تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۴۲
بازدید: ۲۵
کد خبر: ۳۴۷۸۵۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

بحرانی شدن صنعت فولاد با کمبود انرژی

بحرانی شدن صنعت فولاد با کمبود انرژی
‌می‌متالز - از آنجایی که فولاد یکی از کالا‌های استراتژیک کشور به شمار می‌رود حمایت از تولید آن یکی از مباحث کلیدی است. عرصه‌ای که می‌تواند به درآمدزایی، اشتغال و ارزآوری کمک کند.

به گزارش می‌متالز، در این بین بهره‌وری عوامل تولید از جمله انرژی در کارخانجات فولاد را می‌توان یکی از راه‌های افزایش تولید و رسیدن به ظرفیت اسمی کارخانجات دانست، اما متاسفانه ناترازی انرژی که در سال‌های اخیر به شکل جدی صنایع را تحت تاثیر قرار داده از ریسک‌های بزرگ صنعت فولاد به حساب می‌آید به طوری که بسیاری از واحد‌های این صنعت با مشکل جدی تامین انرژی در زمستان و تابستان رو‌به‌رو شده‌اند.

فعالان این صنعت در شرایط فعلی چند روز در هفته با خاموشی مواجه و عملا تولیدشان با چالش مواجه شده است و شرایط کسب‌و‌کارشان به دلیل ناتراژی انرژی مساله‌ساز شده است. قطعی برق باعث شده که عملا ظرفیت تولید کاهش یابد و ضمن اینکه برخی از محصولات هم با ظرفیت کم تولید می‌شوند. با این شرایط متاسفانه نمی‌توانیم به چشم‌اندازی که برای سال‌ جاری ترسیم کرده‌ایم دست پیدا کنیم. در این بین تولیدکنندگان حتی امیدی به کارکرد سال قبل خود هم ندارند تا بتوانند رکورد سال گذشته خود را بشکنند!

در این خصوص یک فعال معدنی از محدودیت‌ها در حوزه انرژی گلایه کرد و گفت: اوضاع صنعت فولاد بحرانی شده است.

مسعود امامی افزود: متاسفانه تولیدکنندگان با محدودیت انرژی مواجه‌اند به گونه‌ای که به دلیل ناتراژی در حوزه برق و قطعی‌های مکرر به طور مثال تولیدات مشابه یک مجموعه معدنی نسبت به ماه قبل ۲۰‌ درصد کاهش پیدا کرده است.

امامی با بیان اینکه در شرایط فعلی با توجه به اینکه در حوزه انرژی‌بر فعالیت داریم به سختی می‌توانیم محصولات خود را به ۵۰‌ درصد تعهد صادراتی‌مان برسانیم، افزود: زیر فشار تحریم‌ها و قرارداد‌های بین‌المللی قرار گرفته‌ایم که امیدواریم به زودی این مشکل حل شود.

وی در مورد راهکار‌های مواجهه با ناترازی انرژی نیز گفت: مدیریت‌ها جهت کنترل و برخورد با ناتراژی انرژی بسیار مهم است، به گونه‌ای که اگر با یک برنامه‌ریزی به نوبت، یک هفته تا ۱۰ روز یک بار هر تولیدکننده به تعطیلی اقدام کند، تاحدودی می‌توانیم از این وضعیت بحران خارج شویم، اما با این حال دو روز در هفته با خاموشی مواجه می‌شویم و عملا تولید ما هم با چالش مواجه شده است و شرایط کسب‌و‌کار به دلیل ناترازی انرژی مساله‌ساز شده است.

این فعال معدنی اضافه کرد: تقریبا از ۴۰ روز گذشته کل یکی از شهرک‌ها دچار قطعی‌های مکرر و محدودیت‌های برق شده است، اما از ۱۰روز گذشته به جز بحث تعطیلی‌ها، مجددا خواستار کاهش پیک مصرف در روز هم شده‌اند. به عنوان نمونه در یکی از شرکت‌ها که می‌توانند ۵ مگاوات برق استفاده کنند پس از پیگیری‌های متعدد به این نتیجه رسیدیم که بیش از ۴/۱ مگاووات برق مصرف نکنیم یعنی عملا هم ظرفیت کاهش یافته و هم باید برخی از محصولات خود را با ظرفیت کم تولید کنیم.

وی گفت: متاسفانه نمی‌توانیم به چشم‌اندازی که برای سال‌جاری ترسیم کرده‌ایم دست یابیم، تمامی تولیدکنندگان حتی امیدی به کارکرد سال قبل خود نیز ندارند تا بتوانند رکورد سال گذشته خود را بشکنند.

قطع گاز فولادی‌ها زودتر از موعد خواهد بود

در این خصوص امیر علیقلی‌زاده، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت گفت: امسال قطعی و اعمال محدودیت برق صنایع فولادی براساس گزارش پیش‌بینی شده ما از ماه سوم سال شروع شد؛ اکنون پیش‌بینی آغاز قطعی‌های گاز حتی زودتر از زمان گذشته وجود دارد. از طرفی مجوز‌های زیر ۳۰‌ درصد پیشرفت که تنها در مرحله زمین هستند، به مرحله ابطال می‌رسند.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت اظهار داشت: درخصوص ورق گالوانیزه، گروه کالایی این محصول به ۲۶ ارتقا پیدا کرده و شرایط عدم دریافت ارز وارداتی را پیدا کرده است. درخصوص ورق سرد و رنگی نیز مکاتبه انجام شده و دیروز در سامانه اعمال شد و گروه کالایی آن به ۲۶ افزایش پیدا کرد. توصیه ما این است که تعرفه پیشنهادی را از طریق انجمن فولاد اعلام کنیم.

علیقلی‌زاده خاطرنشان کرد: دفتر صنایع معدنی بالاترین تاییدیه را در سامانه جامع تجارت دارد. برخی تولیدکنندگان هنوز برنامه تولید خود را اعلام نکرده‌اند که از آنها می‌خواهیم زودتر این برنامه را ارائه کنند تا بتوانیم برای تامین نیاز‌های ارزی آنها اقدام کنیم. کارشناسان باور دارند برای بهبود بهره‌وری عوامل موثر در تولید فولاد لازم است با بهره‌گیری از شیوه‌ها و متد‌های علمی، تحقیقات کاربردی متناسب با شرایط و امکانات کشور را اجرا کرد و در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های آتی از آنها بهره گرفت.

در این بین باید توجه داشت که طی سال‌های اخیر به ویژه با تغییرات اقلیمی و افزایش دما و از سویی افزایش تعداد مشترکان برق به ویژه در بخش صنعت و خانگی ناترازی انرژی تشدید شده است، این ناترازی‌ها منجر به اعمال خاموشی در صنایع بیش از دیگر بخش‌ها و به ویژه صنایع فولادی شده است، رویکردی که سال‌هاست صنعت فولاد را با وجود جایگاه ویژه‌ای که دارد متضرر کرده و منجر به تعطیلی کارخانه‌ها نیز شده است.

چندی پیش وحید یعقوبی، معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور با اشاره به چالش‌های تولیدکنندگان فولاد با کمبود انرژی گفت: این چالش مدت‌ها است که وجود دارد و در صورت کمبود انرژی شرکت‌های فولادی اولین شرکت‌هایی هستند که محدودیت انرژی برای آنها اعمال می‌شود. او با بیان اینکه سال گذشته قطعی انرژی در تابستان و زمستان بیش از سال ۱۴۰۱ بوده است، اضافه کرد: برنامه تولید فولاد در کشور ۴۰‌ میلیون تن بود که با توجه به محدودیت‌های اعمال شده حدود ۷‌ میلیون تن از برنامه عقب هستیم.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور تصریح می‌کند: با برآورد‌های صورت‌گرفته در سال ۱۴۰۲ محدودیت‌های انرژی حدود سه‌ میلیارد دلار به صنایع فولادی خسارت‌زده و این در حالی است که هر سال شاهد افزایش قیمت انرژی برای شرکت‌های تولید‌کننده فولاد هستیم و امسال این افزایش ۲۰‌ درصد بوده است. یعقوبی با بیان اینکه رقابت در بازار جهانی فولاد نیازمند همکاری همه بخش‌ها با تولید است، می‌افزاید: انتظار داریم وزارت نیرو و وزارت نفت در زمینه تامین انرژی برنامه جدی‌تری داشته باشند از سویی نیز خودتامینی انرژی را در برخی از شرکت‌های فولادی داشته‌ایم که می‌تواند به کاهش محدودیت‌ها کمک کند.

منبع: روزگار معدن

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده