تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۳۰
بازدید: ۱۴
کد خبر: ۳۴۷۹۵۲

رشد ۷ درصدی خروجی سدها/ لزوم مصرف بهینه آب با افزایش دما

رشد ۷ درصدی خروجی سدها/ لزوم مصرف بهینه آب با افزایش دما
‌می‌متالز - سال جاری آبی ۳۲.۶۰ میلیارد متر مکعب است در حالی که سال گذشته ۳۰.۴۳ میلیارد متر مکعب بوده و رشد ۷ درصدی خروجی سد‌ها را نشان می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، در حال سپری کردن گرم‌ترین روز‌های سال هستیم و با افزایش دما به همان میزان مصرف آب هم افزایش پیدا می‌کند حتی سخنگوی صنعت آب در رابطه با این موضوع گفت: در هفته‌های اخیر و اشاره به افزایش دمای بالای ۵۰ درجه سانتیگراد در برخی استان‌ها نسبت به سال‌های گذشته، از تأثیرپذیری جدی مصرف آب از این شرایط یاد کرد و به رشد مضاعف مصرف آب به‌دلیل رشد جدی دما‌های حداقل روزانه در هفته‌های اخیر را نشان می‌دهد.

قاسم‌زاده با بیان اینکه افزایش مصرف آب با افزایش دما‌های حداقل روزانه ارتباط مستقیم دارد، گفت: با افزایش دمای حداقل، ساعات روشن ماندن کولر‌ها افزایش می‌یابد و بعضاً تا ۶۰۰ لیتر بر روز توسط کولر‌های خانگی آب مصرف می‌شود که معادل مصرف یک خانواده است.

ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۲۴۴،۸ میلیمتر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت ۲۳۷،۵ میلیمتر ۳ درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ۲۰۴،۸ میلیمتر ۱۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

همچنین وضعیت سد‌ها در مقایسه با سال آبی گذشته افزایش ورودی را نشان می‌دهد که در سال آبی جاری ۴۰.۰۴ میلیارد مترمکعب رسیده که نسبت به سال گذشته با ۳۷.۶۵ میلیارد مترمکعب رشد ۶ درصدی را نشان می‌دهد.

البته خروجی آب سد‌ها روند افزایشی داشته است به طوری که در سال جاری ۳۲.۶۰ میلیارد مترمکعب در حالی که سال گذشته ۳۰.۴۳ میلیارد مترمکعب بوده که نشان دهنده رشد ۷ درصدی خروجی سد‌ها است.

همچنین آب موجود در مخازن سد‌ها از ابتدای سال آبی تا ۱۳ تیرماه به ۲۹.۵۰ میلیارد مترمکعب رسیده است که سال آبی گذشته این عدد نزدیک به ۲۷.۷۹ میلیارد مترمکعب بوده است که رشد ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد همچنین پرشدگی سد‌های آبی کشور به ۵۶ درصد می‌رسد.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین