تاریخ: ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۵۲
بازدید: ۳۴
کد خبر: ۳۵۲۲۰۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

شاه کلید توسعه در دست آهن و فولاد ارفع

شاه کلید توسعه در دست آهن و فولاد ارفع
‌می‌متالز - شرکت آهن و فولاد ارفع با تدوین چشم‌انداز ایجاد بزرگ‌ترین مجتمع یکپارچه معدنی و صنعتی است که اولین گام آن با توسعه در حوزه معدن و ایجاد معاونت معدنی در چارت سازمانی این مجموعه رقم خورده است.

به گزارش می‌متالز، اتمام ذخایر معدنی یا کاهش ذخایر در اختیار از اصلی‌ترین نگرانی‌های شرکت‌های معدنی و همچنین سهامداران آنهاست.

این نگرانی تا جایی پیشرفت که شرکت‌های فولادی نیز برای تامین پایدار مواد اولیه و توسعه اکتشافات که حلقه مفقوده توسعه معدن است پا پیش گذاشته و وارد سرمایه‌گذاری شدند. حتی پروانه‌های اکتشافی نیز به اسم شرکت‌های فولادی صادر شد. 

امروز دیگر توسعه اکتشافات به دست فولادی‌ها اقدامی خارج از حوزه فعالیت نبوده و توسعه در این بخش جزیی از فعالیت‌های این مجموعه‌ها شده است. 

در این میان شرکت آهن و فولاد ارفع نیز با تدوین چشم‌انداز تکمیل زنجیره ارزش، آینده‌ای روشن را برای خود ترسیم کرده است که دسترسی به حلقه‌های بالادستی می‌تواند موفقیت این نقشه راه را چند برابر کند. 

شرکت آهن و فولاد ارفع برای تحقق این موضوع معاونت معدنی را از سال ۱۴۰۱ در چارت سازمانی خود قرار داد تا بتواند در این زمینه با تمرکز بیشتری فعالیت‌های خود را پیش ببرد. تشکیل این معاونت باعث شد تا برنامه‌ریزی‌های اکتشافی در این مجموعه با سرعت بالایی اجرایی شود.

برهمین اساس از نیمه دوم سال گذشته این شرکت در راستای راهبرد ورود به صنایع بالادستی و تکمیل زنجیره تامین مواد اولیه اقدام به عقد یک فقره قرارداد سرمایه‌گذاری در اکتشاف تکمیلی و استخراج سنگ آهن در یکی از بزرگ‌ترین آنومالی‌های اکتشافی سنگ آهن کشور واقع در استان یزد محدوده “درانجیر” به مساحتی حدود ۱۲۱ کیلومتر کرده است.

برآورد‌های اولیه از ذخیره موجود در این محدوده بالغ بر ۶۰ میلیون تن سنگ آهن با عیار متوسط ۴۰-۴۲ درصد است که سهم شرکت ارفع از این مشارکت ۵۰ درصد از کلوخه سنگ آهن استخراجی در طول دوره ۲۰ ساله اکتشاف و بهره برداری خواهد بود.

اتمام اکتشاف و اثبات ذخیره قطعی و آغاز عملیات استخراج از این محدوده گام بلندی در تامین پایدار مواد اولیه و تکمیل زنجیره ارزش خواهد بود.

همانطور که برنامه‌های این مجموعه در حوزه اکتشافات نشان می‌دهد در ادامه مسیر میزان تولید کنسانتره و گندله سنگ آهن با افزایش عملیات معدنی بیشتر خواهد شد و آهن و فولاد ارفع می‌تواند تولید آهن اسفنجی خود را نیز با رشد همراه کند.

اطمینان از تامین مواد اولیه می‌تواند در ادامه این مسیر و در چشم‌انداز پیش رو سبد محصولات این شرکت را متنوع‌تر کند. درواقع با کاهش قیمت تمام شده در تامین مواد اولیه بر اساس ورود مجموعه به بخش معدن، بخشی از این هزینه راهی توسعه خطوط تولید در حلقه‌های میانی و پایین‌دست خواهد شد. در نتیجه این اقدام می‌توان منتظر ورود این مجموعه به تولید فولاد‌هایی با ارزش افزوده بالاتری بود که روند صادراتی آن را هم تسهیل می‌کند. 

نکته مهم و اصلی درباره این نقشه راه آن است که مجموعه آهن و فولاد ارفع شاه کلید توسعه را در دست گرفته و می‌داند که توسعه پایدار و رسیدن به مجتمع یکپارچه نیازمند در اختیار داشتن معدن و ورود به این حوزه است. 

این نگاه منجر به برنامه ریزی مشخصی می‌شود که آهن و فولاد ارفع می‌تواند از ابتدا تا انتهای زنجیره معدن را به صورت دقیق و کارشناسی گسترش دهد.

نگاه توسعه‌ای برای زنجیره فولاد در ادامه مسیر سوددهی این مجموعه را هم افزایشی می‌کند. این موضوع می‌تواند توسعه را هم سرعت بخشیده و توان رقابتی این مجموعه را افزایش دهد.

به هر میزان آهن و فولاد ارفع بتواند هزینه‌های تولیدی خود را به ویژه در بحث تامین مواد اولیه کاهش دهد در ادامه موضوع قدرت خود هم در بازار داخلی و هم بازار صادراتی را افزایشی خواهد کرد. 

منبع: تیتر ۲۰

عناوین برگزیده