تاریخ: ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۴۹
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۴۷۱۱۳
سرویس خبر : انرژی
کار در گرمای بیش از ۴۵ درجه ادامه دارد

استقرار «گنبد حرارتی» و روز‌های بدون تعطیلی برای کارکنان صنعت نفت و گاز

استقرار «گنبد حرارتی» و روز‌های بدون تعطیلی برای کارکنان صنعت نفت و گاز
‌می‌متالز - کارکنان عملیاتی صنعت نفت و گاز بدون تعطیلی برای تأمین سوخت نیروگاه‌ها و مولد‌های برق تلاش می‌کنند، همان‌ها که در دمای نزدیک به ۵۰ درجه در برخی مناطق، پای کار ایستاده‌اند تا شهروندان با بی‌برقی روبه‌رو نشوند.

به گزارش می‌متالز، این روز‌ها هوای داغ تابستان روی دیگری از خود نشان داده، تا جایی که دولت امروز (یکشنبه، هفتم مرداد) برای حفظ سلامت شهروندان مجبور به اعلام تعطیلی سراسری شده است.

طبق اعلام کارشناسان، این گرمای کم‌سابقه ناشی از استقرار «گنبد حرارتی» در منطقه غرب آسیاست؛ «گنبد حرارتی» پدیده‌ای آب‌وهوایی متشکل از گرمای شدید شناخته می‌شود و وقتی به وجود می‌آید که اتمسفر، هوای گرم را به‌گونه‌ای به دام می‌اندازد که گویی با یک درپوش یا کلاه محدود شده است.

وجود این شرایط سبب شده رکورد‌هایی تازه در مصرف برق کشور ثبت شود؛ بااین‌حال، بر اساس اعلام وزارت نیرو، تاکنون هیچ خاموشی برنامه‌ریزی‌شده‌ای در شهر‌ها و روستا‌های کشور اتفاق نیفتاده است.

در این بین نباید نقش مهم و راهبردی وزارت نفت و کارکنان آن را که برای تأمین سوخت نیروگاه‌ها و مولد‌های برق به‌طور شبانه‌روزی تلاش می‌کنند، فراموش کرد.

هرچند دمای هوا به‌ویژه در بسیاری از مناطق جنوبی کشور از ۴۵ درجه و رطوبت ۱۰۰‌درصدی عبور کرده و تحمل چنین گرمایی حتی برای چند دقیقه هم طاقت‌فرساست، اما کارکنان عملیاتی صنعت نفت و گاز در همین شرایط جوی، بدون تعطیلی پای کار هستند تا وقفه‌ای در تأمین سوخت نیروگاه‌ها رخ ندهد.

در همین حال، شرکت ملی گاز ایران اعلام کرده حجم تأمین سوخت نیروگاه‌های کشور رکورد زده است و نسبت به سال ۱۴۰۲، بیش از ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب/لیتر بیشتر تحویل نیروگاه‌ها می‌شود که حدود ۹۱درصد آن، از طریق گاز طبیعی به‌عنوان سوخت پاک و با کمترین آلایندگی تأمین می‌شود.

از سویی، به بخش صنایع غیرعمده هم روزانه حدود ۱۰ میلیون مترمکعب و به بخش صنایع عمده کشور مانند پتروشیمی‌ها، صنایع فولادی، سیمان و صنایع پالایشگاهی کشور حدود ۲۰ میلیون مترمکعب در روز بیش از پارسال گازرسانی می‌شود که حدود ۵۰درصد آن دوباره در چرخه بازیافت، برای نیاز برق همین مجموعه‌ها استفاده می‌شود.

همه این اقدام‌ها در حالی برنامه‌ریزی شده و انجام می‌شود که عملیات تعمیرات اساسی در تأسیسات و سکو‌های نفتی و گازی نیز در حال اجراست تا مجموعه وزارت نفت برای روز‌های سرد زمستان و گرمابخشی خانه‌های هموطنان هم آماده شود.

منبع: شانا

عناوین برگزیده
لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید
«بهرام شکوری» رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران در نشست «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب با فعالان اقتصادی:

لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید