تاریخ: ۳۱ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۴۱
بازدید: ۳۳
کد خبر: ۳۴۶۳۴۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

انتقاد استاندار کرمان از تعطیلی رشته‌های دانشگاهی مرتبط با معدن

انتقاد استاندار کرمان از تعطیلی رشته‌های دانشگاهی مرتبط با معدن
‌می‌متالز - استاندار کرمان گفت: آموزش بسیاری از رشته‌های تحصیلی مرتبط با معدن در این استان تعطیل شده و دانشگاه باهنر دانشجوی رشته معدن ندارد، زمین‌شناسی هم همین‌طور؛ در حالی که این رشته‌ها در گذشته فعال بوده است.

به گزارش می‌متالز، محمدمهدی فداکار روز پنجشنبه در نشست بیست‌ودومین اجلاس سالانه هیات عمومی سازمان نظام مهندسی معدن ایران افزود: از بحث آموزش در استان کرمان با وجود داشتن نیمی از ظرفیت معدنی کشور، غفلت شده و این استان در رشته‌های اثرگذار دانشجو نمی‌گیرد.

وی در عین حال با بیان اینکه در گذشته آموزش نیروی انسانی برای رشته حفاری معدنی نداشتیم تصریح کرد: این آموزش‌ها در استان آغاز شده و بسیاری افراد جذب مشاغل مرتبط با آن شدند.

انتقاد استاندار کرمان از تعطیلی رشته‌های دانشگاهی مرتبط با معدن

فداکار استاندار کرمان

استاندار کرمان گفت: برخی آموزش‌ها در استان کرمان با ارائه پکیج‌هایی (مجموعه) می‌تواند ارایه شود و در این زمینه کار آموزش در حوزه اکتشاف آغاز شده است.

با همین معادن خودکفا می‌شویم

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ظرفیت‌های معدنی استان کرمان با کل کشور برابری می‌کند لذا جا دارد روی این حوزه استان کار کنیم و برای آن تصمیم‌گیری شود.

فداکار افزود: استان کرمان در برخی از ظرفیت‌های معدنی همچون مس و تیتانیوم در کشور ممتاز و منحصر به فرد است؛ بخشی از ذخایر تیتانیوم در کهنوج و ذخایری در شمال استان کشف شده و ما در کمیت و کیفیت بسیاری از مواد معدنی حرف نخست را می‌زنیم، زیرا از کوهبنان تا مرز هرمزگان در جنوب استان معادن مختلف داریم.

وی ادامه داد: کرومیت در استان کرمان وضعیت ویژه‌ای دارد؛ بخش عمده این فلز در جنوب غرب و جنوب استان است و از مناطق صوغان بافت تا فاریاب این ظرفیت را داریم.

استاندار کرمان گفت: اگر چاه‌های نفت را ببندیم تا روی معدن کار کنیم، می‌توانیم با همین معادن خودکفا شویم، اما فقط نباید دستگاه‌های اجرایی مانعی برای این معادن ایجاد کنند.

وی افزود: ظرفیت معادن استان کرمان می‌تواند کشور را بی‌نیاز کند و فقط توسعه در این بخش یک هم‌افزایی را می‌طلبد؛ ترتیبات معادن خصولتی مانع توسعه معادن خصوصی در استان شده است.

فداکار یادآور شد: مجامع شرکت‌ها در حال برگزاری است و همه سود شرکت‌ها را در این مجامع بین سهامداران تقسیم می‌کنند که بدترین کار است، زیرا با توزیع همه اعتبارات، برنامه توسعه معادن گرفتار مشکلات تسهیلات می‌شود و این ناهماهنگی‌ها مانع توسعه معادن شده است.

وی بیان کرد: توسعه صنایع پایین‌دستی، جنبی و تکمیل زنجیره ارزش افزوده یک ضرورت است که بایستی به مطالبه دایمی تبدیل شود.

عقب‌ماندگی‌ها در مس سرچشمه

استاندار کرمان گفت: تولید مفتول مس سرچشمه پس از ۵۰ سال فعالیت این معدن، به تازگی در حال احداث است، در حالی که بخش خصوصی ۱۰ ساله این تولیدات خود را راه‌اندازی کرده است.

وی ادامه داد: معادن استان کرمان به تک درختی در کویر تبدیل شده‌اند، به‌تن‌هایی رشد کردند در حالی که توسعه صنایع استان متوقف مانده بود؛ تامین نیاز‌ها از درون استان از جمله لباس، کفش، نسوز‌ها و بسیاری نیاز‌ها در حمل‌ونقل و ماشین‌آلات یک ضرورت است.

اتصال واحد‌های بزرگ و کوچک

فداکار اضافه کرد: شرکت‌های بزرگ را در اتصال با واحد‌های کوچک مکلف کردیم که خرید خود را از داخل استان انجام دهند تا صنایع کوچک جان بگیرند و این کار در صنایع قطعه‌سازی، ماشین‌سازی و صنایع جنبی انجام شده است.

