تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۵۲
بازدید: ۲۷
کد خبر: ۳۴۶۵۹۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
میانگین قیمت شمش در بورس کالا افزایش یافت

رکود تورمی در بازار فولاد

رکود تورمی در بازار فولاد
‌می‌متالز - رصد بازار معاملات فولاد در اولین روز از مردادماه ۱۴۰۳ از شرایط رکود تورمی در این بازار حکایت دارد. در حالی که در معاملات روز گذشته رینگ صنعتی بورس‌ کالا، بدون احتساب معاملات مچینگ، تنها ۳۳‌ درصد از حجم کل شمش‏‌های فولادی عرضه‌شده، مورد معامله قرار گرفت؛ اما متوسط قیمت پایه شمش‏ فولادی نسبت به هفته گذشته ۲.۵‌درصد افزایش یافت.

رکود تورمی در بازار فولاد

به گزارش می‌متالز، میــانگین قیمت معـاملاتی شمش فولادی نیز روز گذشته نسبت به متوسط قیمت معاملاتی شمش در هفته گذشته، رشد ۰.۹ درصدی را تجربه کرد. دیروز، ۷۸‌هزار و ۳۵۵ تن شمش فولادی در رینگ فیزیکی بورس‌کالا عرضه شد. حجم کل تقاضای ثبت‌شده در این بازار، ۶۷‌هزار و ۴۶۰ تن بود که در نهایت (بدون احتساب معاملات مچینگ) به معامله ۲۵‌هزار و ۹۰۰ تن شمش فولادی در معاملات دیروز منجر شد. به این ترتیب حجم کل تقاضا ۸۶‌درصد و حجم کل معامله ۳۳‌درصد میزان کل عرضه شمش در معاملات دیروز بورس‌کالا بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تداوم قطعی برق واحد‌های تولیدکننده شمش و محصولات فولادی، نوسان قیمت ارز و انتظار برای تعیین‌تکلیف کابینه دولت چهاردهم و روشن شدن سیاست‌های دولت جدید در بخش صنعت، اصلی‌ترین عوامل اثرگذار بر بازار فولاد در مقطع زمانی فعلی است. این در حالی است که تحت‌تاثیر رکود در بازار ساخت‌وساز، به‌عنوان بازار اصلی مصرف‌کننده محصولات فولادی (میلگرد و...)، تقاضا در این بازار در وضعیت رکودی و حداقلی قرار دارد. تعیین قیمت‌های دستوری در این بخش نیز عامل تشدید‌کننده افت تقاضای محصولات فولادی است. این در حالی است که در شرایط فعلی، موانع دیگری نیز سر راه فولادسازان قرار گرفته که مهم‌ترین آنها قطعی برق واحد‌های تولیدی در فصل تابستان و دیگری مشکل بازگشت ارز حاصل از صادرات و محاسبه آن با نرخ مبادلاتی است. از سوی دیگر، خروج تقاضای سرمایه‌ای از این بازار تحت‌تاثیر اعمال برخی محدودیت‌ها (مالیات‌ها و...)، ضعف تقاضا را تشدید کرده است. هم اکنون بازار فولاد در شرایط فشار عرضه و ضعف تقاضا قرار دارد. با این حال تعیین دستوری قیمت‌ها و موانع گفته‌شده، رشد قیمت در بازار شمش در معاملات اخیر را رقم زد.

اثر قیمت دستوری بر بهای شمش

روز گذشته، میانگین قیمت پایه هر کیلوگرم شمش فولادی عرضه‌شده در رینگ فیزیکی بورس‌کالا، ۲۲‌هزار و ۵۱۵‌هزار تومان بود که نسبت به هفته گذشته رشد ۲.۵ درصدی را نشان می‌دهد و ۵۸۲‌هزار تومان از متوسط قیمت هفته قبل بیشتر است. قیمت‌های معاملاتی نیز به طور متوسط با افزایش ۲۱۸ تومانی نسبت به متوسط قیمت معاملاتی هفته قبل، روز گذشته به ۲۲ هزار و ۸۷۸ تومان به ازای هر کیلوگرم شمش رسید. متوسط قیمت پایه و معاملاتی شمش فولاد در حالی در معاملات روز گذشته در رینگ فیزیکی بورس‌کالا به ترتیب با افزایش ۲.۵ و ۰.۹ درصدی روبه‌رو شد که فعالان بازار فولاد از رکود تقاضا در این بخش خبر می‌دهند و تغییرات نرخ دلار نیز در هفته جاری نسبت به هفته گذشته، روند نزولی را نشان می‌دهد.

