تاریخ: ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۰۴
بازدید: ۳۰
کد خبر: ۳۴۷۶۷۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
معاون خرید فولاد مبارکه در پنجمین جلسه کمیته بومی‌سازی گروه فولاد مبارکه:

۹۰ تا ۹۵ درصد از قطعات یدکی و مکانیکی فولاد مبارکه ساخت داخل است

۹۰ تا ۹۵ درصد از قطعات یدکی و مکانیکی فولاد مبارکه ساخت داخل است
‌می‌متالز - معاون خرید فولاد مبارکه، گفت: بومی‌سازی یکی از مباحث بسیار مهمی است که از دهه ۸۰ در فولاد مبارکه آغاز شد و امروز با پشتکار و همت همه تلاشگران در این شرکت به جایی رسیده که حدوداً بین ۹۰ تا ۹۵ درصد از قطعات یدکی و مکانیکی این مجموعه ساخت داخل است.

به گزارش می‌متالز، پنجمین جلسه کمیته بومی‌سازی گروه فولاد مبارکه روز دوشنبه ۰۸ مردادماه ۱۴۰۳ با حضور معاون خرید، مدیر برنامه‌ریزی خرید، رئیس و کارشناسان واحد بومی‌سازی و نمایندگان واحد‌های بومی‌سازی شرکت‌های زیرمجموعه فولاد مبارکه در سالن جلسات ساختمان مدیریت خدمات فنی و پشتیبانی فولاد مبارکه برگزار شد.

مصطفی عطایی‌پور، معاون خرید فولاد مبارکه، در این جلسه ضمن ابراز خرسندی از استمرار جلسات کمیته بومی‌سازی گروه فولاد مبارکه اظهار کرد: بومی‌سازی یکی از مباحث بسیار مهمی است که از دهه ۸۰ در فولاد مبارکه آغاز شد و امروز با پشتکار و همت همه تلاشگران در این شرکت به جایی رسیده که حدوداً بین ۹۰ تا ۹۵ درصد از قطعات یدکی و مکانیکی این مجموعه ساخت داخل است.

وی با بیان اینکه فولاد مبارکه طی سال‌های گذشته درصدد توسعه و ترویج فرهنگ بومی‌سازی در شرکت‌های زیرمجموعه خود نیز بوده است، افزود: فولاد مبارکه با برگزاری جلسات منظم و انجام برنامه‌ریزی‌های هدفمند، به دنبال تشویق شرکت‌های زیرمجموعه برای بومی‌سازی قطعات و تجهیزاتشان است.

معاون خرید شرکت فولاد مبارکه با تأکید بر ضرورت هم‌افزایی برای تحقق بومی‌سازی در گروه فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه در راستای انتقال دانش شیوه‌های بومی‌سازی و حمایت از ساخت داخل، جلسات متعددی با شرکت‌های زیرمجموعه خود داشته و خواهد داشت.

ایجاد فهم مشترک برای بومی‌سازی در گروه فولاد مبارکه

وی خاطرنشان کرد: این جلسات از سال ۱۴۰۲ به‌صورت جدی‌تر و با محوریت مدیریت برنامه‌ریزی خرید و واحد بومی‌سازی فولاد مبارکه با شرکت‌های زیرمجموعه ادامه یافت. این در حالی است که امروز در گروه فولاد مبارکه، یک فهم مشترک در حوزه بومی‌سازی به وجود آمده؛ تاجایی‌که هریک از شرکت‌های زیرمجموعه، واحدی تحت عنوان واحد بومی‌سازی برای خود ایجاد کرده‌اند.

عطایی‌پور با بیان اینکه طبیعی است در کنار بومی‌سازی هر قطعه یا تجهیز، دانش مربوط به آن نیز وارد هر شرکت می‌شود، اذعان داشت: با گسترش فرهنگ بومی‌سازی، این الزام برای شرکت‌ها ایجاد می‌شود که با شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ارتباط برقرار کنند و همکاری‌های مشترک با آنان را افزایش دهند.

آمادگی فولاد مبارکه برای انتقال دانش و تجربیات در حوزه بومی‌سازی

وی تصریح کرد: طی سال‌های اخیر با افزایش میزان بومی‌سازی در گروه فولاد مبارکه، بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور بیش از گذشته فعال‌تر از قبل شده‌اند و همین امر منجر به امیدآفرینی میان جوانان نخبه و متخصص کشور شده است. از سوی دیگر، فولاد مبارکه میزان خرید قطعات موردنیاز خود را از شرکت‌های دانش‌بنیان افزایش داده و به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین حمایت‌کنندگان این شرکت‌ها مطرح شده است.

معاون خرید فولاد مبارکه با تأکید بر ضرورت تعمیم فرهنگ بومی‌سازی به دیگر فولادسازان کشور بیان داشت: فولاد مبارکه آمادگی کامل برای انتقال دانش و تجارب حوزه بومی‌سازی به دیگر صنایع فولادی کشور را دارد و در جلسات مربوطه این امر را به منصه ظهور می‌گذارد.

گام بلند فولاد مبارکه برای جهش بومی‌سازی در کشور

وی با بیان اینکه حرکت فولاد مبارکه برای ایجاد این هم‌افزایی منجر به جهش بومی‌سازی در کشور خواهد شد، اضافه کرد: امیدوارم با پیشرفت بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات بتوانیم کشور را از واردات بی‌نیاز کنیم. در حال حاضر، حدود ۹۰ درصد از قطعات و تجهیزات فولاد مبارکه بومی‌سازی شده و این اتفاق به‌عنوان الگوی مناسبی برای صنعت کشور است.

عطایی‌پور در ادامه عنوان داشت: فولاد مبارکه فراتر از بومی‌سازی قطعات و تجهیزات، اقدام به بومی‌سازی پودر‌های قالب ریخته‌گری و مواد نسوز موردنیاز کرده که این امر گام مهمی در استمرار تولید محصولات بوده است. شرکت‌های دانش‌بنیان پس از شناسایی معضلات صنعت فولاد، قطعات و تجهیزات موردنیاز آنان را بومی‌سازی و داخلی‌سازی می‌کنند.

در ادامه این جلسه، علی‌یار عراقی، مدیر برنامه‌ریزی خرید فولاد مبارکه، مهدی شهیدی، رئیس بومی‌سازی شرکت فولاد مبارکه و سعید کیانی، سرپرست واحد بومی‌سازی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان به بیان دیدگاه‌های خود در این زمینه پرداختند.

فولاد مبارکه دانش بومی‌سازی را به اشتراک می‌گذارد

علی‌یار عراقی، مدیر برنامه‌ریزی خرید فولاد مبارکه اظهار کرد: هدف از برگزاری این جلسات رسیدن به نقاط مشترک در حوزه بومی‌سازی گروه فولاد مبارکه است. فولاد مبارکه طی ۲۰ سال گذشته در حوزه بومی‌سازی توانسته نتایج قابل‌توجهی در کشور حاصل کند و اکنون دانشی را که طی این سال‌ها به دست آورده و بسیار ارزشمند است در میان دیگر فولادسازان کشور به اشتراک می‌گذارد. یکی دیگر از اهداف این جلسات مشترک، شناسایی و معرفی شرکت‌های توانمند در بومی‌سازی قطعات و تجهیزات است که منجر به تکمیل سبد محصولات و ارتقای کیفی کالا‌های داخلی خواهد شد.

شکل‌گیری برند «بومی‌سازی» با محوریت فولاد مبارکه

فولاد مبارکه جایگاه برتر بومی‌سازی کشور را دارد. با توجه به مأموریتی که از سوی ایمیدرو به فولاد مبارکه برای برندسازی محول شده، برند «بومی‌سازی» و برند «داخلی‌سازی» در کشور با محوریت فولاد مبارکه در حال شکل‌گیری است.

زیرساخت‌ها، دستورالعمل‌ها، یکپارچه‌سازی، سامانه‌ها و انتقال دانش طی جلسات قبلی کمیته بومی‌سازی بررسی شد و امروز در پنجمین جلسه کمیته بومی‌سازی گروه فولاد مبارکه، مباحث فنی و علمی این حوزه از سوی تیم کارشناسی بومی‌سازی فولاد مبارکه برای کارشناسان شرکت‌های زیرمجموعه در حال تبیین است.

تدوین آئین‌نامه بومی‌سازی در گروه فولاد مبارکه

مهدی شهیدی، رئیس بومی‌سازی شرکت فولاد مبارکه ابراز کرد: پیرو دستور مدیرعامل فولاد مبارکه مبنی بر ضرورت اشتراک دانش بومی‌سازی بین شرکت‌های زیرمجموعه و تعریف پروژه‌های مشترک جهت تجمیع نیاز‌ها و انجام پروژه‌های بومی‌سازی از سال گذشته، جلسات هماهنگی و هم‌افزایی گروه فولاد مبارکه با محوریت بومی‌سازی تشکیل شد.

وی افزود: این جلسه پنجمین جلسه کمیته بومی‌سازی گروه فولاد مبارکه است و یکی از اهداف مهم آن تدوین آئین‌نامه بومی‌سازی در گروه فولاد مبارکه است؛ فولاد مبارکه طی سال‌های گذشته در حوزه کمیّت و کیفیت بومی‌سازی به نتایج خوب و قابل‌قبولی رسیده است.

بومی‌سازی ۳۲۶ قطعه و تجهیز فولاد مبارکه از ابتدای سال تاکنون

رئیس بومی‌سازی شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه از سال ۱۳۹۰ تاکنون حدود ۱۰۴۶۰ قطعه و تجهیز در شرکت فولاد مبارکه بومی‌سازی شده و هرچه روبه‌جلو می‌رویم، تکنولوژی پیشرفته‌تر شده و بومی‌سازی این قطعات با تبدیل شدن سفارش‌ها از سطح قطعه به تجهیز و تجهیزات حیاتی خطوط تولید فولاد مبارکه، گسترده شده است، تصریح کرد: هدف‌گذاری ما تحقق ۹۰ درصدی تأمین نیاز‌های فولاد مبارکه از شرکت‌های داخلی است. از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون حدود ۳۲۶ قطعه و تجهیز بومی‌سازی شده؛ درحالی‌که در سال گذشته فرآیند بومی‌سازی ۱۱۵۲ قطعه و تجهیز در فولاد مبارکه صورت گرفته است.

سعید کیانی، سرپرست واحد بومی‌سازی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان نیز در این ارتباط اظهار کرد: واحد بومی‌سازی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان از سال ۱۳۹۷ با دستور معاونت توسعه تکنولوژی این مجموعه فعالیت خود را آغاز کرد و طی سه سال اخیر، بیش از گذشته موردحمایت مدیریت این مجموعه قرار گرفت.

توسعه بومی‌سازی به‌منظور کاهش توقفات پیش‌بینی‌نشده خطوط تولید

وی ادامه داد: توسعه بومی‌سازی به‌منظور کاهش توقفات پیش‌بینی‌نشده خطوط تولید در نواحی مختلف از سنگ‌شکن تا کارخانه‌های کنسانتره و گندله‌سازی در شرکت فولاد سنگان در حال انجام است. مدیریت بومی‌سازی وظیفه پشتیبانی از بخش بهره‌برداری و خطوط تولید را در راستای نیل به اهداف کمّی و کیفی تولید بر عهده دارد.

بومی‌سازی ۳۵۰ قطعه و تجهیز در فولاد سنگان

کیانی گفت: فولاد سنگان با ثبت درخواست‌های سفارش خرید به‌صورت موازی با واحد خرید، فرآیند بومی‌سازی را براساس وجود تکنولوژی تولید آن در کشور آغاز می‌کند و این وظیفه را تا مرحله رسیدن به کیفیت قطعه اصلی به‌منظور کاهش توقفات پیگیری می‌کند.

وی افزود: شرکت فولاد سنگان در این راستا بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ مدرک فنی ساخت در خصوص معادل‌سازی تأمین و ساخت قطعات تدوین کرده و بیش از ۳۵۰ قطعه و تجهیز را بومی‌سازی کرده است؛ این شرکت در راستای نیل به اهداف پیش‌بینی‌شده ذیل سند توسعه و استراتژیک خود، تأمین پایدار قطعات یدکی را به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین اهداف سازمانی در فرآیند‌های داخلی رصد می‌کند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده
همه کسانی که در انتخابات شرکت کردند یا از سر نقد وارد عرصه انتخاب نشدند، انتظار تحول دارند/ موفقیت بنده و دولت آینده، منوط به پایبندی به چشم‌انداز و سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری و عمل به قانون برنامه توسعه است/ تنها با همگرایی و قانون‌گرایی در منظومه حکومت می‌توانیم از تنگنا‌های پیش‌رو عبور کنیم
دکتر پزشکیان در مراسم تنفیذ دوره چهاردهم ریاست جمهوری:

همه کسانی که در انتخابات شرکت کردند یا از سر نقد وارد عرصه انتخاب نشدند، انتظار تحول دارند/ موفقیت بنده و دولت آینده، منوط به پایبندی به چشم‌انداز و سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری و عمل به قانون برنامه توسعه است/ تنها با همگرایی و قانون‌گرایی در منظومه حکومت می‌توانیم از تنگنا‌های پیش‌رو عبور کنیم