تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۵۸
بازدید: ۱۹
کد خبر: ۳۴۶۷۸۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

تفاوت قیمت میلگرد در بورس و بازار/ بورس کالا و رکود معاملات

تفاوت قیمت میلگرد در بورس و بازار/ بورس کالا و رکود معاملات
‌می‌متالز - آیا می‌دانید تفاوت قیمت میلگرد در بورس کالا و بازار آزاد چقدر است و اینکه چه عواملی روی قیمت میلگرد در بازار آزاد و بورس کالا تاثیر می‌گذارد؟ در سال‌های اخیر، بورس کالا به عنوان یک مرجع جدید برای خرید و فروش میلگرد مطرح شده است که گاه با قیمت‌های پایین‌تر و گاهی هم با قیمت‌های بالاتر از بازار آزاد همراه است.

به گزارش می‌متالز، بازار آهن‌آلات در یک ماهه گذشته شاهد عدم استقبال خریداران از محصوات فلزی بوده، با وجود ثبات قیمت در بازار بوده است. کاهش قیمت ارز، ناترازی نظام عرضه و تقاضا، سیاست‌های انقباضی در تجارت بین‌المللی فولاد، انتخابات و روز‌های جایگزینی دولت، رکود در صنعت ساخت و ساز و توقف پروژه‌های بزرگ عمرانی در این بازه زمانی زنجیره تامین فولاد را در تمام حلقه‌ها از بخش معدن و تولید تا سطح عرضه با مشکلات متعدد مواجه کرده است.

تداوم روند نزولی قیمت دلار

قیمت دلار به عنوان تاثیرگذارترین مولفه قیمت‌گذاری مقاطع فولادی در ماه‌های اخیر، پس از ورود مقطعی به کانال ۶۲۰۰۰ تومان در هفته‌های گذشته، به عقب‌نشینی مستمر ادامه داد؛ به طوری که قیمت خود را در کانال ۵۷ هزار تومان را ثبت کرده است. این روند کاهشی با توجه به عدم فعالیت محرک‌های دیگر مثبت در بازار آهن‌آلات، روند تثبیت و کاهش قیمت این محصولات را تقویت خواهد کرد. با این حال کارشناسان حوزه اقتصاد معتقدند که تا مشخص نشدن سیاست‌های اقتصادی دولت چهاردهم ایران و نیز انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا، به راحتی نمی‌توان درباره روند سیر طولانی‌مدت قیمت ارز در کشور اظهار نظر کرد.

بورس کالا و رکود معاملات میلگرد

در تیرماه۱۴۰۳، تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران، در حالی میزبان بیش یک میلیون و ۲۵۶ هزار و ۹۹۳ تن میلگرد بود که تنها از این حجم عرضه شده یک هزار و ۸۸۷ تن یعنی فقط ۱۱ درصد از محصول میلگرد در سی روز معامله شد.

در چند هفته اخیر ثبت میزان معامله کمتر از ۱۱ درصدی میلگرد عرضه شده در بورس کالا تبدیل به یکی از چالش‌ها در این بخش شده و به نظر می‌رسد این کاهش فروش با گذشت زمان بیش از پیش شده است. کارشناسان مهم‌ترین علت عدم استقبال خریداران از معاملات بورس کالا را در مورد کالا‌های پرمصرفی مانند میلگرد، بالاتر بودن قیمت میلگرد در بورس کالا نسبت به بازار می‌دانند.

سکون در عرضه بازار آهن‌آلات

وضعیت بازار معاملات مقاطع فولادی نیز همانند تالار‌های صنعت و معدن بورس کالا نامساعد است و تثبیت قیمت تیرآهن، میلگرد و ورق فولادی در بازه طولانی‌مدت، گردش سرمایه را در این بخش مختل کرده است. بررسی آخرین نمودار‌های نوسان قیمت میلگرد نشان می‌دهد که این کالای پرمصرف ساختمانی در چند هفته اخیر در بسیاری از کارخانه‌ها و مبادی فروش بدون نوسان یا با کاهش خفیف قیمت مواجه شده است.

بر اساس اطلاعات و قیمت‌های اعلامی از سوی کارخانجات میلگرد در تیرماه با قیمت میانگین ۲۸ هزار و ۸۵۶ تومان در بازار آزاد در دسترس مشتریان قرار گرفت.

نمودار قیمت تیرآهن نیز در روز‌های گذشته نوسان افزایشی خاصی را نشان نداده و به نظر هم نمی‌رسد در این حوزه بدون رونق دوباره ساخت و ساز در کشور شاهد نوسانات چشمگیر خاصی باشیم.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده
لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید
«بهرام شکوری» رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران در نشست «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب با فعالان اقتصادی:

لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید

پرطرفدارترین عناوین