تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۶:۰۱
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۴۶۵۹۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
استاندار همدان:

خسارت معادن به حساب استانی واریز شود

خسارت معادن به حساب استانی واریز شود
‌می‌متالز - استاندار همدان با اشاره به اینکه باید نسبت به حقوق دولتی از معادن حساس بود و آنها را دریافت و به بیت المال واریز کرد، گفت: مبالغ ناشی از خسارت معادن باید به حساب‌های استانی واریز شود.

به گزارش می‌متالز، علیرضا قاسمی فرزاد روز سه شنبه در جلسه شورای معادن استان همدان، اظهار کرد: اگر معدن کاران به منطقه تحت حفاری خسارت وارد کردند باید خسارت ناشی از آن را برای انجام اصلاح به دستگاه مربوط پرداخت کنند.

استاندار همدان تاکید کرد: معدن داران باید بخوبی از معادن بهره‌برداری کنند و در عین حال به تعهدات خود در برابر جامعه نیز پاسخگو باشند.

وی با اشاره به برخی دست‌اندازی‌های غیر مجاز به طبیعت یادآور شد: برخی برای سود اندوزی در حال وارد کردن خسارت به طبیعت و منابع عمومی هستند.

قاسمی فرزاد تصریح کرد: در جلسه کارشناسی باید مسائل مربوط به بالادست سد اکباتان همدان و معادن غیرمجازی که در آنجا حفاری صورت گرفته بررسی و اتخاذ تصمیم شود.

وی اضافه کرد: در جلسه کارشناسی مربوط به اراضی بالا دست سد اکباتان، باید منابع طبیعی، محیط زیست، جهاد کشاورزی، صمت و دادگستری برای تعیین راهکار موثر حضور داشته باشند.

استاندار همدان یادآور شد: برای تامین آب شرب از بالای سد اکباتان در برخی مواقع از حضور نیرو‌های انتظامی کمک گرفته شد.

وی پیشنهاد کرد: در صورت امکان، اراضی بالادست سد اکباتان همدان به عنوان منطقه گردشگری و همچنین توسعه آن به مردم تحویل شود.

قاسمی فرزاد با بیان اینکه با برداشت ضابطه‌مند از معادن مخالف نیستیم، تاکید کرد: با بردشت غیرمجاز از معادن باید با ابزار بازدارنده نیز برخورد شود.

از ۶۷ نوع ماده معدنی کشور ۳۰ نوع در معادن همدان استخراج و فرآوری می‌شود و در مجموع همدان حدود ۲ میلیارد تن از ذخیره ۶۰ میلیارد تنی اکتشاف شده کشور را داراست.

استان همدان نیز از نظر وجود معادن و ذخایر معدنی در رتبه چهاردم تا شانزدهم و در میانه جدول قرار دارد و ذخیره اثبات شده معادن این استان، ۱.۸ میلیارد تُن است که ظرفیت بسیار خوبی است و عمده مواد استخراج شده ذخایری همچون شن و ماسه، سیلیس، سنگ‌های تزئینی مشکی، آهن، فلدسپات، دولومیت و آندالوزیت است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) همدان

عناوین برگزیده