تاریخ: ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۵۸
بازدید: ۲۱
کد خبر: ۳۴۷۳۰۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
مشتریان شمش به رینگ فیزیکی برگشتند

تزریق امید به زنجیره فولاد

تزریق امید به زنجیره فولاد
‌می‌متالز - افزایش تقاضا و معاملات محصولات فولادی در رینگ صنعتی بورس‌ کالای ایران طی هفته جاری نشان می‌دهد که مذاکرات فولادکاران با وزارت نیرو برای کاهش محدودیت‌های برق نتیجه‏‏‌بخش بوده و میزان تولید محصولاتی همچون شمش و آهن اسفنجی در واحد‌های صنعتی افزایش یافته است.

تزریق امید به زنجیره فولاد

به گزارش می‌متالز، همچنین اجرای دستورالعمل آزاد شدن خرید شمش در تالار فیزیکی بورس کالا برای دارندگان کد بورسی موجب شده است تا میزان تقاضا برای شمش‏‏‌های عرضه‌شده افزایش یابد. اما پیش‌بینی می‌شود این رونق در بازار فیزیکی موقتی باشد و این دستورالعمل نیز به این بخش کمکی نکند.

افزایش انتظارات تورمی طی دوهفته اخیر موجب شده است تا قیمت محصولات زنجیره فولاد در بازار آزاد نیز در روند افزایشی قرار بگیرد. از طرفی موضوع آزادسازی خرید شمش از بورس کالا یکی دیگر از مولفه‌های اصلی در رشد قیمت محصولات فولادی به‌ویژه شمش در رینگ فیزیکی و همچنین در بازار آزاد شده است.

نرخ دلار وارد کانال ۵۹‌هزار تومانی شده است و این موضوع به طور مستقیم بر قیمت‌گذاری محصولات زنجیره فولاد تاثیرگذار است و در شرایطی که بخش فولاد با معضلات متفاوتی همچون قطعی برق و کمبود تقاضا مواجه است، افزایش قیمت‌ها در تالار صنعتی و معدنی بورس کالای ایران موجب عقب نشینی مشتریان می‌شود و به نوعی در این برهه زمانی به مشکلات فعالان این صنعت می‌افزاید. بورس کالا طی دستورالعمل جدیدی اعلام کرده که خرید شمش و آهن اسفنجی در تالار فیزیکی برای دارندگان کد بورسی آزاد شده است. 

از این‌رو مشتریان با رینگ صنعتی آشتی کردند. اما با توجه به وضعیت کنونی بخش فولاد، اجرای این دستورالعمل برای واحد‌های تولیدی آهن اسفنجی به‌عنوان ناجی عمل می‌کند؛ اما برای تولیدکننده‌های شمش با توجه به وضعیت انرژی در این واحد‌ها و همچنین محدودیت تولید می‌تواند تبعات منفی به دنبال داشته باشد.

ثبت معاملات ۷۱ درصدی در بازار فیزیکی

بررسی تالار صنعتی و معدنی بورس کالای ایران در روز دوشنبه هشتم مردادماه نشان می‌دهد که تا لحظه تنظیم این گزارش، نسبت حجم معاملات به عرضه این محصول از ۳۴‌ درصد در اولین هفته مردادماه به ۷۱‌ درصد افزایش داشته است که ۳۷‌درصد رشد را گزارش می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که حجم عرضه این محصول میانی فولادی در روز هشتم مردادماه ۱۴۰۳ نسبت به هفته گذشته ۰.۹‌ درصد کاهش داشته است.

