تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۴۴
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۴۸۰۸۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پیشنهاد به دولت جدید:

اولویت حل مساله تخصیص ارز برای صنایع

اولویت حل مساله تخصیص ارز برای صنایع
‌می‌متالز - کیارش مهرانی، معاون مالی و اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با اشاره به اینکه پروژه‌های معدنی و فولادی همچون احداث واحد کنسانتره‌سازی، گندله‌سازی، ذوب و احیا عمدتاً پروژه‌های حداقل ۳ ساله هستند، بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی در «ومعادن» انجام شد که طبق این برنامه‌ریزی سود ۱.۱ میلیارد دلاری در افق ۱۴۰۶ برای شرکت پیش‌بینی شده است. تمامی پروژه‌های ما در این افق به بهره‌برداری رسیده‌اند و سودآوری آن در کارنامه شرکت مشخص خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، مهرانی ادامه داد: سودی که شرکت در سال ۱۴۰۲ به آن دست یافت برابر با ۴۳۰ میلیون دلار بوده که نسبت به سالِ پیش از آن رشد ۲۷ درصدی داشته است. همچنین سود خالص گروه (تلفیقی) از ۱۶.۸ همت در سال ۱۴۰۱ به ۲۶.۲ همت در سال ۱۴۰۲ ارتقا یافته و با ۵۶ درصد رشد همراه بوده است.

این استادیار و مدرس علوم مالی دانشگاه اذعان داشت: به دلیل الزامات کشوری؛ همچون اعطای مجوزها، ثبت سفارش و تخصیص ارز که از اختیار مجموعه خارج بود، انحراف یک‌ساله‌ای در اجرای پروژه‌ها ایجاد شده است؛ اما با این وجود، پیش‌بینی ما این است که اگر چالش تامین ارز برطرف شود و ما بتوانیم نیاز ارزی پروژه‌ها را رفع کنیم و سهامداران در افزایش سرمایه شرکت کنند و تامین مالی پروژه‌ها در موعد مقرر صورت بگیرد، در سال ۱۴۰۶هدف‌گذاری که انجام‌شده، تحقق خواهد یافت.

مهرانی در خصوص تامین ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز پروژه‌ها بیان کرد: فرآیند تخصیص ارز تا مرحله تحویل‌گرفتن ماشین‌آلات، فرآیند بسیار زمان‌بری است؛ ابتدا ما باید مجوز ثبت سفارش را از وزارت صمت و مجوز ساخت داخل را از هیئت هفت نفره اخذ کنیم. سپس مجوز تامین ارز را از بانک عامل دریافت کنیم تا در انتها بتوانیم مجوز تخصیص ارز را از بانک مرکزی بگیریم. پس از تامین منابع ریالی و تبدیل آن به ارز و انتقال به تامین‌کننده قطعات، وارد مرحله دوره ساخت قطعات می‌شویم که از ۳ تا ۱۶ ماه و حتی بیشتر، متغیر است.

وی ادامه داد: جهت تسریع در عملیات اکتشافی، پانزده دستگاه حفاری توسط شرکت‌های تابعه‌مان، سپهر تجلی ایرانیان و یاقوت توسعه معادن و فلزات، خریداری شد و طی دو سال گذشته حدود ۱۵۰ هزار متر حفاری صورت گرفت که نتایج اکتشافی بسیار چشمگیری برای مجموعه به دنبال داشت. همچنین طی چند ماه گذشته، برای پروژه معدن مس جانجا نیز پانزده دستگاه تراک ۱۰۰ تنی نو خریداری شد که در حال حاضر در معدن در حال فعالیت است.

معاون مالی و اقتصادی «ومعادن» در پایان بیان کرد: انتظار ما از دولت جدید این است که حل مساله تخصیص ارز را جزء اولویت‌های خود قرار دهد تا روند پیشرفت پروژه‌ها با مشکل مواجه نشود و ما بتوانیم در موعد پیش‌بینی‌شده انتظارات سهامداران خود را برآورده کنیم.

اولویت حل مساله تخصیص ارز برای صنایع

منبع: سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین