تاریخ: ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۲۸
بازدید: ۳۷
کد خبر: ۳۴۷۴۸۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

موقتی‌بودن التهاب امروز بازار ارز/ بانک‌مرکزی بر بازار مسلط است

موقتی‌بودن التهاب امروز بازار ارز/ بانک‌مرکزی بر بازار مسلط است
‌می‌متالز - عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: با توجه به منابع و درآمد‌های ارزی کافی ایران در دو سال اخیر، بعید است تنش‌های مختلف سیاسی و منطقه‌ای تاثیر بلندمدتی بر بازار داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، سیدحمید حسینی، دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، در مورد شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و تاثیر آن بر التهابات بازار ارز اظهار داشت: طبیعتا نمی‌توان گفت چنین اتفاقاتی که آثار سیاسی و منطقه‌ای به همراه دارد در بازار‌های مختلف بی تاثیر است؛ حتی بازار جهانی نفت هم با افزایش دو درصدی قیمت مواجه شد که آن هم بسیار طبیعی بود؛ اما واقعیت این است که نوسانات اینچنینی کاملا مقطعی و زودگذر است، چراکه معادلات بزرگ و مهم سیاسی و منطقه‌ای را تغییر نخواهد داد.

وی با اشاره به وضعیت مناسب ارزی کشور در سال‌جاری که بسیار مناسب‌تر از سال گذشته است، تاکید کرد: نباید التهابات احتمالی بازار ناشی از رخداد‌های سیاسی را بلندمدت دانست. ما در سالجاری شاهد افزایش صادرات غیرنفتی و همچنین افزایش درآمد صادرات نفتی بودیم؛ به‌طوری‌که میانگین ماهیانه درآمد‌های نفتی ما در سال گذشته ۳ میلیارد دلار بود که در سالجاری به ۴ میلیارد دلار رسید. مطمئنا همین موضوع در کنترل و مدیریت بازار ارز بسیار مهم و تعیین کننده است.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با تاکید بر اینکه التهاب بازار ارز به هیچ عنوان پایدار و طولانی نیست، گفت: مطمئنا این اتفاق در روند طبیعی بازار ارز تاثیر چندانی ندارد و تجربه نشان داده هیجانات زودگذر خیلی زود هم تخلیه خواهد شد. ضمن اینکه مردم به خوبی با این وضعیت آشنا هستند و می‌دانند هجوم بردن به بازار ارز در این شرایط به هیچ عنوان به سودشان نیست و چیزی جز ضرر و زیان در انتظارشان نخواهد بود.

حسینی با اشاره به شباهت تنش‌های کنونی داخلی و منطقه‌ای با سال‌های اوایل انقلاب گفت: اوایل انقلاب نیز مدام شاهد ترور و اتفاقات این چنینی بودیم که در نهایت نه تنها معادلات کشور و حتی منطقه را تغییر نداد، بلکه تاثیر خاص و بلند مدتی نیز بر بازار و اقتصاد کشور نداشت. در نتیجه باید گفت تنها ماحصل این اتفاقات، موج روانی و هیجانی در بازار است که دوام زیادی ندارد و خیلی زود فروکش خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین