تاریخ: ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۵۹
بازدید: ۲۱
کد خبر: ۳۴۷۷۳۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کاهش تقاضا، دومین اقتصاد بزرگ دنیا را متوقف کرد

سایه رکود بر بخش صنعتی چین

سایه رکود بر بخش صنعتی چین
‌می‌متالز - شاخص مدیران خرید رسمی تولیدی چین برای ماه ژوئیه در حالی اعلام شد که میزان تقاضای داخلی کاهش یافته است و کارخانه‌ها و واحد‌های صنعتی با کمبود مشتری مواجه هستند و از طرفی میزان سفارش‌های خارجی در این ماه کاهشی بوده است. از این‌رو شاخص مدیران خرید تولیدی و صادراتی چین در ماه ژوئیه به کمترین میزان خود طی ۹ماه گذشته رسید که هشداری برای اقتصاد چین در نیمه دوم سال است.

به گزارش می‌متالز، نظرسنجی بخش خصوصی چین از مدیران خرید ۶۵۰تولیدکننده خصوصی و دولتی در این کشور نشان می‌دهد که شرایط عملیاتی در این بخش برای اولین بار در ۹ماه گذشته با کاهش سفارش‌های جدید مواجه بوده است و از این‌رو رکود تابستانی تولیدی چین با توجه به وضعیت نامناسب کارخانه دارانی که با تقاضای ضعیف دست وپنجه نرم می‌کنند، نشان دهنده خطراتی برای رشد اقتصادی چین در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ است.

سایه رکود بر بخش صنعتی چین

شاخص مدیران خرید رسمی تولیدی چین برای ماه ژوئیه از سوی اداره ملی آمار اعلام شد. این شاخص نشان می‌دهد که فعالیت تولیدی چین در ماه ژوئیه برای نخستین‌بار طی ۹ماه اخیر با کاهش سفارش‌های جدید مواجه شده است که این موضوع برای شتاب رشد این کشور در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ مطلوب نیست. به عبارت بهتر، اقتصاد چین بعد از ۹ماه مجددا وارد فاز انقباضی شد. شاخص مدیران خرید، معیاری برای سنجش رونق و رکود در بخش‌های مختلف اقتصادی شامل تولید، خدمات و صادرات است. طی ماه‌های گذشته، شاخص مدیران خرید بخش تولید چین بالاتر از ۵۰واحد اعلام شد که این موضوع ذهنیت رونق در بخش صنعت و اقتصاد این کشور را به وجود آورد و سیگنالی مثبت برای بازار‌های کالایی به حساب می‌آمد؛ اما این رویه در ماه ژوئیه ادامه نداشت. در حالی که تحلیلگران شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز، شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید چین را برابر با ۴۹.۵واحد و حتی دوواحد پایین‌تر از میزان این شاخص در ماه ژوئن پیش‌بینی کرده بودند، این شاخص برابر ۴۹.۶واحد اعلام شد. به عبارت بهتر، شاخص PMI تولیدی چین از ۵۱.۶واحد در ماه قبل به ۴۹.۶واحد در ماه ژوئیه کاهش یافت که پایین‌ترین شاخص از ماه اکتبر سال گذشته به حساب می‌آید.

انقباض اقتصاد چین در پی کاهش تقاضا

این قرائت که به‌طور عمده شرکت‌های کوچک‌تر و صادرات‌محور را پوشش می‌دهد، مطابق با نظرسنجی رسمی PMI در روز چهارشنبه است که نشان می‌دهد فعالیت‌های تولیدی به پایین‌ترین حد در ۹ ماه گذشته رسیده است. شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی تقاضای ضعیف و کاهش بودجه مشتریان را عامل عملکرد ضعیف عنوان کردند. داده‌های زیربخشی نشان می‌دهد که کاهش مجدد سفارش‌های جدید بر سرمایه‌گذاری و کالا‌های واسطه‌ای تاثیر گذاشته، در حالی که بخش کالا‌های مصرفی در ماه ژوئیه رشد جزئی داشته است.

چین هفته گذشته برای افزایش مصرف اعلام کرد که حدود ۱۵۰ میلیارد یوآن (۲۰.۷۴ میلیارد دلار) از یک‌تریلیون یوآن انتشار اوراق خزانه ویژه فوق العاده طولانی، برای جایگزینی لوازم قدیمی، اتومبیل، دوچرخه‌های الکترونیکی و سایر کالا‌ها یارانه پرداخت می‌کند. به‌رغم سفارش‌های جدید کم، سفارش‌های صادراتی در ماه ژوئیه به مسیر افزایش خود ادامه دادند؛ اگرچه نرخ رشد نسبت به ماه ژوئن اندکی کاهش یافت.

