تاریخ: ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۵۹
بازدید: ۲۴
کد خبر: ۳۵۲۲۹۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

برنامه‌ریزی فولاد مبارکه برای تولید ورق‌های سیلیکونی و ایجاد ارزش افزوده هزار برابری

برنامه‌ریزی فولاد مبارکه برای تولید ورق‌های سیلیکونی و ایجاد ارزش افزوده هزار برابری
‌می‌متالز - مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: این شرکت در سال ۱۴۰۲ به‌عنوان دومین شرکت برتر در شاخص ایجاد ارزش افزوده معرفی شد و این جایگاه به این دلیل به دست آمده که فولاد مبارکه سنگ آهن را که در حالت اولیه ارزشی معادل ۱۲۰ هزار تومان دارد را به ورق قلع‌اندودی تبدیل می‌کند که ارزش هر تن آن بالای ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان است و هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی برای تولید ورق‌های سیلیکونی است که ارزش سنگ آهن را هزار برابر کرده و این چیزی جز «کیمیاگری» نیست.

به گزارش می‌متالز، محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در جلسه با معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور گفت: امروز فولاد مبارکه با سهم ۱.۵ درصدی از تولید ناخالص ملی و سهم ۴.۵ درصدی از تولید ناخالص بخش صنعت، بزرگترین مجموعه بخش صنعتی و معدنی کشور است و تفاوتی که این شرکت با دیگر شرکت‌های بزرگ و پیشران صنعتی دارد، همکاری آن با سه هزار شرکت بزرگ و کوچک در بالادست و پایین‌دست است که اغلب آنها جزو بزرگترین شرکت‌های صنعتی و معدنی کشور هستند.

وی گفت: به جرات می‌گویم اگر فولاد مبارکه ایجاد نشده نبود، طی سه دهه اخیر و به‌ویژه در دوران تحریم، کمر اقتصاد و صنعت کشور خم می‌شد؛ در حوزه نوآوری و فناوری نیز سال‌های متوالی است که فولاد مبارکه بالاترین سطح جایزه تعالی سازمانی و بالاترین سطح جایزه فناوری و نوآوری کشور را به خود اختصاص داده است.

وی دامه داد: در حال حاضر بیش از ۳۰ هزار نفر به صورت مستقیم در شرکت فولاد مبارکه مشغول به کار هستند و این شرکت به صورت غیرمستقیم برای ۴۰۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است؛ ارزش فعلی سهام فولاد مبارکه در بورس، ۱۰ میلیارد دلار است و این شرکت در سال ۱۴۰۱ به‌عنوان شرکت برتر در شاخص ایجاد ارزش افزوده بوده است.

وی افزود: همچنین فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۲ به‌عنوان دومین شرکت برتر در شاخص ایجاد ارزش افزوده معرفی شد و این جایگاه به این دلیل به دست آمده که فولاد مبارکه سنگ آهن را که در حالت اولیه ارزشی معادل ۱۲۰ هزار تومان دارد را به ورق قلع‌اندودی تبدیل می‌کند که ارزش هر تن آن بالای ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان است و هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی برای تولید ورق‌های سیلیکونی است که ارزش سنگ آهن را هزار برابر کرده و این چیزی جز «کیمیاگری» نیست.

طیب‌نیا گفت: یکی از مزایای صنعت فولاد در ایران این است که کل زنجیره تولید فولاد داخل کشور است و این صنعت محصولات با ارزش افزوده بالایی را تولید می‌کند؛ این در حالی است که همه فرآیند بلوغ در فولاد مبارکه و کسب افتخارات این مجموعه با برنامه‌ریزی‌های دقیق محقق شده و همه دستاورد‌ها به‌صورت واقعی به دست آمده است.

استفاده از تکنولوژی روز دنیا و دنباله‌روی هوشمند از تکنولوژی‌های جدید در فولاد مبارکه

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در جلسه با معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور افزود: فولاد مبارکه استفاده از تکنولوژی روز دنیا و دنباله‌روی هوشمند از تکنولوژی‌های جدید را برای کسب موفقیت‌های خود همواره در دستور کار خود داشته و طی سه دهه گذشته توسعه کمّی در فولاد مبارکه شکل گرفته است.

وی بیان کرد: ما در فولاد مبارکه طی سه سال گذشته چالش‌های صنعت فولاد و زنجیره فولاد را بررسی و به این نتیجه رسیده‌ایم که باید رویکرد‌های جدید را اتخاذ کنیم تا بتوانیم همچنان در جایگاه خود باقی بمانیم.

وی گفت: در این راستا ۵ رویکرد اصلی را در دستور کار قرار داده‌ایم که اولین رویکرد آن استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود و به عبارت دیگر تمرکز بر تولید است؛ در کشور ما ظرفیت‌های بالقوه‌ای وجود دارد و سرمایه‌گذاری‌های خوبی در حوزه‌های مختلف صورت گرفته، اما مشکلی که وجود دارد، عدم بهره‌برداری درست از این ظرفیت‌هاست.

فولاد مبارکه تنها شرکت فولادی کشور است که در سال گذشته با صددرصد ظرفیت خود فعالیت کرد

محمدیاسر طیب‌نیا گفت: در حال حاضر از سرمایه‌های موجود در کشور به خوبی استفاده نمی‌شود و براساس آمار وزارت صمت، تنها از ۴۵ درصد ظرفیت صنعت کشور استفاده می‌شود و این درصد در صنعت فولاد ۶۵ درصد است و ممکن است تا سه سال آینده به دلیل ایجاد ظرفیت‌های جدید، این عدد به کمتر از ۵۰ درصد برسد و از این رو استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها یکی از استراتژی‌های اصلی در شرکت فولاد مبارکه است.

وی افزود: به دلیل محدودیت‌های انرژی در سال ۱۴۰۰، میزان تولید فولاد در کشور روند نزولی پیدا کرد، اما فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱ موفق شد روند تولید خود را به روند رو به رشدی تبدیل کند؛ فولاد مبارکه تنها شرکت فولادی و تنها صنعت انرژی‌بر کشور است که توانسته در سال گذشته با صددرصد ظرفیت به فعالیت خود ادامه دهد و امسال نیز تولید خود را علی‌رغم افزایش محدودیت‌های انرژی نسبت به سال گذشته افزایش داده است.

وی گفت: استراتژی بعدی فولاد مبارکه، توسعه متوازن است و این شرکت توسعه متوازن را جایگزین توسعه کمّی کرده است؛ ما در زنجیره تولید فولاد، تولید محصولات کیفی را در دستور کار قرار داده و توسعه‌ها را به سمت محصولات کیفی سوق داده‌ایم.

منبع: چیلان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده