تاریخ: ۲۹ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۴۸
بازدید: ۲۸
کد خبر: ۳۴۶۱۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بررسی معاملات این هفته بازار سهام

پیش‌بینی بازار سهام هفته/ رونق به معاملات بورس تهران باز می‌گردد؟ + نمودار

پیش‌بینی بازار سهام هفته/ رونق به معاملات بورس تهران باز می‌گردد؟ + نمودار
‌می‌متالز - بورس تهران در جریان معاملات این هفته با کاهش ۴۲ درصدی متوسط ارزش معاملات خرد و خروج ۴۳۶ میلیارد تومانی جریان پول حقیقی از سهام مواجه بود. در این هفته تراز شاخص کل ۲۸ صدم درصد کاهش داشت و تراز شاخص هم‌وزن بورس تهران نیز ۳۷ صدم درصد پایین‌تر از سطح انتهایی هفته گذشته ایستاد.

به گزارش می‌متالز، بورس تهران در روز معاملاتی ابتدای این هفته، شاهد خروج ۵ میلیارد تومانی پول حقیقی از سهام و افزایش ۵ میلیارد تومانی مالکیت حقیقی در صندوق‌های درآمد ثابت بود. ارزش معاملات خرد نیز که در انتهای هفته قبل در تراز ۳ همتی قرار داشت؛ روز ابتدایی این هفته در سطح ۲ همتی قرار گرفت و روز یکشنبه تراز ۳ هزار و ۱۰۶ میلیارد تومانی را تجربه کرد که بالا‌ترین سطح هفته جاری بود. در این هفته متوسط ارزش معاملات خرد روزانه با ۴۲ درصد کاهش به نسبت هفته قبل تا سطح ۲ هزار و ۹۸۵ میلیارد تومانی پایین آمد.

در هفته اول تیرماه شاهد کاهش ۴۳۰ میلیارد تومانی مالکیت کد‌های حقیقی بودیم و دومین هفته تیر ماه را با خروج هزار و ۵۹۷ میلیارد تومانی پول حقیقی از سهام پشت سر گذاشتیم. در هفته قبل نیز ۶۶۶ میلیارد تومان پول حقیقی دیگر از بازار سهام خارج شد و برآیند جریان پول حقیقی در این هفته به منفی ۴۳۶ میلیارد تومان رسید. تراز شاخص کل بورس تهران نیز در انتهای هفته قبل ۲ میلیون و ۲۰۹ هزار و ۲۰۷ واحد بسته شد و در روز انتهایی این هفته تا سطح ۲ میلیون و ۲۰۲ هزار و ۹۶۱ واحدی کاهش داشت و بازدهی منفی ۲۸ صدم درصدی را به ثبت رساند. شاخص کل هم‌وزن بورس تهران نیز در این هفته چیزی نزدیک به ۳۷ صدم درصد کاهش داشت و در تراز ۷۰۴ هزار و ۲۶۷ واحدی ایستاد.

از انتخاب رئیس دولت چهاردهم هشت روز معاملاتی می‌گذرد. سه روز معاملاتی پس از اعلام نتایج انتخابات، بازار سهام شاهد خوش‌بینی معامله‌گران بود و شاخص کل بورس تهران سطح ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی را بار دیگر پشت سر گذاشت. در پنج روز معاملاتی اخیر نیز، معاملاتی سهامی رکودی و نزولی با شیب اندک پیش رفت. تحلیل‌گران معتقدند که افت قیمت‌ها در بازار‌های موازی و محدودیت‌های تأمین برق صنایع کشور موجب رکودی شدن معاملات بازار سهام به این سرعت شده است.

شرایط بازار سهام؛ قبل از آغاز اولین هفته مرداد‌ماه

بورس تهران هفته اول مردادماه را با سطح حمایتی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی شاخص کل و سطح حمایتی ۷۰۰ هزار واحدی شاخص هم‌وزن آغاز خواهد کرد. بورس تهران چهارمین هفته معاملاتی تیرماه را با دو روز تعطیلی پشت سر گذاشت و شاهد رکود سنگینی در معاملات سهامی بودیم. برای هفته آینده دو سناریو اصلی در دسترس است. سناریو اول تداوم رکود معاملاتی با توجه به بحران تأمین برق، کاهش قیمت‌ها در بازار‌های موازی و تغییرات ایجاد شده در واردات خودرو است. دومین سناریو تغییر روند معاملاتی و افزایش ارزش معاملات است که احتمال کمتری را در بر دارد. این سناریو نیاز به افزایش قیمت‌ها در بازار‌های موازی در کنار انتشار اخبار مثبت کمک‌کننده به صنایع سنگین بازار دارد.

پیش‌بینی بازار سهام هفته/ رونق به معاملات بورس تهران باز می‌گردد؟ + نمودار

با این اوصاف احتمال تداوم ارزش معاملات خرد در سطح ۲ تا ۳ همتی در هفته پیش رو با افزایش اندک تراز شاخص‌های سهامی وجود دارد ولی امکان از دست رفتن سطح حمایتی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی شاخص کل نیز در صورت تشدید عرضه سهام و خروج جریان پول حقیقی نیز موجود است. در صورتی که ارزش معاملات خرد بازار سهام در روند رکودی خود باقی بماند؛ احتمال بهبود شرایط شاخص‌های سهامی بسیار کاهش می‌یابد. روند عرضه و تقاضای روز شنبه می‌تواند شدت روند صعودی بازار سهام را مشخص کند.

منبع: اقتصادنیوز

عناوین برگزیده