وی با بیان اینکه حمایت از شرکت‌های خصوصی واقعی را وظیفه خود دانستیم تا بتوانند در کنار فشار شرکت‌های بزرگ فعالیت انجام دهند تصریح کرد: آنقدر تکلیف به شرکت‌های بزرگ تحمیل می‌شود که برخی از این شرکت‌ها در مسوولیت اجتماعی و پرداخت حقوق دولتی خود می‌مانند لذا کاری جدید برای مسوولیت اجتماعی هدفمند در استان کرمان انجام می‌گیرد.

استاندار کرمان در ادامه با بیان اینکه گردشگری معدن به ویژه در حوزه زغال سنگ ظرفیتی بی نظیر در استان کرمان دارد تاکید کرد: بروزرسانی تجهیزات و اصلاح قیمت مس ضروری است.

وی افزود: با وجود فشار وزارت نیرو، گاز و برق واحد‌های صنعتی و معدنی قطع می‌شود و در این زمینه چاره‌ای غیر از ساختن نیروگاه وجود ندارد.

فداکار عنوان کرد: صنعت بار خود را از دوش انرژی کشور برداشته و آب خود را نیز از خلیج فارس و فاضلاب تامین می‌کند، حتی در رفسنجان به آب شهری کمک کرده است.

انتقاد استاندار کرمان از تعطیلی رشته‌های دانشگاهی مرتبط با معدن

مهدی حسینی‌نژاد مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان

درآمد ۱۹۶ همتی معادن کرمان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز در این نشست گفت: سال ۹۵ نقش صنعت و معدن در تولید ناخالص داخلی استان حدود ۳۷.۷ درصد بود که این میزان در سال ۱۴۰۱ به حدود ۵۶ درصد رسیده و حدود ۲۰ درصد در بدترین شرایط رشد داشتیم.

مهدی حسینی‌نژاد با بیان اینکه در افق ۱۴۰۴ برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور برنامه‌ریزی شده که سهم استان کرمان در مجموع ۳۰ درصد فعالیت فولادی کشور را شامل می‌شود ابراز داشت: برخی معتقدند فولاد آب‌بَر است و نباید در کویر اجرا شود، اما حوزه کشاورزی بیش از ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب مصرف می‌کند و صنعت ۲۶۰ میلیون بیتشر مصرف نمی‌کند، ضمن آنکه آب مورد نیاز خود را از فاضلاب یا خلیج فارس تهیه کرده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ همت طی این چند سال در حوزه فولاد سرمایه‌گذاری در استان کرمان شد افزود: باید معادن را در برنامه هفتم توسعه سر سفره مردم ایران ببریم و بار عمده اشتغال را به سمت صنایع جنبی و تکمیل ارزش افزوده انتقال دهیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به ضعف‌های قانونی معادن و بلوکه شدن پهنه‌های معدنی زیادی ادامه داد: در صورتی که فقط گردش حساب شرکت‌ها را به بانک‌های استان کرمان ببریم به راحتی می‌توانیم طرح‌های استان را تامین مالی کنیم و نیازی به خزانه و صندوق توسعه ملی نداریم.

وی تصریح کرد: ۱۹۶ همت منابع را از جمله ۳۶ همت مالیات وصولی، ۱۸.۸۴۷ همت حقوق دولتی و عوارض گمرکی و ۹۰ همت سود تقسیمی معادن بزرگ و چند بخش دیگر بین سهام داران در استان کرمان از معادن گرفتیم و به خزانه و سهام دار پرداخت کردیم.

حسینی‌نژاد افزود: این آمار در حالی است که اصلاح قانون بودجه هرسال نمی‌گذارد قانون معادن اجرا شود و سهم ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن به استان کرمان اختصاص یابد که این سهم هرسال یک یا ۲ درصد می‌شود.

ظرفیت معدنی منحصر به فرد کرمان

رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان کرمان نیز در این نشست گفت: چهار هزار عضو در چهار رشته استخراج، اکتشاف، فرآوری و متالورژی این سازمان فعالیت می‌کنند.

احمد حسن‌زاده با بیان اینکه استان کرمان با توجه به ظرفیت‌های معدنی و ساختار زمین‌شناسی در کشور منحصربه فرد است خاطرنشان کرد: ۴۰ درصد از منابع معدنی کشور مربوط به کرمان است.

وی ادامه داد: استان کرمان با ۴۲ نوع ماده معدنی بیش از هشت میلیارد تن ذخیره معدنی دارد که ۹۳ درصد از این میزان مربوط به فلزات مس، آهن، زغال سنگ، تیتانیوم و کرومیت است؛ ۵۵۰ معدن در استان داریم که سالانه ۱۳۰ میلیون تن ماده معدنی از این معادن استخراج می‌شود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) کرمان

عناوین برگزیده