وانگ ژ، اقتصاددان در Caixin Insight Group که خواستار تلاش‌های سیاستی برای تثبیت رشد بود، گفت: مهم‌ترین موضوع در مورد اقتصاد چین، همچنان تقاضای داخلی ناکافی و خوش‌بینی ضعیف بازار است.

دومین اقتصاد بزرگ جهان در سه‌ماه دوم، پیش‌بینی‌های رشد خود را از دست داد و با فشار‌های کاهش تورم مواجه شد؛ چراکه خرده فروشی و واردات به میزان قابل توجهی نسبت به تولید و صادرات صنعتی ضعیف‌تر بودند.

لو دالیانگ، سخنگوی گمرک چین، نیز عنوان کرد: رشد تجارت خارجی چین در نیمه دوم سال با موانع متعدد، از جمله خطرات ژئوپلیتیک بالا، اختلالات زنجیره تامین به دلیل حمایت گرایی، ازدحام حمل‌ونقل و افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل مواجه است. از سوی دیگر، ذخایر کالا‌های تمام‌شده دوباره افزایش یافت؛ هرچند این امر تا حدی ناشی از تاخیر در محموله‌های خروجی بود. همچنین برخی از تولیدکنندگان چینی برای حمایت از فروش در میان افزایش رقابت، قیمت‌های فروش را کاهش دادند، در حالی که تورم هزینه‌های ورودی کاهش یافت. در این میان اشتغال پایدار بود؛ چراکه نرخ از دست دادن شغل نسبت به ماه ژوئن بدون تغییر بود و به مدت ۱۱ ماه در منطقه به صورت انقباضی باقی ماند. با این حال، تولیدکنندگان نسبت به تولید در سال آینده خوش‌بین هستند و سطح خوش‌بینی نسبت به ماه ژوئن بهبود یافته است.

صادرات محور‌ها در فاز رکود

همچنین شاخص مدیران خرید Caixin تولیدی چین برای ماه ژوئیه برابر ۴۹.۸ واحد اعلام شد که این رقم کمترین میزان این شاخص طی ۹ ماه گذشته بوده است. این در حالی بود که پیش‌بینی‌ها برای این ماه ۵۱.۴ واحد اعلام شده بود. این شاخص نیز همچون شاخص مدیران خرید تولید چین در فاز رکود قرار دارد که نشان دهنده وضعیت ضعیف حوزه صادرات و سفارش‌های خارجی است. شاخص مدیران خرید Caixin از صنایعی کوچک و متوسط که عمدتا در مناطق ساحلی چین واقع شده و صادرات محور هستند، اخذ می‌شود. در شرایطی که صنایع تامین کننده مصرف داخلی در چین تحت فشار کاهش تقاضا قرار دارند، وضعیت صنایع صادرات محور نیز در فاز رکود قرار دارد.

عقب نشینی مشتریان از بازار فلزات

بازار فلزات از ماه مه روند تدریجی نزولی را در پیش گرفته، به طوری که طی روز‌های اخیر کمترین قیمت چهارماه گذشته را به ثبت رساند؛ چراکه داده‌های ضعیف تولید در ایالات‌متحده و چین نگرانی‌های تقاضا را از سوی دو اقتصاد بزرگ جهان افزایش داده است. فعالیت کارخانه‌ها در دو اقتصاد بزرگ دنیا در ماه ژوئیه بیش از حد انتظار کاهش یافت؛ چراکه هزینه‌های بالای استقراض همچنان بر تقاضا تاثیر می‌گذارد. از طرفی سرمایه‌گذاران چینی متقاعد نشده اند که آخرین اقدامات محرک این کشور، از نظر مالی، می‌تواند اقتصاد این کشور را در کوتاه مدت تغییر دهد. چین در ماه ژوئیه، نرخ‌های وام دهی کلیدی را کاهش داده و وجوه اوراق قرضه را برای بهبود اقتصادی تخصیص داد، در حالی که دولت متعهد شد اقدامات حمایتی را افزایش دهد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده
همه کسانی که در انتخابات شرکت کردند یا از سر نقد وارد عرصه انتخاب نشدند، انتظار تحول دارند/ موفقیت بنده و دولت آینده، منوط به پایبندی به چشم‌انداز و سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری و عمل به قانون برنامه توسعه است/ تنها با همگرایی و قانون‌گرایی در منظومه حکومت می‌توانیم از تنگنا‌های پیش‌رو عبور کنیم
دکتر پزشکیان در مراسم تنفیذ دوره چهاردهم ریاست جمهوری:

همه کسانی که در انتخابات شرکت کردند یا از سر نقد وارد عرصه انتخاب نشدند، انتظار تحول دارند/ موفقیت بنده و دولت آینده، منوط به پایبندی به چشم‌انداز و سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری و عمل به قانون برنامه توسعه است/ تنها با همگرایی و قانون‌گرایی در منظومه حکومت می‌توانیم از تنگنا‌های پیش‌رو عبور کنیم