عامل اصلی این رشد قیمت در وضعیت فعلی که هم تقاضا برای فولاد در وضعیت رکودی قرار دارد و هم نوسان نرخ ارز آزاد طی یک‌هفته گذشته کاهشی بوده است، تعیین قیمت دستوری در این بازار عنوان می‌شود. در شرایطی که از یک سو، بازار ساخت‌وساز به‌عنوان بازار اصلی مصرف‌کننده محصولات فولادی (میلگرد و...) در وضعیت رکود قرار دارد، قیمت ارز روز دوشنبه اول مرداد، نسبت به میانگین قیمت ارز در هفته قبل روند نزولی داشت و از سوی دیگر فعالان صنعت و سرمایه‌گذاران در وضعیت انتظار برای تعیین کابینه جدید و استقرار دولت چهاردهم در روز‌ها و هفته‌های بعد برای تعیین‌تکلیف چشم‌انداز پیش روی فعالیت‌های خود به سر می‌برند، «تعیین قیمت پایه در بازار معاملات شمش فولادی» به عنوان بازیگردان اصلی رشد قیمت در معاملات هفته جاری معرفی می‌شود. از آنجا که افزایش قیمت شمش فولادی به‌عنوان ماده اولیه مورد استفاده در تولید مصنوعات فولادی همچون میلگرد اثرگذار خواهد بود، انتظار می‌رود در معاملات پیش رو در بازار میلگرد نیز نوسان قیمتی تجربه‌شده در معاملات شمش منعکس شود؛ این در حالی است که با احتساب هزینه‌های جانبی تبدیل شمش به میلگرد، برآورد‌ها نشان می‌دهد که قیمت هر کیلوگرم شمش با احتساب هزینه حمل‌ونقل و... برای تولیدکننده‌های میلگرد و محصولات فولادی مشابه، به طور متوسط، ممکن است حول و حوش ۲۶ تا ۲۷‌هزار تومان به ازای هر کیلوگرم تمام شود (یا کمتر) که با توجه به شرایط رکود فعلی در بازار تقاضای میلگرد به علت رکود در بازار مصرف‌کننده اصلی این محصول (بازار ساخت‌وساز)، این سطح قیمت برای تولیدکننده، غیرجذاب خواهد بود و می‌تواند کاهش بیشتر تقاضا برای شمش‌های فولادی را به همراه داشته باشد.

فعالان صنعت معتقدند، برطرف شدن مانع قیمت‌گذاری دستوری و رفع موانع موجود در مسیر صادرات شمش و محصولات فولادی، در دولت جدید می‌تواند شرایط این بخش را قدری بهبود بخشد. قیمت پایه و معاملاتی شمش فولاد در حالی دیروز، مصادف با اولین روز مردادماه ۱۴۰۳، روند افزایشی داشت که متوسط قیمت در معاملات آهن اسفنجی در روز شنبه، روند نزولی را تجربه کرد. بررسی آمار معاملات آهن اسفنجی در بورس‌کالا، در اولین روز هفته جاری نشان می‌دهد که رکود سنگین تقاضا برای خرید این محصول در معاملات اخیر بورس‌کالا، متوسط قیمت آهن اسفنجی را نسبت به هفته معاملاتی قبل نزولی کرد و ۰.۸۴ درصد کاهش داد. روز شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۳، بورس‌کالا میزبان عرضه ۳۲۸‌هزار تن آهن اسفنجی بود که با توجه به ثبت تقاضای ۰.۲ برابری نسبت به عرضه، ۱۴‌درصد عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفت. حجم تقاضای آهن اسفنجی در رینگ صنعتی و معدنی بورس‌کالا در روز شنبه، ۶۱‌هزار و ۴۰۰ تن بود. همچنین حجم کل معاملات آهن اسفنجی با احتساب معاملات مچینگ در روز شنبه هفته جاری معادل ۴۶‌هزار و ۹۰۰ تن گزارش شد؛ این موضوع یعنی تقاضای کم برای خرید این محصول، قیمت میانگین موزون هر کیلو آهن اسفنجی در معاملات روز شنبه را نسبت به هفته گذشته ۰.۸۴‌درصد کاهش داد و متوسط قیمت هر کیلوگرم آهن اسفنجی را به ۱۲‌هزار و ۶ تومان رساند. قیمت میانگین موزون معاملات آهن اسفنجی در هفته گذشته، ۱۲‌هزار و ۱۶ تومان بود.

قیمت پایه آهن اسفنجی در معاملات شنبه جاری، به ازای هر کیلوگرم ۱۲‌ هزار و ۱۴ تومان تعیین شده بود. به این ترتیب میزان رقابت نسبت به میانگین قیمت پایه آهن اسفنجی در معاملات اولین روز هفته جاری ۰.۴‌درصد برآورد می‌شود. در بازار میلگرد نیز چهارشنبه هفته گذشته ۲۷ تیرماه، رینگ فیزیکی بورس‌کالا، شاهد ثبت کف معاملات در این بخش بود. چهارشنبه هفته گذشته تنها ۵‌درصد حجم کل میلگرد عرضه‌شده در بورس‌کالا مورد معامله قرار گرفت. در آخرین چهارشنبه تیرماه امسال، مجموعا ۲۹۶‌ هزار و ۹۷۹ تن انواع میلگرد در تالار فیزیکی بورس‌کالا عرضه شد که این میزان عرضه با تقاضای ۱۹‌ هزار و ۲۰۲ تنی مواجه شد و در نهایت ۱۵‌هزار و ۲۹۱ تن انواع میلگرد با میانگین قیمت موزون ۲۵‌ هزار و ۸۵۱ تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید. به این ترتیب، محاسبات نشان می‌دهد، تنها ۵‌درصد از میلگرد‌های عرضه‌شده در روز چهارشنبه گذشته، مورد معامله قرار گرفت که کمترین میزان معاملات میلگرد از ابتدای سال‌جاری تاکنون بوده است. اما بررسی‌ها حاکی از آن است که قیمت پایه این محصول نیز طی هفته جاری نسبت به هفته گذشته ۱.۱‌ درصد افزایش داشته است. حال با توجه به افزایش ۲.۵ درصدی متوسط قیمت پایه و رشد ۰.۹ درصدی میانگین قیمت معاملاتی شمش در معاملات روز گذشته بورس‌کالا، انتظار افزایش قیمت در معاملات پیش رو در بازار میلگرد نیز چندان بعید و دور از ذهن نخواهد بود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده