تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۱۷
بازدید: ۴۱
کد خبر: ۳۴۷۸۱۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

طرح‌های زیرساختی «آهن و فولاد ارفع» برای تحقق چشم‌انداز ۱۴۱۰

طرح‌های زیرساختی «آهن و فولاد ارفع» برای تحقق چشم‌انداز ۱۴۱۰
‌می‌متالز - شرکت آهن و فولاد ارفع برای تبدیل شدن به یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های معدنی و فولادی یکپارچه در کشور چشم‌انداز ۱۴۱۰ را ترسیم کرده است که تحقق آن نیازمند فاکتور‌های متفاوتی است. افزایش کمی و کیفی تولید، تامین انرژی و دسترسی به خطوط حمل‌ونقل ریلی و همچنین تولید محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر از مهمترین موضوعاتی است که باید در دستور کار قرار بگیرد. در این بین طرح‌های کوتاه و بلند مدت می‌تواند نقش بسیار مهمی در تحقق این برنامه ایفا کند.

به گزارش می‌متالز، صنعت فولاد کشور در نظر داشت تا در چشم‌انداز ۱۴۰۴ با بهره‌برداری از طرح‌های مختلف به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد دست پیدا کند. در اختیار داشتن منابع سنگ آهن و منابع گازی در کنار نیروی کار متخصص از دلایل اصلی شکل‌گیری این هدف بود، اما امروز هر سه بخش به نوعی به چالش جدی صنعت فولاد تبدیل شده‌اند.

حالا در آستانه تحقق این چشم‌انداز هرچند ظرفیت‌های نصب شده براساس هدف پیش بینی شده هستند، اما بهره‌برداری از آن با چالش همراه است. در چنین شرایطی شرکت‌های بزرگ معدنی و فولادی به سراغ ترسیم چشم‌انداز جدیدی رفته‌اند و برنامه توسعه‌ای خود را در قالب چشم‌انداز ۱۴۱۰ ارائه کرده‌اند.

شاید این چشم‌انداز بسیار دقیق‌تر از چشم‌انداز‌های غیر کارشناسی باشد که به فولادی‌ها تحمیل شد. بی‌شک امروز تولیدکنندگان فولاد یا شرکت‌های معدنی و صنعتی با علم به مشکلات به سراغ اجرای طرح‌های توسعه می‌روند و برای حل آنها چاره جویی می‌کنند. درنتیجه می‌توان این طور نتیجه گرفت که طرح‌های توسعه‌ای برای چشم‌انداز ۱۴۱۰ بسیار دقیق‌تر و کارشناسی‌تر از گذشته خواهد بود.

در این بین شرکت آهن و فولاد ارفع نیز به سراغ تدوین چشم‌اندازی برای افق ۱۴۱۰ خود رفته است تا با تحقق آن به یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های معدنی و فولادی یکپارچه در کشور تبدیل شود.

برای یکپارچه شدن باید طرح‌هایی به صورت کوتاه مدت و میان مدت تعریف و با بررسی‌های کارشناسی به مرحبه اجرا برسد.

اما تنها تعریف طرح مهم نیست بلکه، تامین سرمایه نیز از مهمترین موضوعاتی است که می‌تواند زمان بهره‌برداری را دست خوش تغییر کند. به همین دلیل این مجموعه باید در کنار اجرای طرح‌های توسعه‌ای برای ۱۴۱۰، از طرح‌هایی در کوتاه مدت جهت افزایش کمی و کیفی تولیدات خود استفاده کرده و میزان فروش خود را افزایش دهد.

برخی از طرح‌های توسعه‌ای در شرکت آهن و فولاد ارفع، طرح‌هایی هستند که در کوتاه مدت یعنی در سال جاری یا نهایت تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند.

به هر حال این مجموعه برای تبدیل شدن به یک مجتمع یک پارچه باید چالش‌های خود رد حوزه حمل‌ونقل و انرژی را به موازات افزایش تولید، پیش ببرد.

پروژه‌های کوتاه و میان مدت آهن و فولاد ارفع

اتصال به شبکه ریلی از مهمترین پروژه‌هایی است به طور کامل تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. سرمایه‌گذاری طرح به ۴۶,۳۱۳ میلیون ریال برآورد شده بود تا پایان خرداد سال جاری ۴۳ درصد پیشرفت داشته است. بهره‌برداری از این طرح دسترسی به مواد اولیه و همچنین بازار‌های هدف را از نظر زمانی کوتاه و هزینه‌های حمل‌ونقلی را کاهش می‌دهد.

اما پروژه دیگری که تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد مربوط به تامین آب در این مجموعه است. "احداث تصفیه‌خانه آب صنعتی با ظرفیت ۷۰۰۰ متر کعب در شبانه روز در بهار سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. این طرح علاوه بر تامین نیاز آبی، منجر به کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی می‌شود. درواقع این پروژه می‌تواند تا حدودی در راستای مسوولیت‌های اجتماعی باشد.

در این بین از مهمترین پروژه‌های این مجموعه باید به اجرای طرح نظارت کارگاهی طرح تولید و ذخیره‌سازی گاز طبیعی مایع (LNG)، اشاره داشت.

تامین گاز و کمبود آن در سه سال اخیر باعث شده تا تولید شرکت‌های فولادی تحت تاثیر قرار بگیرند. سرمایه‌گذاری در این طرح بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان بود و ظرفیت واحد مایع‌سازی به ظرفیت ۱۰۰ تن در روز و همچنین احداث دو مخزن به ظرفیت هرکدام ۳۰ هزار متر مکعب و تبخیر کننده LNG به ظرفیت ۴۶ هزار متر مکعب در ساعت در دستور کار است. اصلی‌ترین اهداف برای اجرای این طرح تداوم تولید آهن اسفنجی و شمش فولادی در ماه‌های سرد سال و جلوگیری از ضرر ۹۰ میلیون یورویی در سال به علت قطع گاز و تعادل توزیع گاز در شبکه گاز استان یزد است. 

این پروژه اولین پروژه ذخیره‌سازی LNG کشور است که می‌تواند در بحث تامین انرژی این واحد مثمر ثمر باشد. این پروژه طبق زمان‌بندی اعلام شده تا پایان مهر ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسد.

همچنین آهن و فولاد ارفع احداث خطوط ریل راه آهن و احداث انبار ۵۰۰۰ متر مربعی شماره ۲ را در برنامه‌های خود دارد که اولی در پایان ۶ ماهه اول ۱۴۰۴ و دومی تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

افزایش سرعت توسعه با طرح‌های زیرساختی

نگاه به طرح‌های کوتاه و میان مدت آهن و فولاد ارفع نشان می‌دهد، این مجموعه در کنار طرح‌هایی در حوزه کمی و کیفی بیشتر در حوزه تامین زیرساخت‌هایی از جمله حمل‌ونقل متمرکز شده است و سرمایه‌گذاری کرده است.

چنین نگاهی می‌تواند توسعه پایدار را به همراه داشته باشد. بدون شک افزایش تولید و ایجاد سیستم یکپارچه نیازمند تامین پایدار مواد اولیه و انرژی است. به هر میزان مجموعه‌ای ظرفیت خطوط تولید خود را افزایش دهد، اما در فصل زمستان گازی برای واحد آهن اسفنجی نداشته باشد نمی‌توان انتظار رشد بالایی در تولید و صادرات را متصور بود.

شرکت آهن و فولاد ارفع برای حل این چالش سعی بر آن داشته تا در گام اول برای تحقق چشم‌انداز ۱۴۱۰ خود به سراغ تامین زیرساخت‌ها برود. از سویی دیگر باید برای ارتباط بیشتر با بازار و همچنین تامین به موقع مواد اولیه خود را به راه آهن سراسری برساند.

چنین نگاهی و اجرای پروژه‌هایی سرعت توسعه در این مجموعه را افزایش می‌دهد. درواقع توسعه‌ای اصولی در حال شکل‌گیری است که در نتیجه آهن این مجموعه می‌تواند قطب تولید یکپارچه در کشور شود.

در کنار طرح‌های یاد شده، آهن و فولاد ارفع باید تمرکز خود را بر بالادست و پایین دست نیز متمرکز کند. درواقع در چشم‌انداز ۱۴۱۰ باید سبد محصولاتی ارفع توسعه پیدا کرده و محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر در دستور تولید قرار بگیرد.

رصد بازار برای توسعه فروش

اما در کنار موارد یاد شده از مهمترین موضوعاتی که در دستور کار این مجموعه برای تحقق برنامه ۱۴۱۰ قرار دارد، مساله رصد بازار و بررسی اشتهای مشتریان است. بدون شک بازار‌های جهانی با تغییر ذائقه به سمت فولاد‌هایی با ارزش افزوده بیشتر رفته‌اند و چندان تولید شمش نمی‌تواند سودآوری زیادی به همراه داشته باشد. اینکه چنین مجموعه‌ای خود را با تقاضای بازار‌های داخلی و صادراتی همراه کند منجر به افزایش فروش نیز خواهد شد. در واقع ارفع باید تمامی فاکتور‌های رسیدن به بهره وری بالا را امروز در سند چشم‌انداز خود لحاظ کرده و اجرای آنها را در اولویت بخش‌های مرتبط قرار دهد.

نگاه کارشناسی

در نهایت آن چیزی که منجر به توسعه این مجموعه و تحقق برنامه‌های آن برای چشم‌انداز ۱۴۱۰ می‌شود نگاهی کارشناسی و به روز است که بتواند برنامه‌هایی براساس نیاز روز را مطرح و بحران‌های پیش رو را مدیریت کند. گذر از بحران‌های ناشی از کمبود انرژی و رکورد شکنی‌ها در تولید و ترسیم افق ۱۴۱۰ حاکی از وجود چنین نگاهی در تیم آهن و فولاد ارفع است.

منبع: تیتر ۲۰

عناوین برگزیده
همه کسانی که در انتخابات شرکت کردند یا از سر نقد وارد عرصه انتخاب نشدند، انتظار تحول دارند/ موفقیت بنده و دولت آینده، منوط به پایبندی به چشم‌انداز و سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری و عمل به قانون برنامه توسعه است/ تنها با همگرایی و قانون‌گرایی در منظومه حکومت می‌توانیم از تنگنا‌های پیش‌رو عبور کنیم
دکتر پزشکیان در مراسم تنفیذ دوره چهاردهم ریاست جمهوری:

همه کسانی که در انتخابات شرکت کردند یا از سر نقد وارد عرصه انتخاب نشدند، انتظار تحول دارند/ موفقیت بنده و دولت آینده، منوط به پایبندی به چشم‌انداز و سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری و عمل به قانون برنامه توسعه است/ تنها با همگرایی و قانون‌گرایی در منظومه حکومت می‌توانیم از تنگنا‌های پیش‌رو عبور کنیم