بررسی معاملات روز دوشنبه هشتم مردادماه نشان می‌دهد بورس کالا میزبان عرضه بیش از ۷۸‌ هزار و ۸۲۵ تن شمش بود که با توجه به تقاضای ۱.۷ برابری نسبت به عرضه، حدود ۷۱‌ درصد از عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفت. قیمت میانگین موزون شمش در معاملات روز دوشنبه هشتم مردادماه ۲۲‌ هزار و ۶۸۳ تومان به ازای هر کیلوگرم بود که کاهش ۱.۶ درصدی را نسبت به هفته اول مردادماه گزارش می‌کند. همچنین بررسی رینگ فیزیکی نشان می‌دهد که میزان عرضه و معاملات در روز هشتم مردادماه نسبت به هفته ابتدایی ماه جاری به ترتیب ۰.۹‌ درصد کاهش و ۵۱‌ درصد افزایش داشته اند. قیمت پایه تعیین‌شده برای عرضه‌های شمش در بازه ۲۱‌ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۲۳‌ هزار و ۱۷۰ تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شد. میانگین قیمت پایه شمش در روز معاملاتی هشتم مردادماه ۲۲‌ هزار و ۳۳۵ تومان به ثبت رسید که نسبت به هفته گذشته ۰.۲‌ درصد افت را گزارش می‌کند.

شمش با میانگین قیمت ۲۲‌ هزار و ۶۸۳ تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار فیزیکی مورد معامله قرار گرفت که با احتساب هزینه حمل و تولید کف قیمت میلگرد به ۲۵‌ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم می‌رسد. با توجه به این موضوع که وزارت صمت اسفند سال گذشته اعلام کرده بود که در سال ۱۴۰۳ کل ارز صادرات باید با نرخ ارز نیمایی انجام شود، انگیزه‌ای برای صادرات وجود ندارد و همه محصولات مجددا به بازار داخلی بازمی‌گردد.

پایان رکود در رینگ آهن اسفنجی؟

بخش فولاد همچنان با معضل قطعی برق مواجه است و میزان تولید و عرضه محصولات زنجیره فولاد نسبت به اردیبهشت‌ماه سال‌جاری روند کاهشی را در پی گرفته و تا برقراری کامل برق صنایع فعال در این حوزه این وضعیت ادامه دارد.

وضعیت برق در واحد‌های تولیدی به حدی رسیده است که هفته گذشته اول مردادماه میزان معاملات شمش در تالار صنعتی و معدنی بورس کالای ایران ۳۴‌ درصد به ثبت رسید که کمترین میزان از هفته پایانی اردیبهشت‌ماه سال‌جاری تاکنون بود. اما معاملات روز شنبه ۶ مرداد آهن اسفنجی در تالار صنعتی بورس کالای ایران نشان می‌دهد که زنجیره فولاد در آستانه خروج از شرایط رکود است، به طوری که بازار فیزیکی در این روز میزبان ۳۴۸‌هزار تن آهن اسفنجی بود که با استقبال ۱۲۳‌ هزار و ۱۵۰ تنی مواجه شد و در نهایت ۱۱۴‌ هزار و ۸۰۰ تن از این محصول با میانگین قیمت موزون ۱۲‌ هزار و ۱۱۶ تومان به ازای هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت.

به عبارت بهتر در معاملات هفته دوم مردادماه ۳۳‌ درصد از حجم آهن‌ اسفنجی عرضه‌شده به فروش رسید که بررسی‌ها نشان می‌دهد از سه‌هفته پیش به‌طور متوالی وضعیت بازار فیزیکی روبه بهبودی می‌رود و تقاضایی معادل ۲۰ درصد از حجم عرضه‌ها به ثبت رسید. اگر روند رشد تقاضا طی هفته‌های آتی ادامه داشته باشد، می‌توان گفت که مذاکرات فولادسازان برای کاهش محدودیت‌های برق نتیجه بخش بوده و میزان تولید در واحد‌های زنجیره فولاد روبه افزایش خواهد بود که معاملات شمش روز دوشنبه ۸ مردادماه این ادعا را ثابت می‌کند.

زنجیره فولاد در شرایطی به سر می‌برد و در انتظار شروع کار دولت جدید است که این صنعت با معضلی به نام کمبود نقدینگی دست‌وپنجه نرم می‌کند و فعالان این حوزه امیدوارند که دولت چهاردهم برای تزریق نقدینگی به این زنجیره، برنامه و سیاست‌های جدیدی را در دستور کار قرار دهد و از طرفی با توجه به مازاد محصولات فولاد در انبار واحد‌های تولیدی و کمبود تقاضا در بازار داخلی، راه‌های صادراتی باید تقویت شود و به نوعی با گسترش روابط بین‌الملل و کاهش تحریم‌ها پنجره جدیدی رو به این بخش باز شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده