تاریخ: ۲۷ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۵۱
بازدید: ۱۹
کد خبر: ۳۴۶۱۲۵
سرویس خبر : زمین شناسی

ژئوپارک‌ها و توسعه پایدار کتاب شد

ژئوپارک‌ها و توسعه پایدار کتاب شد
‌می‌متالز - کتاب «درآمدی بر ژئوپارکها، دریچه‌ای به توسعه پایدار نوین» به سفارش سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و حمایت کمیسیون ملی یونسکوی ایران توسط چهارنفر از متخصصان این حوزه، نگارش و منتشر شد.

به گزارش می‌متالز، نویسندگان این کتاب آیدین آقازاده، کارشناس ارشد ژئوفیزیک و کارشناس ارشد مهندسی صنایع و حامی توسعه ژئوپارک‌های ایران، علیرضا امیری‌کاظمی، مدیر اسبق ژئوپارک جهانی قشم و عضو هیات ارزیابان ارشد ژئوپارک‌های جهانی یونسکو، مرتضی فتاحی، دکترای دانشگاه آکسفورد در سن‌یابی به روش لومینسانس و بنیانگذار آزمایش ملی سن‌یابی به روش لومینسانس در موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از علاقمندان به زمین‌شناسی و میراث‌فرهنگی و حامی توسعه علوم زمین در ایران و ندا ترابی فارسانی دکترای گردشگری از دانشگاه اویرو پرتغال و عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان گروه موزه و گردشگری هستند.

هدف از انتشار کتاب «درآمدی بر ژئوپارکها، دریچه‌ای به توسعه پایدار نوین»؛ برداشت دقیقی از اهمیت، جایگاه و تاریخچه ژئوپارک‌ها در جهان و ایران برای علاقمندان ایران زمین، طبیعت، حفظ آثار طبیعی، گردشگری، استفاده بهینه از منابع و توسعه اقتصادی پایدار است که با پارک‌های ملی و ژئوپارک‌ها و نیز اهمیت آنها در امور آموزش، اشتغال و حفاظت از محیط زیست به دست می‌آید.

امروزه مهمترین دغدغه اندیشمندان بشری توسعه پایدار است. همزمان با صدور طرح اهداف توسعه پایدار ملل متحد در سال ۲۰۱۵ میالدی، هم افزایی و جنبشی در این راستا به پاخاسته تا آینده را بهتر از آنچه که تاکنون پیاده شده است، رقم بزنیم.

این کتاب کوششی است جهت گردآوری تجربیات جهانی در زمینه ژئوپارک، به طوری که اطالعات حاصل، تصویری از جایگاه ژئوپارک در ایران را به عنوان پل ارتباط دوستانه بشر و طبیعت در برابر خواننده گرامی بگستراند، و ارزش ایجاد و گسترش ژئوپارک‌ها در ارتقای آموزش عمومی، اقتصاد، اشتغال و حفاظت از آثار طبیعی، خاصه زمین‌شناسی را همانگونه که در وجود ما نقش بسته، پیش روی وی قرار دهد و او را همچون ما مبلغ توسعه ژئوپارک‌ها در ایران سازد و هدیه‌ای است به جامعه زمین‌شناسان ایران، به امید آن که بتواند جایگاه آموزش زمین‌شناسی و گردشگری و ارزش حفاظت از آثار و میراث زمین ایران را بیان دارد.

این کتاب در هفت فصل معرفی، پارک‌های ملی تا شبکه جهانی ژئوپارکها، رویکرد‌های ژئوپارک، حفاظت، رویکرد‌های ژئوپارک، توسعه پایدار، رویکرد‌های ژئوپارک، آموزش، کارآفرینی، ابتکار و اشتغال در ژئوپارک و ژئوپارک‌های ایران به زیور چاپ، آراسته شد.

کتاب «درآمدی بر ژئوپارکها، دریچه‌ای به توسعه پایدار نوین» در ۴۵۶ صفحه منتشر شده است.

منبع: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور

عناوین برگزیده