تاریخ: ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۴۱
بازدید: ۲۲
کد خبر: ۳۴۷۵۱۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عثمانی:

پیش‌بینی ناپذیری اقتصاد خسارت زیادی را به کشور وارد کرده است

پیش‌بینی ناپذیری اقتصاد خسارت زیادی را به کشور وارد کرده است
‌می‌متالز - عضو کمیسیون «برنامه، بودجه و محاسبات» مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از دلایل توقف رشد اقتصادی کم توجهی به موضوع سرمایه‌گذاری است چرا که سرمایه‌گذار نمی‌تواند شرایط آینده را به خوبی پیش‌بینی کند.

به گزارش می‌متالز، محمد قسیم‌عثمانی، با اشاره به مبحث پیش بینی‌پذیری اقتصاد، اظهار کرد: به نظرم پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد بیشتر به ثبات سیاسی مربوط است.

نماینده مردم «بوکان» در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بی‌ثباتی سیاسی باعث تغییر انتظارات شده و تغییر انتظارات، اجازه نمی‌دهد تا ما ثبات اقتصادی داشته باشیم، گفت: اگر قصد داریم به ثبات اقتصادی دست یافته و اقتصاد را پیش‌بینی‌پذیری کنیم، لازمه آن این است که به ثبات سیاسی بیشتر توجه شود به اعتقاد بنده یکی از راه‌های مهم در این بخش این است که ما ارتباطمان را در سطوح بین‌الملل، اصلاح و تعدیل کنیم.

وی با بیان اینکه بدون تعدیل سیاست‌های بین‌المللی و نوع روابطمان با دنیا و همسایگان، نمی‌توانیم به ثبات سیاسی لازم دست پیدا کنیم، ادامه داد: یک سویه دیگر در موضوع پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد به مسائل داخلی باز می‌گردد. در این بخش ما با موضوعاتی از قبیل تصمیمات خلق‌الساعه مواجه هستیم، البته این موارد قابل کنترل است.. به عنوان مثال تنوع بخشنامه‌ها و خلق مکرر قوانین، همگی اقتصاد را پیش‌بینی‌ناپذیر می‌کند.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال فردی می‌آید و یک کارخانه داروسازی احداث کرده و، اما به واسطه قانونی واردات دارو در کشور آزاد می‌شود، لذا وقتی واردات دارو آزاد شد، پیش‌بینی‌های آن کارخانه‌دار هیچ خواهد شد و همه سرمایه‌گذاری آن به هدر خواهد رفت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون و آیین نامه‌های مختلف باعث می‌شود تا اقتصاد غیر قابل پیش‌بینی شود، تاکید کرد: به واقع این عوامل قابل حذف و اصلاح است. از این رو ما نباید به صورت مکرر قوانین مربوط به حوزه اقتصاد را تغییر دهیم.

عثمانی تصریح کرد: یک بخش از این مساله به دولت بستگی دارد لذا دستورالعمل‌هایی که دولت در رابطه با موضوعات مختلف ارائه می‌دهد نباید قوانین را تغییر دهد؛ بنابراین وقتی دستورالعمل‌ها ثابت بماند، فعالان اقتصادی می‌توانند آینده پیش رو را پیش‌بینی کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیش بینی‌ناپذیری اقتصاد، خسارت زیادی را به کشور وارد کرده است ادامه داد: به واقع هر طرح اقتصادی حائز «مطالعه طرح» است؛ در این بخش پیش‌بینی منافع آتی طرح مد نظر قرار می‌گیرد؛ لذا وقتی ما در این شرایط نتوانیم آینده را پیش‌بینی کنیم، دیگر نمی‌توانیم درباره آن طرح تصمیم‌گیری کنیم که این طرح آیا به صرفه است و یا خیر؟

عثمانی تاکید کرد:یکی از دلایل توقف رشد اقتصادی کم توجهی به موضوع سرمایه‌گذاری است چرا که سرمایه‌گذار نمی‌تواند شرایط آینده را به خوبی پیش‌بینی کند.

منبع: خبرگزاری مجلس شوراس اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین