تاریخ: ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۵۴
بازدید: ۱۱۵
کد خبر: ۳۴۷۷۵۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

چرا واردات خودرو قفل شده است؟/ آیا التهاب بازار خودرو کاهش می‌یابد؟

چرا واردات خودرو قفل شده است؟/ آیا التهاب بازار خودرو کاهش می‌یابد؟
‌می‌متالز - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بحث واردات خودرو عملا قفل شده است، گفت: واردات خودرو باید انجام شود تا بازار را از التهاب خارج کند من بار‌ها تاکید کردم که خلاف عزت مردم است که برای خرید خودرو صف بکشند و منتظر بمانند که آیا سامانه خرید خودرو باز می‌شود یا نه.

به گزارش می‌متالز، فتح‌الله توسلی در خصوص واردات خودرو، اظهار داشت: در این خصوص، یک بحث، ضرورت واردات خودرو است یعنی اینکه واردات خودرو باید انجام شود یا نه؟! عده‌ای معتقدند با توجه به اینکه ما دو کارخانه بزرگ تولیدکننده خودرو در کشور داریم و ده‌ها هزار نفر هم در آنجا مشغول به کار هستند، پس نباید با واردات خودرو، آنها را تضعیف کنیم.

وی ادامه داد:، اما دیدگاه دوم معتقد است کارخانه‌ها کار خودشان را انجام دهند، اما بازار باید رقابتی باشد چراکه اگر رقابتی وجود نداشته باشد، این دو خودروساز ایرانی هر طور که می‌خواهند با مصرف کننده رفتار خواهند کرد و مصرف کننده چاره‌ای ندارد جز اینکه از آنها خرید کند.

توسلی نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کیفیت خودرو‌های ساخت داخل، اظهار داشت: کیفیت خودرو‌های داخلی پایین بوده و بهترین خودرو هم بعد از مدت کوتاهی دچار مشکل می‌شود و بحث ایمنی، مصرف سوخت و راحتی مسافر و راننده در برخی از خودرو‌های ایرانی دیده نمی‌شود؛ اما در دنیا، خودروساز‌های بزرگی که وجود دارند به دلیل اینکه به مصرف کننده اهمیت می‌دهند و استاندارد‌های بین المللی را رعایت می‌کنند، موظف هستند کیفیت خودرو را ارتقاء دهند. به عنوان نمونه خودروسازی «تویوتا» چند سال پیش چند هزار خودرو را به دلیل مشکل فنی کوچکی که داشت، از سراسر دنیا جمع آوری کرد.

وی با تاکید بر اینکه بحث واردات خودرو ضرورت است، گفت: واردات خودرو باید انجام شود تا بازار را از التهاب خارج کند من بار‌ها تاکید کردم که خلاف عزت مردم است که برای خرید خودرو صف بکشند و منتظر بمانند که آیا سامانه خرید خودرو باز می‌شود یا نه. مجلس، قانون واردات خودرو را تصویب کرد و دولت سیزدهم هم اجازه داد، اما نمی‌دانیم چرا موانعی در برابر این قانون گذاشته شده که عملا بحث واردات خودرو را قفل کرده است!

توسلی در پایان خاطرنشان کرد: عوارض گمرکی واردات خودرو بسیار بالا است، زیرا همانطور که گفتم، دیدگاه اول معتقد است اگر واردات خودرو به راحتی انجام شود، صنایع داخلی دچار مشکل می‌شوند بنابراین دولت می‌خواهد هم خودش سودی از گمرک ببرد و هم خودروسازان را به سود برساند.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده