تاریخ: ۲۹ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۷:۴۸
بازدید: ۳۰
کد خبر: ۳۴۶۱۵۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه مطرح کرد:

دورنمای سبز شاخص/ نرخ بهره در دولت جدید اصلاح شود

دورنمای سبز شاخص/ نرخ بهره در دولت جدید اصلاح شود
‌می‌متالز - حمید کوشکی، مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه، چشم‌انداز بورس تا پایان سال را مثبت ارزیابی کرد.

به گزارش می‌متالز، «حمید کوشکی» با بیان این که چشم‌انداز بازار سرمایه تا پایان سال جاری مثبت و روشن است، گفت: با توجه به بیان اهداف، برنامه‌ها و وعده‌ها از سوی نهمین رییس‌جمهوری، انتظار می‌رود چشم انداز بازار سرمایه تا پایان سال و حتی سال آینده مثبت باشد.

کاهش مداخله دولت در اقتصاد و بازار

وی در ادامه با تاکید بر اینکه دولت چهاردهم می‌بایست به وعده‌های انتخاباتی خود عمل کند، افزود: بخشنامه‌ها و تصمیمات خلق‌الساعه از جمله مهم‌ترین ریسک‌های عمده و تاثیرگذار بر بازار سرمایه محسوب می‌شوند که انتظار می‌رود، در دولت چهاردهم، ضمن پرهیز از چنین تصمیماتی مداخله دولت در اقتصاد و بازار سرمایه نیز کاهش یابد.

کاهش نرخ بهره

این مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه به موضوع سیاست‌های پولی و مالی به خصوص کاهش نرخ بهره اشاره کرد و افزود: نرخ بهره یکی از مهم‌ترین ابزار‌های سیاست پولی است که تاثیر قابل توجهی در بازار سهام دارد؛ لذا اصلاح این نرخ برای بهبود بازار ضروری است.

تبعات ارز چند نرخی

وی همچنین، با بیان این که ارز چند نرخی یکی از مشکلات اصلی اقتصاد کشور‌های در حال توسعه است که پیامد‌ها و تاثیر بسیار منفی در حوزه‌های مختلف اقتصادی به خصوص بازار سرمایه دارد، تصریح کرد: انتظار فعالان بازار از دولت چهاردهم این است که در راستای بهبود شرایط اقتصادی، اقدامات لازم را برای حذف ارز چند نرخی انجام دهند.

کوشکی اظهار داشت: ارز چند نرخی علاوه بر تضعیف بخش تولید، پیامد‌های اجتماعی و سیاسی، چون شکل‌گیری رانت و تشدید شکاف طبقاتی را به دنبال داشته و بر افزایش رکود، تورم و کاهش ارزش پول ملی، دامن خواهد زد.

مولفه‌های رشد بازار سرمایه

وی، افزود: در صورتی که برای سه موضوع مهم و اصلی فوق، اقدامات لازم صورت بگیرد بازار سرمایه چشم‌انداز مثبتی را تا پایان سال طی خواهد کرد.

این تحلیلگر بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در صورت عدم توجه به وعده‌ها و رفع مشکلات اقتصادی، بازار سرمایه روند معکوسی را نسبت به گذشته طی خواهد کرد چرا که طی سال‌های اخیر مسائلی، چون جبران کسری بودجه از منابع شرکت‌ها و ارز چند نرخی، بازار را دچار نوسان‌های قابل توجه کرده است.

روی‌خوش بازار به نتایج انتخابات

کوشکی با اشاره به واکنش مثبت بازار به وعده‌های رییس دولت چهاردهم یادآور شد؛ طی دو روز گذشته، با افزایش تعداد خریداران به بازار سهام و ورود قابل توجه نقدینگی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شاهد بازگشت بازار به مدار صعود بودیم و امید می‌رود گام‌های بلندی برای رشد بازار سرمایه و بازگشت اعتماد سهامداران برداشته شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده