تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۰۸
بازدید: ۱۸
کد خبر: ۳۴۸۰۲۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نقش کابینه در بن‏‏‌بست تالار شیشه‏‏‌ای

نقش کابینه در بن‏‏‌بست تالار شیشه‏‏‌ای
‌می‌متالز - ریزش‌های مداوم بازار سرمایه به دلایل بنیادین اقتصادی برمی گردد، اما متغیر‌های غیراقتصادی در چند روز اخیر در منطقه ضریب بیشتری در افت شاخص داشتند.

به گزارش می‌متالز، به نظر می‌رسد بازار به مولفه‌هایی جهت تغییر روند خود نگاه می‌کند. یکی از این مولفه‌ها آرامش در فضای منطقه‌ای است و تا زمانی که این تنش‌ها وجود دارد و بالاست، نمی‌توان انتظار چندانی برای بهبود وضعیت بازار داشت. متغیر‌های بنیادینی که روی بازار اثرگذارند، شامل قیمت‌گذاری دستوری، اختلاف میان نرخ دلار سامانه نیما و بازار آزاد، نرخ بهره و نرخ بازدهی اوراق دولتی، نرخ انرژی و خوراک صنایع و ناترازی در بخش انرژی صنایع است که همگی در افت‌هایی که در بازار وجود دارد تاثرگذار بودند، اما متغیر‌های غیراقتصادی اخیر بر این رخداد شدت بخشیدند.

کنترل هیجانات؛ چرا و چگونه؟

کنترل و محدودیت دامنه نوسان قیمت، یک ریزساختار در دنیا و ابزاری در دست ناظر بازار است که از واکنش‌های بیش از حد سرمایه‌گذاران جلوگیری و احساسات آنها را مدیریت می‌کند. به نظر می‌رسد کنترل دامنه قیمت، بلافاصله بعد از اتفاقات روز چهارشنبه هفته گذشته، یک تصمیم ضروری بود. اما سازمان بورس و اوراق بهادار با یک تاخیر دست به این اقدام زد که می‌تواند مثمرثمر باشد و حداقل اجازه می‌دهد سطح هیجانات فروکش کند و سرمایه‌گذاران واکنش بیش از اندازه نسبت به رویداد‌هایی که پیرامون اقتصاد کشور و بازار سرمایه رخ می‌دهد، نشان ندهند.

در کنار کنترل دامنه نوسان، مولفه‌های دیگری وجود دارد که بخشی از آن به این برمی گردد که چه تصمیمات بنیادینی گرفته شود تا سودآوری بنگاه‌ها را تحت‌تاثیر قرار دهد و چه تصمیماتی باید اتخاذ شود تا احساس اعتماد سرمایه‌گذاران را به بازار سرمایه برگرداند. این تصمیمات می‌تواند شدت فروش در بازار سرمایه را کنترل کند و کاهش دهد تا سرمایه‌گذاران با احساس آرامش بیشتری به تصمیم‌گیری درباره سرمایه‌گذاری خود اقدام کنند.

لزوم خروج بازار از بلاتکلیفی

بخش بزرگی از مولفه‌هایی که بازار سرمایه از آن تاثیر می‌پذیرد، ناشی از تصمیمات دولتمردان است و از همین حیث، کابینه جدید و تصمیمات دولت چهاردهم از اهمیت زیادی برخوردار است؛ به‌ویژه افرادی که در وزارت نفت، وزارت اقتصاد، بانک‌مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت انتخاب می‌شوند و انتخاب آنان، می‌تواند نقشه راه دولت دکتر پزشکیان را نسبت به وضعیت اقتصاد کشور، شفاف و مشخص کند.

بازار سرمایه بازاری است که پویاست و اتفاقات مهم پیرامون خود را رصد می‌کند. به نظر می‌رسد دولت دکتر پزشکیان، نقش مهمی در ایجاد امید و حس مثبت به بازار آینده داشته باشد و امید است که کابینه جدید هرچه زودتر به‌طور کامل مشخص و بازار سرمایه از بلاتکلیفی موجود خارج شود. بهتر است استراتژی‌های اقتصادی دولت، پس از معرفی و تشکیل کابینه به‌طور شفاف مشخص شود تا سرمایه‌گذاران بتوانند بررسی و تعدیلی در تصمیمات خود داشته باشند و سبد سرمایه‌گذاری خود را به بهترین شکل مدیریت کنند.

احسان عسگری/ کارشناس بازار سرمایه

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده