تاریخ: ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۰۶
بازدید: ۳۱
کد خبر: ۳۴۷۷۶۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

اطلس بخریم یا کوییک؟/ بررسی تفاوت‌های محصول جدید سایپا با کوییک

اطلس بخریم یا کوییک؟/ بررسی تفاوت‌های محصول جدید سایپا با کوییک
‌می‌متالز - چند ماهی از تحویل جدیدترین محصول سایپا، یعنی اطلس می‌‎گذرد، اما سوال اصلی این است که تفاوت‌های آن نسبت به کوییک چیست و در آخر، اطلس بخریم یا کوییک؟

به گزارش می‌متالز، شرکت سایپا در نهایت پس از چند سال عرضه خودروی کوییک، تصمیم به انجام تغییراتی روی آن گرفت. اطلس G اولین تیپ از این خودرو به شمار می‌رود که علاوه‌بر تغییرات ظاهری بسیار، بهبود‌هایی از لحاظ آپشن‌ها و امکانات رفاهی تجربه کرده است. اما این تغییرات انجام‌شده روی اطلس، خرید آن را توجیه می‌کند؟

با توجه به اینکه شرکت سایپا تیپ‌های مختلفی از کوییک در بازار عرضه کرده، معیار مقایسه در این گزارش، کوییک GXL با اطلس G است.

قوای محرکه، همان پیشرانه قدیمی!

یکی از بزرگ‌ترین ایرادات وارد به محصولات سایپا، استفاده از پیشرانه ارتقایافته پراید برای طیف گسترده‌ای از محصولات است که با توجه به تکنولوژی به کار رفته قدیمی، آلایندگی بالا و بهره‌وری پایینی دارد. این شرکت اخیراً پس از انجام تغییراتی روی موتور M۱۳ پراید، توانست پیشرانه جدید خود را با حجم بالاتر و نام M۱۵ روانه بازار کند.

این قوای محرکه ارتقایافته از چهار سیلندر و هشت سوپاپ بهره می‌برد و توانایی تولید حداکثر ۹۱ اسب‌بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. تنها تفاوت کوییک و اطلس را می‌توان در مصرف سوخت متفاوت این دو خودرو دانست که کوییک به صورت ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۶.۷۷ لیتر و اطلس با مصرف کمی بیشتر، ۶.۸۳ لیتر سوخت مصرف می‌کند.

بهبود مشهود در طراحی ظاهری اطلس

در اولین نگاه به هاچ‌بک جدید اطلس می‌توان بهبود‌های ظاهری آن را نسبت به کوییک به صورت کامل متوجه شد. در نمای جلوی خودرو، فرم چراغ‌ها، سپر و جلوپنجره به صورت کامل تغییر داشته و اطلس با بهره‌گیری از چراغ‌های LED توانسته بهبود قابل قبولی نسبت به کوییک داشته باشد.

یکی از ایراداتی که به فیس‌لیفت خودرو‌های ایرانی گرفته می‌شود، تغییرات بسیار محدود در طراحی قسمت‌های جانبی این خودرو‌ها است. یعنی زمانی که از بخش جانبی به خودرو‌های ایرانی فیس‌لیفت شده نگاه کنید، در اغلب موارد هیچ تفاوتی نسبت به نسخه قبلی ندارند. اطلس سایپا نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به جز حذف چراغ‌راهنمای گلگیر‌ها و تغییر اندک فرم آیینه‌های جانبی، تفاوتی نسبت به کوییک ندارد.

اطلس بخریم یا کوییک؟ / بررسی تفاوت‌های محصول جدید سایپا با کوییک

شاید بتوان بهترین بهبود را تغییر نمای پشتی اطلس دانست. سایپا توانست با بازطراحی چراغ‌های پشتی و تبدیل آنها به چراغ‌های LED، نمای جذاب و به‌روزتری را نسبت به کوییک به نمایش بگذارد. از سوی دیگر پلاک خودرو نیز از درب صندوق عقب به روی سپر رفته که طراحی یک‌پارچه‌ای برای بخش عقب اطلس بخشیده است.

طراحی داخلی دگرگون شد، اما کیفیت نه!

با ورود به داخل کابین اطلس G، می‌توان متوجه تفاوت‌های گسترده آن با کوییک سایپا شد. تریم داخلی از رنگ مشکی ساده به کرم-مشکی تغییر پیدا کرده و کلیه ادوات داخلی، بهبود‌هایی از لحاظ طراحی نسبت به نسخه قبلی تجربه کرده‌اند.

هرچند خودرو‌های کوییک در تیپ‌های گران‌تر به نمایشگر مالتی‌مدیا نیز مجهز شدند، اما کوییک GXL از چنین آپشنی محروم است؛ بنابراین اطلس G علاوه‌بر تریم جذاب کرم، تغییرات دیگری هم دارد. نمایشگر مالتی‌مدیای لمسی با اندازه هفت اینچ، طراحی جذاب‌تر کلاستر پشت آمپر و همچنین تغییر دریچه‌های کولر از نوع پرایدی به نوع کروم را می‌توان جزو مهم‌ترین بهبود‌های اطلس نسبت به کوییک دانست.

اطلس بخریم یا کوییک؟ / بررسی تفاوت‌های محصول جدید سایپا با کوییک

تفاوت آپشن‌ها و امکانات رفاهی اطلس نسبت به کوییک

خودروی ساینا و کوییک به صورت کلی جزو اقتصادی‌ترین محصولات تولیدی در داخل کشور محسوب می‌شوند و به همین دلیل نباید انتظار چندان بالایی از لحاظ آپشنی از کوییک داشت؛ اما آیا سایپا قصد دارد با ارائه اطلس به عنوان یک خودروی جدید، انتظارات را بالا ببرد؟

هاچ‌بک جدیدالورود اطلس علاوه‌بر داشتن تمامی آپشن‌ها و امکانات رفاهی کوییک دارای امکانات دیگری مانند کنترل حرکت در سربالایی، کنترل لغزش در زمان حرکت، سانروف، دوربین دنده عقب، شیشه دودی عقب و آیینه‌های تاشو برقی است.

خرید اطلس به جای کوییک به‌صرفه است؟

در نهایت هرچند شرکت سایپا، اطلس را به عنوان یک خودروی کاملاً جدید می‌شناسند، اما این خودرو به صورت کلی نسخه بهبود یافته یا همان فیس‌لیفت کوییک به شمار می‌رود. باید توجه داشت که همه این بهبود‌ها با یک اختلاف قیمت ۱۱۷ میلیون تومانی امکان‌پذیر است؛ به این معنی که کوییک GXL در بازار نرخ ۴۲۲ میلیون تومان دارد، اما اطلس با ۵۳۹ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

حال در صورتی که خواهان امکانات بیشتر و طراحی جذاب‌تر هستید، اطلس می‌تواند گزینه خوبی باشد. اما باید توجه داشته باشید که کیفیت ادوات داخلی به هیچ عنوان تعریفی ندارد و بسیاری از خریداران خودرو از صدای آزاردهنده داخل کابین اطلس خبر می‌دهند.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده
همه کسانی که در انتخابات شرکت کردند یا از سر نقد وارد عرصه انتخاب نشدند، انتظار تحول دارند/ موفقیت بنده و دولت آینده، منوط به پایبندی به چشم‌انداز و سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری و عمل به قانون برنامه توسعه است/ تنها با همگرایی و قانون‌گرایی در منظومه حکومت می‌توانیم از تنگنا‌های پیش‌رو عبور کنیم
دکتر پزشکیان در مراسم تنفیذ دوره چهاردهم ریاست جمهوری:

همه کسانی که در انتخابات شرکت کردند یا از سر نقد وارد عرصه انتخاب نشدند، انتظار تحول دارند/ موفقیت بنده و دولت آینده، منوط به پایبندی به چشم‌انداز و سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری و عمل به قانون برنامه توسعه است/ تنها با همگرایی و قانون‌گرایی در منظومه حکومت می‌توانیم از تنگنا‌های پیش‌رو عبور کنیم