تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۳۵
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۴۶۵۹۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
صادرات معدن در دو ماه امسال ۱۹ درصد کاهش داشت

تصویر صادرات معدن در ۱۴۰۳

تصویر صادرات معدن در ۱۴۰۳
‌می‌متالز - صادرات معدن در دو ماه اول ۱۴۰۳ کاهش ۱۹ درصدی داشته‌است. بررسی وضعیت صادرات، واردات و تراز تجاری بخش معدن در دو ماهه ۱۴۰۳ حاکی از تراز تجاری مثبت این بخش است.

تصویر صادرات معدن در ۱۴۰۳

تصویر صادرات معدن در ۱۴۰۳

تصویر صادرات معدن در ۱۴۰۳

به گزارش می‌متالز، بر اساس آمار‌های رسمی، صادرات معدن و صنایع معدنی در این بازه زمانی، ۱۰‌هزار و ۵۷۵‌تن به ارزش یک میلیون و ۷۳۱‌ هزار دلار و واردات این بخش، ۵۷۶‌ هزار تن به ارزش ۹۱۲‌ میلیون دلار بوده‌ است. در مجموع تراز تجاری بخش معدن، از لحاظ ارزشی ۸۱۹‌ میلیون دلار و از نظر وزنی ۹‌ هزار و ۹۹۹‌ تن مثبت بوده‌ است. بررسی و مقایسه میزات صادرات معدن و صنایع معدنی در دو ماهه ۱۴۰۳ در مقایسه با مدت مشابه سال‌گذشته حاکی از کاهش ۱۹‌ درصدی ارزش صادرات این بخش است. وزن صادرات معدنی، اما در این بازه زمانی به میزان ۷‌ درصد افزایش داشته‌ است. در دو ماهه اول سال‌ جاری، صادرات معدن و صنایع معدنی، یک‌میلیون و ۷۳۱ دلار به وزن ۱۰ هزار و ۵۷۵ تن بوده‌ است که در مقایسه با صادرات ۲‌ میلیون و ۱۴۴‌ هزار دلار به وزن ۹‌ هزار و ۸۹۵‌ تن مدت مشابه سال‌قبل، کاهش ارزش را نشان می‌دهد. مقایسه سهم ارزشی بخش‌های عمده کالایی از صادرات دو ماهه سال‌ ۱۴۰۳ نیز حاکی از آن است که معدن و صنایع معدنی سهم ۲۲ درصدی از کل صادرات در این بازه زمانی داشته‌ است.

مقاصد صادراتی بخش معدن

مقاصد صادراتی بخش معدن و صنایع معدنی طی دو ماهه سال‌ ۱۴۰۳ حاکی از آن است که عراق با سهم ۲۲‌ درصدی، چین با سهم ۲۲‌ درصدی، ترکیه با سهم ۱۴‌ درصدی، امارات‌ متحده‌عربی با سهم ۹‌ درصدی، عمان با سهم ۷‌ درصدی، افغانستان با سهم ۳‌ درصدی و سایر کشور‌ها با سهم ۲۳‌ درصدی اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران در بخش معدن در این بازه زمانی بوده‌اند. بررسی صادرات به تفکیک کالا‌ها حاکی از آن است که ۱۰‌ درصد صادرات به چین به‌عنوان اولین شریک تجاری را سنگ و کنسانتره آهن تشکیل می‌دهد. بررسی صادرات به عراق در دو ماهه اول امسال نیز نشان می‌دهد صنایع معدنی فلزی سهم ۱۸‌ درصدی و صنایع معدنی غیرفلزی سهم ۶ درصدی داشته‌اند. در صادرات به امارات‌متحده‌عربی نیز صنایع معدنی فلزی سهم ۱۲ درصدی داشته‌ است. صادرات معدنی به ترکیه نیز شامل سایر صنایع معدنی فلزی با سهم ۹‌درصدی، شمش آلومینیوم با سهم ۷‌ درصدی، شمش فولاد با سهم ۵‌ درصدی و شمش روی با سهم ۵‌ درصدی است. در صادرات به افغانستان نیز صنایع معدنی فلزی سهم ۱۲‌ درصدی و صنایع معدنی غیرفلزی سهم ۴‌ درصدی داشته‌ است. صادرات معدنی به هند نیز شامل صنایع معدنی فلزی با سهم ۶‌ درصدی است. بررسی صادرات به عمان نیز حاکی از آن است که شمش فولاد سهم ۲۱‌ درصدی، آهن اسفنجی سهم ۱۰‌ درصدی و سنگ و کنسانتره آهن سهم ۷‌درصدی داشته‌ است. صادرات معدنی به فدراسیون‌روسیه نیز شامل صنایع معدنی غیرفلزی با سهم ۶‌درصدی از صادرات به این کشور در دو ماهه ۱۴۰۳ است.

صادرات صنایع معدنی فلزی

صادرات بخش معدن به تفکیک بخش‌های عمده و گروه‌های کالایی نشان می‌دهد در دو ماهه اول سال‌ جاری، در بخش صنایع معدنی فلزی، با کاهش ۲۴‌ درصدی ارزش و ۱۸‌ درصدی وزن صادرات مواجه بودیم. صنایع معدنی‌فلزی در مجموع سهم ۱۴.۸‌ درصدی از کل صادرات در این بازه زمانی داشته‌اند. ارزش صادرات این بخش یک‌میلیون و ۱۹۰‌ هزار دلار به وزن یک‌هزار و ۹۱۶‌ تن بوده‌ است. در بخش صنایع معدنی فلزی، شمش فولاد سهم ۴.۸‌ درصدی، محصولات طویل فولادی سهم ۳.۷‌ درصدی، سایر صنایع معدنی فلزی سهم ۲.۸‌ درصدی، آهن اسفنجی سهم ۰.۹‌درصدی، شمش آلومینیوم سهم ۰.۹‌درصدی، شمش روی سهم ۰.۶‌درصدی، محصولات تخت فولادی سهم ۰.۴‌ درصدی، فروآلیاژ‌ها سهم ۰.۳‌ درصدی، کاتد مس سهم ۰.۳‌ درصدی، فولاد لوله و پروفیل سهم ۰.۲ و شمش سرب سهم ۰.۱‌ درصدی از کل صادرات در دو ماهه  ۱۴۰۳ داشته‌اند.

صادرات صنایع معدنی غیرفلزی

جمع صادرات صنایع معدنی غیرفلزی در دو ماهه ۱۴۰۳، ۲۱۴‌ میلیون دلار به وزن ۳‌ هزار و ۶۸۸‌ تن بوده‌ است. صادرات این بخش نسبت به مدت مشابه سال‌قبل، از لحاظ ارزشی، ۳۱‌ درصد و به لحاظ وزنی، ۲۲‌ درصد افزایش داشته‌ است. صنایع معدنی غیرفلزی در مجموع سهم ۲.۷‌ درصدی از کل صادرات در این بازه زمانی داشته‌اند. کاشی و سرامیک با سهم ۰.۹‌ درصدی، کلینکر، با سهم ۰.۵‌ درصدی، سایر صنایع معدنی غیرفلزی با سهم ۰.۴‌ درصدی، سیمان با سهم ۰.۴‌ درصدی، سنگ ساختمانی با سهم ۰.۴‌ درصدی، شیشه ساختمانی با سهم ۰.۲‌ درصدی، چینی بهداشتی با سهم ۰.۱‌ درصدی از کل صادرات، مجموع صادرات این بخش را تشکیل داده‌اند. 

صادرات بخش معدن در دو ماهه ۱۴۰۳ در مجموع، ۳۲۵‌ میلیون دلار به وزن ۴ هزار و ۹۷۱‌ تن بوده که در مجموع سهم ۴.۱‌ درصدی از کل صادرات در این بازه زمانی داشته‌ است. صادرات این بخش در دو ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال‌قبل از لحاظ ارزشی، ۲۰ درصد کاهش و به لحاظ وزنی ۱۰‌ درصد افزایش داشته‌ است. صادرات بخش معدن شامل سنگ و کنسانتره آهن با سهم ۳.۳‌ درصدی، سایر معادن با سهم ۰.۵‌ درصدی و سنگ و کنسانتره مس با سهم ۰.۳‌ درصدی از کل صادرات است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده