تاریخ: ۳۱ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۱۸
بازدید: ۳۲
کد خبر: ۳۴۶۳۳۸
سرویس خبر : متالورژی و مواد

واحد‌های تولیدی فلزی و ریخته‌گری قم نیاز به حمایت دارد

واحد‌های تولیدی فلزی و ریخته‌گری قم نیاز به حمایت دارد
‌می‌متالز - رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن فلزی و ریخته‌گری استان قم گفت: واحد‌های این صنایع در خط مقدم جنگ اقتصادی دشمن هستند و حمایت از این واحدها، گام مهمی در تحقق شعار سال محسوب می‌شود.

به گزارش می‌متالز، ناصر حاج‌غفاری روز یکشنبه بیان داشت: این صنعت به عنوان یکی از صنایع مهم قطعات ریخته‌گری و فلزی در سطح استان، فرصت‌های بی‌شماری را بوجود آورده و موفق شده سرمایه‌های خوبی را به سمت تولید جذب کند.

وی درخصوص مشکلات این صنعت گفت: متاسفانه در حوزه تسهیلات بانکی، صنعت فوق مورد بی مهری‌های فراوانی از سوی بانک‌ها قرار گرفته و با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌است.

وی موضوع انرژی و حامل‌های انرژی را به عنوان یکی از چالش‌های اصلی صنایع همگن فلزی و ریخته‌گری استان قم برشمرد و عنوان کرد: هر زمانی که مشکل کمبود انرژی گاز و برق و آب بوجود آمده، صنایع فلزی اولین واحد‌هایی بوده‌اند که انرژی آنها قطع شده‌است.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان قم با اشاره به مشکل ناترازی انرژی افزود: در این راستا تلاش‌های فروانی را انجام داده‌ایم تا قطعی گاز یا برق را به حداقل برسانیم، اما واقعیت این است که واحد‌های فلزی و ریخته‌گری را عملا با هزینه‌های هنگفت و غیر قابل جبرانی روبرو کرده‌است.

وی در خصوص کمبود نیرو و منابع انسانی نیز گفت: شرایط جذب نیروی کار را عملا نداریم، همچنین مشکل تامین مواد اولیه، بالارفتن هزینه تولید و مشکل فروش محصولات در بازار نیز به سایر مسائل پیش‌روی این صنعت افزوده‌ است.

وی تصریح کرد: سخت و زیان آور بودن کار در این صنایع، کار جذب و حفظ نیروی انسانی را که از مهمترین بخش سرمایه واحد تولیدی است، با مشکل مواجه کرده و متاسفانه رفتار سلیقه‌ای در بعضی از بخش‌ها نیز موجب از دست دادن قسمت مهمی از نیروی کار شده‌ است.

حاج‌غفاری گفت: برای حل اینگونه مشکلات، جلسات متعددی در قالب خانه صنعت داشته‌ایم و راهکار‌های مرتبطی را نیز ارائه نموده‌ایم، اما نیاز به حمایت گستره دستگاه‌ها و نگاه دلسوزانه و تخصصی مسوولان و نیز عدم برخورد‌های سلیقه‌ای داریم.

وی با اشاره به شعار سال رهبر معظم انقلاب اسلامی با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» تاکید کرد: باید به گونه‌ای عمل شود که بخش تولید با مشارکت مردم با قوت و قدرت پیش برود و رسیدن به اهداف بلندمدت و چشم‌انداز پیشرفت جامعه را رقم بزند.

رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن فلزی و ریخته‌گری استان قم ادامه داد: ضرورت دارد بخش تولید و واحد‌های تولیدی به عنوان پیش قراول جنگ اقتصادی دشمن، بیشتر مورد توجه قرار بگیرند.

وی موضوع ارائه تسهیلات لازم به واحد‌های تولید در راستای افزایش بهره‌وری را مورد اشاره قرار داد و گفت: اعطای تسهیلات موجب می‌شود واحد‌های تولیدی در تهیه تجهیزات و ماشین آلات مصرفی خود به‌موقع اقدام کنند و با بروز کردن آنها، کاهش مصرف را رقم بزنند.

حاج‌غفاری در خصوص حل چالش نیروی انسانی مورد نیاز کارگاه‌های تولیدی بیان داشت: می‌توان با اصلاح برخی قوانین، بخشی از نیروی کار را از نیرو‌های موجود تامین کرد.

وی عدم دسترسی آسان به زنجیره مواد اولیه و تجهیزات را مشکل دیگر واحد‌های تولیدی فلزی و ریخته‌گری عنوان کرد و افزود: با ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها و کمک دولت محترم، بستر‌های مورد نیاز که می‌تواند صنعت کشور را رو به رشد ببرد و در زمینه صادرات و رقابت با کشور‌های دیگر موفق کند، اصلاح می‌شود.

رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن فلزی و ریخته‌گری استان قم در پایان گفت: برخی واحد‌های تولیدی این صنایع با مشکلات عدیده‌ای در زمینه بیمه و مالیات روبرو هستند، در صورتی که می‌توان با اعطای مشوق‌ها و کاهش سهم واحد‌های تولیدی در مالیات و حتی در بیمه، عملا سرمایه‌ها را در این بخش فعال نگاه داشت و از خروج آن جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه انجمن فوق در سال ۹۴ شکل گرفته و دارای ۲۱۰ عضو از فعالان ۲۰۰ واحد تولیدی در سطح استان است، افزود: هدف از فعالیت انجمن مذکور، ساماندهی مشکلات این بخش و ارائه مشورت به فعالان واحد‌های صنعت فلزی و ریخته‌گری و ارائه راهکار‌ها و مشورت‌های لازم به مسوولان صنعت و معدن است و فعالیت‌های گسترده‌ای را از ابتدای تاسیس در جهت رفع مشکلات انجام داده‌است.

وی تصریح کرد: از اهمّ ماموریت‌های این انجمن، ایجاد کارگاه‌های آموزشی برای ارتقاء بهره‌وری و سطح کمی و کیفی تولید است و در همین راستا می‌توان به برگزاری جلسات تخصصی با مسوولان حوزه صنعت در خصوص هماهنگی مسائل تامین منابع نیروی انسانی، منابع تولید، مسائل بیمه‌ای و مالیاتی و تامین سرمایه اشاره کرد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) قم

عناوین برگزیده