تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۴۳
بازدید: ۱۹
کد خبر: ۳۴۷۵۶۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی:

۳۸۰ معدن فعال در آذربایجان شرقی وجود دارد

۳۸۰ معدن فعال در آذربایجان شرقی وجود دارد
‌می‌متالز - سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی بر ضرورت تکمیل زنجیره ارزش مواد معدنی و ایجاد تحول در بخش معدن تاکید کرد و گفت: ۳۸۰ معدن فعال در این استان وجود دارد.

به گزارش می‌متالز، عبدالحمید سرتیپی با اشاره به اینکه ۹۲ درصد فعالیت معدنی کشور در آذربایجان شرقی و چهار استان دیگر متمرکز است، گفت: برای دستیابی به اهداف برنامه توسعه از جمله رشد ۱۳ درصدی بخش معدن، باید تصمیمات هدفمندی در شورای معادن اتخاذ شود و بر سیاست‌گذاری‌هایی تمرکز کنیم که ارزش افزوده بالایی برای استان داشته باشد.

وی با اشاره به ذخایر غنی غیرفلزی استان، به ویژه سیلیس و مس، اظهار کرد: با تکمیل زنجیره ارزش هر کدام از مواد معدنی موجود، تحول چشمگیری در استان و منطقه ایجاد می‌شود. برای مثال، در زمینه سیلیس، استان ما نزدیک به ۱۰ درصد شیشه دنیا را تولید می‌کند که نشان از ظرفیت بالای این بخش است. اما متاسفانه در مورد مس، زنجیره ارزش به طور کامل تکمیل نشده است.

سرتیپی همچنین به اهمیت توسعه زنجیره ارزش طلا در استان اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه آذربایجان شرقی از لحاظ ذخایر طلا در رتبه دوم و سوم کشور قرار دارد، اما هنوز از این ظرفیت به طور کامل بهره‌برداری نشده است.

وی افزود: برای ایجاد تحول در این حوزه، باید ذخایر شهرستان‌ها و زنجیره ارزش طلا را شناسایی و تکمیل کنیم و همچنین مرکز مبادلات طلا را به بورس کالای استان انتقال دهیم.

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی بر ضرورت استفاده از ظرفیت شورای معادن برای تحقق این اهداف تاکید کرد و گفت: با اتخاذ تصمیمات مناسب و همکاری همه دستگاه‌های مرتبط، می‌توانیم شاهد تحول عظیمی در بخش معدن استان باشیم و ارزش افزوده بالایی را برای مردم ایجاد کنیم.

در آذربایجان شرقی ۶۲۱ معدن شناسایی و ثبت شده و معادن فعال از ۲۵۰ به حدود ۳۸۰ مورد رسیده است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آذربایجان شرقی

عناوین برگزیده