تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۳۸
بازدید: ۳۶
کد خبر: ۳۴۶۸۳۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه در گفت‌وگوی ویژه خبری:

فولاد مبارکه در حال حاضر ۸۰۰ مگاوات به ظرفیت برق تولیدی کشور اضافه کرده است/ عدم تحقق مشوق‌های وزارت نیرو در قبال خودتامینی برق صنایع/ فقط ۶ تا ۷ درصد برق کشور در صنعت فولاد مصرف می‌شود

فولاد مبارکه در حال حاضر ۸۰۰ مگاوات به ظرفیت برق تولیدی کشور اضافه کرده است/ عدم تحقق مشوق‌های وزارت نیرو در قبال خودتامینی برق صنایع/ فقط ۶ تا ۷ درصد برق کشور در صنعت فولاد مصرف می‌شود
‌می‌متالز - مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه در حال حاضر با توجه به اجرای ۲ فاز نیروگاه سیکل ترکیبی شهید کاظمی و همچنین سرمایه‌گذاری در نیروگاه شهید باکری سمنان با سهم ۵۰ درصدی، ۸۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده و تحویل وزارت نیرو می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، سیدامیر طباطبائیان، مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه در گفت‌وگوی ویژه خبری سیمای مرکز اصفهان با بیان اینکه صنایع هر ساله با ناترازی‌های برق مواجه هستند و این ناترازی‌ها باعث شده تا صنعت طی سال‌های اخیر دچار چالش‌های جدی شود، اظهار کرد: امسال نیز این ناترازی بیش از سال گذشته است و محدودیت‌های بسیار سنگین‌تری برای صنایع و به ویژه صنایع فولادی اعمال شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار وزارت نیرو سال گذشته ۱۰ تا ۱۲ هزار مگاوات و امسال نیز حدود ۱۵ تا ۱۷ هزار مگاوات کسری برق وجود دارد، افزود: این در حالی است که کل صنعت فولاد حدود ۶ تا ۷ درصد از مصرف برق را در شرایط عادی به خود اختصاص می‌دهد و این سهم در شرایط اعمال محدودیت‌ها به کمتر از ۲ درصد می‌رسد.

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: این شرایط به این معنا است که ما عملاً صنعت فولاد را متوقف می‌کنیم تا بتوانیم بخشی از نیاز شبکه را تأمین کنیم که این وضعیت خسارت زیادی به صنعت وارد کرده و کاهش رشد اقتصادی کشور را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۰۰ شرکت از جمله صنعت خودرو، صنایع لوله و پروفیل، لوازم خانگی و … از تولیدات صنایع فولادی، مس و آلومینیوم برای تولیدات خود استفاده می‌کنند، گفت: زمانی که شرکتی مانند فولاد مبارکه در زمینه تولید با چالش رو به رو است، تأمین مواد اولیه شرکت‌های مصرف کننده محصولات فولادی و… نیز دچار مشکل می‌شود و عملاً بعد از چند ماه باعث تغییر در قیمت‌ها، تأثیر در بازار و مشکلات دیگری که به صورت غیر مستقیم بر معیشت مردم اثرگذار است را شاهد هستیم.

طباطبائیان با تاکید بر اینکه به هر حال این چالش‌ها طی سال‌های اخیر به دلیل عدم سرمایه‌گذاری و عدم اقدام مؤثر و اقدامات کمی که انجام شده وضعیت صنعت فولاد را وخیم‌تر کرده است ابراز امیدواری کرد که با اقداماتی که توسط صنایع در حال انجام است، مقداری از ناترازی‌ها در سال‌های بعد کاهش یابد.

وی اضافه کرد: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که ۳ سال گذشته بین وزارت صمت و وزارت نیرو منعقد شد، مقرر شد تا صنایع معدنی و فولادی به کمک وزارت نیرو بیایند و با احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه، بخشی از نیاز خودشان را از محل تولید برق صنایع تأمین کنند، به دلیل مزایایی که در این تفاهم‌نامه پیش‌بینی شده بود، صنایع دیگری مانند آلومینیوم و مس نیز از این طرح استقبال کردند به گونه‌ای که موجودی فعلی این تفاهم‌نامه به ۱۷ الی ۱۸ هزار مگاوات رسیده است.

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه سهم فولاد مبارکه در تولید برق را یک هزار و ۵۰۰ مگاوات اعلام کرد و گفت: در این راستا پروژه بزرگ احداث نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی سیکل ترکیبی با راندمان بیش از ۵۸ درصد را در دستور کار قرار دادیم که تاکنون واحد اول گازی با ظرفیت نامی ۳۰۷ مگاوات را در مهر ماه سال گذشته و واحد دوم گازی را نیز فروردین ماه امسال بهره‌برداری کردیم و می‌توان گفت ۹۰ درصد برق مصرفی در شرایط محدودیت فولاد مبارکه از محل این نیروگاه تأمین می‌شود.

فولاد مبارکه در حال حاضر ۸۰۰ مگاوات به ظرفیت برق تولیدی کشور اضافه کرده است/ عدم تحقق مشوق‌های وزارت نیرو در قبال خودتامینی برق صنایع/ فقط ۶ تا ۷ درصد برق کشور در صنعت فولاد مصرف می‌شود

تعهدات وزارت نیرو در قبال خود تأمینی برق فولاد مبارکه محقق نشد

وی ادامه داد: فولاد مبارکه به تعهدات خود در زمینه خودتامینی انرژی عمل کرد و این در حالی است که مشوق‌هایی که برای اجرای این طرح در تفاهم‌نامه تحت عنوان اینکه به همان میزان که برق تولید می‌کنیم به همان میزان نیز وزارت نیرو به ما برق تحویل دهد تا بتوانیم محدودیت‌های خود را به حداقل برسانیم، محقق نشد.

طباطبائیان در ادامه با بیان اینکه بر اساس اعلام وزارت نیرو در حال حاضر ۲ هزار مگاوات برق توسط صنایع تولید می‌شود، گفت: این در حالی است که ۸۰۰ مگاوات از این برق توسط گروه فولاد مبارکه تولید می‌شود به گونه‌ای که ۶۱۴ مگاوات در شرکت فولاد مبارکه و ۱۸۰ مگاوات نیز با سرمایه‌گذاری غیر مستقیم فولاد مبارکه با سهم ۵۰ درصد، در نیروگاه شهید باکری سمنان راه‌اندازی شده است.

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذارانی که در بخش تولید برق ورود کرده و انتظار تحقق مشوق‌ها را دارند، به رفتار وزارت نیرو نگاه می‌کنند که آیا به تعهدات خود در زمان پیک مصرف شبکه عمل می‌کند! که در صورت عدم تعهد به توافقات این امر می‌تواند به ادامه سرمایه‌گذاری آنان برای تولید برق تأثیرگذار باشد.

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه بهینه‌سازی در هر بخش و صنعتی ضروری است، اضافه کرد: ما در صنعت برای افزایش راندمان نیروگاه‌های و سایر فرآیند‌های خود برنامه داریم و باید بهینه سازی در بخش‌های خانگی، تجاری، کشاورزی و سایر بخش‌های مصرف کننده انرژی نیز دنبال شود.

وی مدیریت منابع انرژی محدود را ضروری دانست و گفت: زمانی که صنعت دچار محدودیت شود و نتواند تولید داشته باشد، ضرر آن به صورت غیرمستقیم مردم و جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و عملاً به رشد اقتصادی کشور آسیب می‌زند که تورم، کمبود منابع مالی و افت شاخص‌های اقتصادی در همه بخش‌ها را به دنبال دارد، ازاین رو ما باید سرمایه‌گذاری بیشتری برای اقدامات فعلی و آتی داشته باشیم.

طباطبائیان در خصوص نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه نیز افزود: امیدواریم ۳۰ الی ۴۰ مگاوات از برق تولیدی این نیروگاه نیز تا پایان شهریور ماه در مدار تولید قرار گیرد، این نیروگاه با برنامه‌ریزی برای تولید ۶۰۰ مگاوات برق، بزرگ‌ترین نیروگاه تولید برق خورشیدی کشور محسوب می‌شود و تا آخر سال جاری ۱۲۰ مگاوات آن وارد مدار خواهد شد.

وی تصریح کرد: پروژه نیروگاه خورشیدی اصفهان به صورت فاز به فاز تعریف شده و با حمایت‌هایی که از طرف سرمایه‌گذار یعنی فولاد مبارکه انجام شده بهره‌برداری خواهد شد.

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه در خصوص تأمین آب مورد نیاز برای تولید در فولاد مبارکه نیز ابراز کرد: برای این امر چند پروژه برای تأمین آب را دنبال کرده‌ایم، یکی از این پروژه‌ها جمع‌آوری و انتقال پساب شهری بوده که با پیشرفت بالای ۹۹ درصد رشد خوبی را داشته است.

وی ادامه داد: شرکت فولاد مبارکه با همکاری آبفا اصفهان طی چهار سال ۴۶۰ کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب در ۲ شهرستان لنجان و مبارکه و معادل ۱۱۵ کیلومتر در هر سال راه‌اندازی کرده این در حالی است که این عدد از پس از انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی تا سال ۹۳ که ما قرارداد بستیم، سالانه ۵ کیلومتر بوده که اگر قرار بود این پروژه با تأمین اعتبارات دولتی انجام شود، بیش از ۹۰ سال به طول می‌انجامید.

پیشرفت ۷۸ درصد طرح انتقال آب دریای عمان در هر ۲ فاز

طباطبائیان در خصوص پروژه انتقال آب دریای عمان به اصفهان نیز گفت: این پروژه در ۲ فاز تعریف شده، فاز اول انتقال آب از سیرجان به اصفهان است که پیشرفت بالای ۹۶ درصد دارد و فاز ۲ نیز از ساحل شرقی تنگه هرمز اجرایی می‌شود که آب را از دریای عمان به سیرجان منتقل می‌کند و می‌توان گفت این پروژه در مجموع دارای ۷۸ درصد پیشرفت است.

وی اضافه کرد: این پروژه با همت وزارت صمت و سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه با ۴۰ درصد سهم، هلدینگ پتروپالایش اصفهان، ذوب آهن و اتاق بازرگانی است که طبق برنامه و حتی جلوتر است و امیدواریم تا پایان شهریور ماه بتوانیم آب را به استان اصفهان منتقل کنیم.

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه انتظارات سرمایه‌گذاران در پروژه انتقال آب دریا به اصفهان از دولت این است که با ارائه تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی روند اجرا را تسریع کند، گفت: همچنین دولت در خصوص صدور مجوز‌های محیط زیستی، منابع طبیعی و دیگر ارگان‌های مرتبط با این ابر پروژه کمک کند.

فولاد مبارکه در حال حاضر ۸۰۰ مگاوات به ظرفیت برق تولیدی کشور اضافه کرده است/ عدم تحقق مشوق‌های وزارت نیرو در قبال خودتامینی برق صنایع/ فقط ۶ تا ۷ درصد برق کشور در صنعت فولاد مصرف می‌شود

ره نگاشت گاز در فولاد مبارکه تدوین شد

وی در خصوص تأمین گاز فولاد مبارکه نیز گفت: ره نگاشت گاز در فولاد مبارکه با چندین هدف از جمله توسعه میادین گازی با همکاری وزارت نفت، ذخیره سازی گاز مجازی و یا گاز در شرکت فولاد مبارکه تدوین شده که بخشی از آن انجام شده و بخشی نیز در حال مطالعه است و امیدواریم با این رویکرد‌ها بتوانیم بخشی از ناترازی انرژی گاز را جبران کنیم.

فولاد مبارکه پیشتاز خود تأمین برق در صنعت

همچنین سعید محسنی، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان نیز در این برنامه با اشاره به اینکه فولاد مبارکه با راه‌اندازی ۲ فاز نیروگاه سیکل ترکیبی و همچنین اجرای عملیات‌های زیرساختی نیروگاه خورشیدی پیشتاز صنایع کشور در زمینه خود تأمینی برق است، اظهار کرد: تلاش ما بر این بوده تا ناترازی انرژی را برای ۲ صنعت بزرگ فولادی استان اصفهان به حداقل برسانیم.

وی افزود: گرمای غیرقابل پیش‌بینی هوا ما را در بدترین شرایط ناترازی انرژی قرار داد و امیدواریم با بهبود وضعیت جوی بتوانیم به شرایط تولید مناسب برسیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان در خصوص چرایی عدم تحقق تعهدات وزارت نیرو در خصوص تأمین صنایعی مانند فولاد مبارکه در زمینه تحویل برق معادل برق تولیدی گفت: تعهد کل صنایع برای سال جاری ۵ هزار مگاوات و برای سال آینده ۵ هزار مگاوات برق دیگر بوده که تنها ۲ هزار مگاوات آن تولید شده و از این رو با توجه به قانونی که ۲ سال گذشته در مجلس مصوب شد، اولویت مدیریت مصرف برق در زمان محدودیت‌ها به صنایع فولادی، مس و آلومینیوم رسید.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید
«بهرام شکوری» رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران در نشست «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب با فعالان اقتصادی:

لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید