس در جهان است و بیش از یک‌چهارم منابع جهانی این فلز برای تامین کابل برق چین استفاده می‌شود. با این حال، بازرگانان و مدیران صنعت معتقدند که هنوز مشخص نیست چنین فشار بزرگی در حال انجام باشد. جایگزینی در مقیاس کوچک موضوعی طولانی‌مدت در بازار بوده است و هر زمان که قیمت‌ها افزایش یابد، توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند. برخی دیگر معتقدند که تغییر در وضعیت تقاضای چین برای خرید مس، در سال‌جاری تنها واکنشی موقتی به افزایش قیمت‌ها در این بازار بوده است.

چشم‌انداز آتی بهای مس

تحلیل‌های جهانی حاکی از آن است که اگرچه هم اکنون تا حد زیادی به دلیل کاهش تقاضای خرید مس از سوی چین، عرضه فلز سرخ در وضعیت قابل قبولی قرار دارد، اما یک نظریه قوی دیگر حاکی از آن است که این صنعت در سال‌های آینده به سمت کسری‌های بزرگ پیش می‌رود که می‌تواند قیمت‌ها را به طور چشمگیری افزایش دهد. در چین، بر اساس قانون، استفاده از مس برای انواع خاصی از سیم‌کشی در شبکه برق الزامی است، بنابراین معامله‌گران برای هرگونه نشانه‌ای از تغییر سیاست در حالت آماده‌باش هستند. بزرگ‌ترین شرکت برق جهان، State Grid، برق بیش از ۸۰‌درصد چین را تامین می‌کند. با این حال، فقط از مناقصه عمومی برای خرید‌های خاص استفاده می‌کند و حتی در این صورت هم همیشه افشا نمی‌کند که آیا سیم آلومینیومی یا مسی می‌خرد و این امر ردیابی تصمیمات خرید را دشوار می‌کند. اما چند تحلیلگر و مدیر صنعت اعلام کردند که State Grid خرید کابل مس و سیم را در ماه‌های اخیر کند کرده است؛ زیرا قیمت مس با رکورد جدیدی افزایش یافت که ناشی از افزایش تقاضای خرید از سوی سرمایه‌گذاران بود. در چنین شرایطی و در حالی که یکی از تامین‌کنندگان اصلی شبکه برق چین اعلام کرده که فروش کابل مسی شرکتش در سه‌ماه دوم حدود ۲۰‌درصد کاهش داشته است، برخی آمار‌ها نشان می‌دهد، مناقصه کابل‌های برق فلزی عایق‌بندی‌شده شبکه دولتی چین از آوریل به دلیل قیمت‌های بالای مس کند شده است؛ اگرچه برخی از فعالیت‌ها پس از کاهش قیمت‌ها از سر گرفته شد. در همین حال، فروش کابل آلومینیومی افزایش یافته است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده