تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۲۸
بازدید: ۳۰
کد خبر: ۳۴۶۶۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
/اقتصاد در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا/

نامزدی کامالا هریس اقتصاد شماره دو جهان را تهدید می‌کند؟

نامزدی کامالا هریس اقتصاد شماره دو جهان را تهدید می‌کند؟
‌می‌متالز - یک نظرسنجی آنلاین از ۱۲ هزار کاربر نشان داد که تقریباً ۸۰ درصد معتقدند جمهوری‌خواهان اکنون در انتخابات نوامبر پیروز خواهند شد.

به گزارش می‌متالز، چین رسما از اظهار نظر درباره ورود دیرهنگام کامالا هریس به رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمریکا اجتناب کرد. اما رسانه‌های خبری و کاربران رسانه‌های اجتماعی تحت حمایت دولت، او را به عنوان معاون ضعیف رئیس‌جمهوری معرفی می‌کنند که نامزدی‌اش تهدید بزرگی برای اقتصاد شماره دو جهان محسوب نمی‌شود.

گلوبال تایمز، یک رسانه تحت حمایت حزب کمونیست، از کارشناسان چینی استناد کرد که عملکرد هریس در کاخ سفید را متوسط خواندند و مدعی شدند که او تجربه و دستاورد‌های لازم برای خدمت به عنوان رئیس‌جمهور را ندارد. یکی دیگر از رسانه‌های دولتی به ادعای کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ اشاره کرد که شکست دادن هریس آسان‌تر از رئیس‌جمهور فعلی است.

آیا این بدان معناست که ترامپ پیروز خواهد شد؟ یک نفر در وییبو چینی اعلام کرد که هشتگ «خروج بایدن» حدود ۴۹۰ میلیون بازدید به دست آورد چرا که شهروندان سعی می‌کردند معنی این تغییر را برای ملت آسیا تجزیه کنند. یک نظرسنجی آنلاین از ۱۲ هزار کاربر نشان داد که تقریباً ۸۰ درصد معتقدند جمهوری‌خواهان در رای‌گیری نوامبر پیروز خواهند شد، بدون اینکه آن را به عنوان یک نتیجه منفی نشان دهند.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، روز دوشنبه از سوالی درباره تصمیم جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر کناره‌گیری از رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۲۴ و حمایت از نامزد انتخاباتی خود صرف نظر کرد و آن را یک امور داخلی خواند.

اکثر تحلیلگران موافق بودند که هریس، حداقل در ابتدا، تداوم تجارت و سیاست خارجی را به ارمغان خواهد آورد، به این معنی که تأثیر اندکی برای پکن بر تغییر نامزد احتمالی دموکرات خواهد داشت.

جوزف گرگوری ماهونی، استاد سیاست و روابط بین‌الملل در دانشگاه چین اظهار کرد که یک تداوم راهبردی تثبیت شده وجود دارد که موقعیت ایالات‌ متحده را در حال حاضر هدایت می‌کند. او افزود که اساساً رئیس‌جمهور بعدی باید نماینده منافع اقتصادی و راهبردی ایالات‌ متحده باشد.

تنش‌ها بین بزرگ‌ترین اقتصاد‌های جهان در سال‌های اخیر به دلیل تهاجم نظامی چین به تایوان و کمپین واشنگتن برای قطع ارتباط پکن از تراشه‌های فناوری پیشرفته شعله‌ور شده است. در حالی که بایدن از دیدار با رئیس‌جمهور شی جین پینگ در سانفرانسیسکو در سال گذشته برای استمرار روابط استفاده کرد، شکایت‌های جدید آمریکا در مورد افزایش صادرات ارزان چین به ناسازگاری روابط افزوده است.

هریس، معاون رئیس‌جمهور تنها با شی در حاشیه یک اجلاس در تایلند ملاقات کرده است و در سمت فعلی خود از پکن بازدید نکرده است. در حالی که قرار است بایدن اولین رئیس‌جمهور ایالات‌ متحده پس از جیمی کارتر باشد که در زمان ریاست‌جمهوری به چین سفر نمی‌کند، او بار‌ها از گذراندن زمان بیش‌تر با شی جین پینگ و حدود ۹۰ ساعت نسبت به هر رهبر دیگر جهان با شی جین‌ پینگ خبر داده است.

درو تامپسون، یکی از اعضای ارشد مدرسه سیاست عمومی لی کوان یو در سنگاپور گفت که هریس باید به سرعت با مشاوران امنیت ملی اعتماد کند تا او را در مورد سیاست چین راهنمایی کنند. هریس سابقه‌ای در مورد چین ندارد و این منطقه‌ای نیست که او خیلی راحت باشد. بایدن غرایز و روابط طولانی‌مدت با رهبران جهان از جمله شی جین پینگ دارد، اما هریس اینطور نیست.

اظهارات علنی معاون رئیس‌جمهور نشان‌دهنده تمایل به حمایت از موضع سخت دولت فعلی در مورد تجارت است که باعث شده بایدن بر روی تعرفه‌های اعمال شده توسط ترامپ تمرکز کند. این محدودیت‌ها برای حفاظت از امنیت ملی و مشاغل آمریکایی ضروری است.

بلومبرگ گزارش کرد که کارشناسان اظهار کردند که انتظار می‌رود سیاست خارجی معاون رئیس‌جمهور به طور کلی با بایدن، به‌ویژه در مورد چین همسو باشد. آنها درباره جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها گفتند که دو حزب در مورد چین تفاوت چندانی با هم ندارند. در مورد چین، آنها کاملاً یکسان هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده