تاریخ: ۲۸ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۱۴
بازدید: ۳۲
کد خبر: ۳۴۶۱۱۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

جدیدترین برنامه‌های چین برای دستیابی به فولاد سبز

جدیدترین برنامه‌های چین برای دستیابی به فولاد سبز
‌می‌متالز - براساس جدیدترین برنامه‌های چین برای دستیابی به فولاد سبز، فولادسازان این کشور باید سهم تولید فولاد از طریق کوره قوس الکتریکی را تا سال ۲۰۲۵ حدود ۱۵ درصد بالا ببرند. همچنین سهم قراضه فولاد در ترکیب کلی مواد اولیه فولادسازی تا ۳۰ درصد افزایش یابد.

به گزارش می‌متالز، چین حرکت به سمت فولاد سبز و کربن خنثی را از سال ۲۰۲۲ شروع کرد و اکنون دولت‌های استانی چین در تلاش‌اند به برنامه‌های خود برای دستیابی به هوای پاک‌تر در صنعت فولاد سرعت ببخشند. بر این اساس ۲۲ منطقه از ۳۴ استان در چین برنامه‌های جدید خود را برای مهار آلودگی هوا در صنعت آهن و فولاد تشریح کرده‌اند که اجرای دقیق این برنامه‌ها منجر به کاهش ۱۰ درصدی آلودگی هوا و انتشار ذرات معلق تا سال ۲۰۲۵ می‌شود. درواقع اجرای این برنامه‌ها انتشار نیتروژن دی‌اکسید را تا سال ۲۰۲۵ در مقایسه با ۲۰۲۰ بیش از ۱۰ درصد کاهش می‌دهد.

افزایش ۱۵ تا ۴۰ درصدی سهم کوره‌های قوس الکتریکی

جزئیات جدیدترین برنامه‌ها چین از جایگزینی کارخانه‌های فولادی کوره قوس الکتریکی با کوره بلند حکایت می‌کند و به اعتقاد دولتمردان چینی باید خطوط تولید قدیمی و آلاینده فولادی حذف شود و سهم تولید فولاد از طریق کوره قوس الکتریکی در کل کشور تا سال ۲۰۲۵ حدود ۱۵ درصد افزایش یابد. اگرچه اکثر استان‌ها برنامه‌های خود را با اهداف تعیین شده توسط شورای ایالتی چین هماهنگ کرده‌اند، ولی برخی از مقامات دولتی در استان‌های چین برنامه‌های جاه‌طلبانه‌ای در پیش گرفته‌اند، به عنوان مثال مقامات دولتی در سیچوآن در جنوب غربی چین (Southwest China's Sichuan) و ژجیانگ در شرق چین (East China's Zhejiang) هر دو برای افزایش ۴۰ درصدی تولید فولاد از طریق کوره قوس الکتریکی تا سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی کرده‌اند. همچنین دولت مغولستان داخلی چین شمالی از تعطیلی بیش از ۸۰ درصد خطوط قدیمی تولید فولاد تا ابتدای سال ۲۰۲۵ خبر داد و مطابق برنامه‌ها تمامی خطوط تولید قدیمی تا سال ۲۰۲۷ با خطوط تولید جدید و کم آلاینده یعنی کوره قوس الکتریکی جایگزین خواهد شد.

بهینه‌سازی مواد اولیه تولید فولاد تا ۳۰ درصد

فولادسازان چینی عقیده دارند افزایش سهم قراضه فولاد در تولید فولاد منجر به محیط زیست سالم‌تر می‌شود و پسماند‌ها دوباره به چرخه تولید باز می‌گردد. از این رو گزارش‌های مای استیل (Mysteel) نشان می‌دهد چینی‌ها در کنار تغییر خطوط تولید فولاد خود به دنبال بهینه‌سازی مواد اولیه جهت تولید فولاد هستند، برای نمونه دولتمردان در هونان مرکزی چین (Central China's Hunan) تا سال ۲۰۲۵ متوسط نسبت قراضه فولاد در ترکیب کلی مواد اولیه فولادسازی را تا ۳۰ درصد افزایش خواهند داد و این میزان در کارخانه‌های فولادی لیائونینگ شمال شرقی چین (Northeast China's Liaoning) تا ۱۵ درصد بالا خواهد رفت.

فولاد سبز چین الگویی برای جهان

طبق جدیدترین تصمیمات شورای دولتی چین فولادسازان باید حرکت به سمت فولاد سبز و کم کربن را در اولویت قرار دهند تا محیط زیستی پاک‌تر برای مردم ایجاد شود. اعضای شورای دولتی چین معتقدند اگرچه صنعت فولاد چین در شمار صنایع پاک قرار دارد ولی فولادسازان باید به بهبود مستمر کیفیت هوا کمک کند تا الگویی برای سایر فولادسازان در سراسر جهان باشند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده