تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۲۹
بازدید: ۲۵
کد خبر: ۳۴۷۸۸۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
کارشناس ارشد حوزه فلزات:

تداوم روند صعودی صادرات فولاد چین/ بازگشت ثبات به بازار جهانی فولاد در اکتبر ۲۰۲۴

تداوم روند صعودی صادرات فولاد چین/ بازگشت ثبات به بازار جهانی فولاد در اکتبر ۲۰۲۴
‌می‌متالز - کیوان جعفری طهرانی، کارشناس ارشد حوزه فلزات می‌گوید: سیاست‌های فعلی چین مبتنی بر توسعه صادرات فولاد است تا صنایع فولادی این کشور از ضرر خارج شوند. ولی با شروع تعطیلات طولانی مدت در چین یعنی از اول تا هفتم اکتبر و کاهش موجودی کارخانه‌های فولادی، شاهد بازار با ثبات‌تری خواهیم بود.

به گزارش می‌متالز، فولادسازان چینی در شش ماه نخست سال ۲۰۲۴ طی یک روند صعودی ۵۳.۴ میلیون تن فولاد به بازار جهانی صادر کردند که این رقم از رشد ۲۲ درصدی حجم کل صادرات فولاد چین در نیمه اول سال جاری در مقایسه با سال ۲۰۲۳ حکایت می‌کند. فولادسازان چینی معتقدند روند صعودی صادرات فولاد در نیمه دوم سال میلادی جاری نیز ادامه پیدا خواهد کرد تا سهم بیشتری از بازار جهانی فولاد به چینی‌ها تعلق گیرد. کیوان جعفری طهرانی، کارشناس ارشد حوزه فلزات در رابطه با روند صعودی صادرات فولاد چین در سال ۲۰۲۴ به خبرنگار ایراسین می‌گوید: سیاست‌های چین مبتنی بر توسعه صادرات فولاد است، زیرا بخش مسکن و ساخت‌وساز چین شرایط مناسبی ندارد و قادر به جذب تمام تولیدات داخلی چین نیست. در حالی که بخش مسکن بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فولاد در تمامی کشور‌ها محسوب می‌شود. از این رو چین به صادرات تولیدات فولادی خود روی آورده است تا صنایع فولادی این کشور از ضرر خارج شوند.

طبق توضیحات این کارشناس ارشد حوزه فلزات، چینی‌ها محصولات فولادی نورد گرم و سرد خود را با قیمتی پایین‌تر نسبت به دیگر رقبا از جمله هندوستان و روسیه عرضه می‌کنند. جعفری در این خصوص توضیح می‌دهد: جالب این است صادرات فولاد چین به آمریکای جنوبی نیز صورت می‌گیرد در حالی که پیش‌تر آمریکای جنوبی محصولات فولادی خود را به دلیل فاصله کم از برزیل به عنوان هشتمین تولیدکننده فولاد جهان خریداری می‌کرد. در مقابل چین در سال ۲۰۲۴ بازار آمریکا جنوبی را نیز از آن خود کرده است. البته این اتفاق جدیدی در بازار جهانی فولاد نیست و ابتدای حمله نظامی روسیه به اوکراین هم شاهد زیر فروشی محصولات فولادی توسط روسیه و به اصطلاح دامپینگ قیمتی در بازار جهانی فولاد به دنبال تحریم این کشور بودیم.

این کارشناس ارشد حوزه فلزات با اشاره به تأثیرات منفی افزایش صادرات چین بر بازار صادراتی دیگر کشور‌ها بیان می‌دارد: افزایش صادرات چین سایر کشور‌ها را نیز تحت فشار قرار می‌دهد و به صنایع فولادی آنها ضرر وارد می‌کند، از جمله این کشور‌ها باید به ایران اشاره کرد که شمش فولادی آن با قیمت ۴۷۲ دلار در هر تن نیز به سختی به فروش می‌رسد چراکه قیمت میلگرد در بازار جهانی کاهش چشمگیری یافته است، به طوری که کسی زیر بار خرید میلگرد روسیه با قیمت هر تن ۵۲۰ دلار هم نمی‌رود.

ریزش قیمت مواد اولیه صنعت فولاد در چین

بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت مواد اولیه صنعت فولاد مانند سنگ آهن، قراضه آهن و… در این کشور افت چشمگیری داشته است، به طوری که قیمت قراضه آهن چین در آخرین روز‌های جولای به حوالی ۳۶۶۷.۳ یوان در هر تن رسید که این رقم پایین‌ترین قیمت قراضه آهن در چین طی چهار سال گذشته است. جعفری با تاکید بر این موضوع بیان می‌دارد: اکنون چین با هدف بقای صنایع فولادی خود به فروش عرضه محصولات فولاد با قیمت پایین‌تر روی آورده است و تولیدکنندگان به دلیل حاشیه سود فروش پایین خود ناچارند به قیمت مواد اولیه و صنایع بالادستی مانند سنگ آهن و زغال سنگ برای کاهش قیمت‌ها فشار بیاورند.

وی اضافه می‌کند: یکی از علل سقوط بهای سنگ آهن فشار فولادسازان جهت کاهش قیمت‌هاست. البته موجودی سنگ آهن در بنادر چین به بالاترین رقم طی چهار سال اخیر رسیده و این موضوع به خودی خود فشار مضاعفی بر کاهش قیمت‌ها ایجاد می‌کند. در مجموع این روال طبیعی بوده و زمانی که حاشیه سود فولادسازان کاهش یابد، محصولات پایین دستی به تبع از کاهش قیمت محصولات بالادستی، با بهای پایین‌تری عرضه خواهند شد.

افزایش صادرات فولاد با بخشنامه جدید چین

این کارشناس ارشد حوزه فلزات عقیده دارد شرایط بازار جهانی فولاد تا اکتبر سال جاری به همین منوال ادامه خواهد یافت ولی با شرع تعطیلات اکتبر در چین شاهد بازار باثبات‌تری خواهیم بود. جعفری دراین‌باره می‌گوید: علاوه بر رکود بازار مسکن چین، بخشنامه جدید چین یکی دیگر از علل فروش محصولات طویل ساختمانی این کشور با قیمت پایین است. طبق بخشنامه دولت چین، فولادسازان باید از ۲۵ سپتامبر مصادف با چهارم مهر استاندارد جدیدی را در زمینه تولید محصولات طویل ساختمانی رعایت کنند.

وی ادامه می‌دهد: فولادسازان چینی نیز به دلیل موجودی بالای خود به زیر فروشی روی آورده‌اند، زیرا چین از تاریخ فوق اجازه مصرف تولیدات با استاندارد سابق را در بازار داخلی خود نمی‌دهد که این موضوع افزایش حجم صادرات محصولات فولادی چین را به دنبال دارد.

در انتها جعفری تاکید می‌کند: از آنجایی که تعطیلات طولانی مدتی در چین از اول تا هفتم اکتبر وجود دارد و رعایت این بخشنامه نیز پس از تعطیلات اکتبر الزامی می‌شود، من معتقدم پس از تعطیلات و با اجرا این بخشنامه شاهد بازار به نسبت با ثبات‌تری خواهیم بود، زیرا موجودی محصولات این کارخانه‌ها تا قبل از اکتبر به فروش رفته است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده